ایرنا نوشت:

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: بیش از یک چهارم آلودگی هوای شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلت است به همین دلیل اجرای طرح پایلوت موتوربرقی در تهران اهمیت بالایی دارد.

وحید حسینی در مراسم شب گردی که با حضور خبرنگاران در بوستان ولایت برگزار شد، در خصوص موتورسیکلت های بنزینی در سطح شهر خاطر نشان کرد: ذرات معلقی که موتورسیکلت ها تولید