بررسی نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند.

بهاره چراغی: موضوع اشتغال جوانان در ایران طی دوره های گذشته همواره مسئله چالش سازی بوده است. براساس آمارهای رسمی مرکز آمار، نرخ بیکاری کشور در سال گذشته معادل 10.4 درصد بوده که این رقم برای جوانان 15 تا 24 ساله معادل 24 درصد است. این در حالی است که شمار بیکاران در فصل بهار، دو میلیون و 530 هزار نفر بوده که در فصل تابستان به  دو میلیون و 257 هزار نفر کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش تر بوده است. روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان15 تا 24 ساله کل کشور نشان می دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1 درصد و نسبت به فصل بهار 1  و نه دهم درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 22 درصد از جمعیت 29- 15 ساله بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 9 دهم درصد و نسبت به فصل بهار 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

اگر بخواهیم نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله را در شهرها معیار  قرار دهیم، وضعیت بسیار بدتر است و این نرخ به 28.2 درصد می رسد. با در نظر گرفتن سهم غیرقابل انکار دو بخش صنعت و خدمات در توسعه اقتصادی و از آنجا که عمده اشتغال صنعت و خدمات در شهرها محقق می شود، می توان به ناکارآمدی سیاست گذاری های کشور در خصوص اشتغال جوانان در شهرها به طور خاص و کل کشور به طور عام پی برد.

نرخ بیکاری 24 درصدی جوانان کشور، 24 درصد از جوانانی را نشان می دهد که نقشی در تولید اقتصاد کشور ندارند. این نرخ تعداد زیادی از جوانان را معرفی می کند که در بازه زمانی دبستان تا دانشگاه، چه از سمت دولت و چه از سمت خانوار سرمایه گذاری کلانی روی آنها انجام شده، اما این سرمایه گذاری امروز به هدر رفته است. بدتر آن که به دلیل مهیا نبودن شرایط کار، بخشی از این جوانان به کشورهای دیگر برای زندگی بهتر و کار مهاجرت کرده اند.

امروز ضمن گسترده شدن سطح بیکاری، شاهد ابتلای اقشار تحصیلکرده به این بیماری هستیم. اقشاری که دامنه تحصیلات عالی ندارند آمادگی پذیرش بسیاری از مشاغل را دارند، اما افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند توقعات و انتظارات بیشتری از پذیرش نوع شغل دارند و این مسئله به تشدید شرایط بیکاری دامن می زند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، رشد تشکیل سرمایه کشورمان در سال 91 منفی بوده و در سال 92 تنها 1.3 درصد رشد داشته است. بنابراین چگونه می توان انتظار داشت با این حجم اندک سرمایه گذاری، شغلی برای جوانان در کشور فراهم شود.

اما موضوع دیگری که در میان است بحث کم تخصصی یا بعضا بی تخصصی نیروی کار است. اغلب جوانان جویای کار، تخصص قابلی که یارای کمک رسانی به کارفرمایان را داشته باشد، ندارند که این موضوع تا حد زیادی متاثر از آموزش نامطلوب نظام پرورشی کشور است.

کم توجهی و عدم سرمایه گذاری در مزیت های نسبی کشور مانند کشاورزی زمینه مهاجرت بسیاری از جوانان را از روستاها به شهرها و در جهت پیدا کردن شغل به وجود آورده که این مسئله ضمن برهم زدن توزیع جمعیتی شهرها و روستاها و تشدید بیکاری در شهرها، وضعیت تولید در روستاها را به مخاطره انداخته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    47 0
    جوانان بیکار چه میکنند ؟؟؟ هیچ .فقط امار تک نرخی شدن بیکاری را میبینند و میخندند و باز هم منتطر واریز یارانه کلان 45500 تومانی مینشینند .
  • محمد A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    33 0
    قلیون می کشیم / ازدواج نمی کنیم / یه خورده هم بگذره واسه کار میرم همین کشورهای حوزه خلیج فارس با پولی هم که دارم به کار نمی زنم چون تولید کردن اینجا ضرر باور ندارین به حال و روز مرغدارای گرامی سری بزنید
  • ارش.م A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    55 0
    جوانهای تحصیلکرده بیکار اکثرا افسرده نا امید هستند وامیدی به اینده ندارند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    39 0
    ما با 15 سال سابقه كار و 33 سال سن و فوق ليساني دانشگاه تهران ، دوسال بيكار خونه نشستيم و براي تامين مخارج زندگي مسافر كشي مكنيم... تنها چيزي به زن ميرسه اينه كه اين مملكت جاي زندگي نيست و حتي به امثال من كه بعد سالها سابقه كار ، بيكارن شدن حداقل هاي اجتماعي كه در اكثر كشورها تعلق ميگيره هم وجود نداره... بعد ميگين چرا اين همه مهاجرت و فرار تحصيلكرده...
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    10 2
    بهتره که آمار دقیق بگیم مثلا افراد 15 تا 24 ساله چند درصد دانش آموز چند درصد دانشجو و چند درصد بیکار هستند اینجوری بهتر میشه درک کرد چون در واقع دانش آموز و دانشجو بیکار به حساب می آیند
  • بیکار IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    16 0
    هیچی چیکار کنن بیچاره ها، مطمئن باشید اکثر آمارها درباره آماره بیکارا اشتباهه. تعداد بیکار توی مملکت ما خیلی خیلی زیاده، مخصوصا فارغ التحصیل های دانشگاهی. خدا خودش کمکمون کنه...
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    11 0
    ای کاش آمار به این خوبی می بود...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    4 0
    واقعا تیتر خبر سوال جالبی پرسیده :
  • مهرداد محمودی A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    8 0
    با قوانین دست و پا گیر در اتحادیه های صنفی ایجاد اشتغال مشکل زا میشود. برای اخذ جواز کسب باید از 7 خان مقررات عبور کرد که همین باعث میشود که اکثرآ نتوانند جواز دریافت کنند و مثلآ داشتن پایان کار ملک چه ربطی به اتحادیه ها دارد و مسلمآ بر بیکاری ها افزوده خواهد شد...
  • حامد RO ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    35 0
    من با لیسانس دانشگاه دولتی و 4سال بیکاری دست به کارهای زیادی کاگر رنک کار ساختمان و لوله کش و شیشه فروش و عینک فروش و ... زدم که توی همشون طرف هنوز آداب اجتماعی رو بلد نیست تمسخر، فحش دادن و ... من از زیر این کارا فرار نکردم بلکه از بی ادبی این بازاریا فرار کردم.
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    15 0
    خبرآنلاین میخونن...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    25 0
    من که انشاالله؛ اگه خدا بخواد سال بعد این موقع آمریکا هستم.
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    21 0
    قلیون می کشن
  • بی نام US ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    25 0
    چه می کنیم ؟؟حرص می خوریم و آه می کشیم
  • فرزام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    13 0
    این آمار قطعا درست نیست
  • احمد A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    6 80
    این افرادی که بیکارن هیچکدوم کار بلد نیستن وگرنه کار تو این مملکت زیاده
    • سعید A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
      2 0
      لیسانس علوم پایه باید چه کاری باید بلد باشه جز تدریس ؟ مهندسی جز نظارت و طراحی باید چه کار بلد باشه؟ طرف تا استخدام نشه چه طور تجربه کار کسب کنه ؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    20 1
    خود دولت و سازمانها مسئول بیکاری خیلی از جوونهای این مملکت هستند. من با فوق لیسانس مترجمی زیان از یکی از بهترین دانشگاه های دولتی نه بهم مجوز دارالترجمه میدن و نه مجوز آموزشگاه زبان. پدرم هم سی سال معلم بوده. برای خیلی از رشته ها اینطوریه.
  • البته IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    17 0
    جوانان بیکار همه سرکار هستند. وسلام
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    15 0
    قهوه خونه قلیون اینترنت وایبر فیسبوک این همه کار کافی نیست؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    14 0
    من 10 سال بیکارم از 15 سالگی تا الان 25 سالمه. کامپیوتر بازی میکنم. بعضی وقتها پیاده روی. یا اتوبوس گردی. کا رخاصی نمیکنم.
  • آرمین A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    1 0
    یه دستم رو به آسمون و دعا کردن,یه چشمم پر اشک و حسرت یه روح داغون بعضی اوقات هم آرزوی مرگ می کنم ازخدا شاید مرگ پایان رنج من باشه. از اوناش هم نیستم که کار پشت میزی بخوام قانع قانعیم
  • محمد جعفر IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    چی بگم والله دست رو دلم نذار خونه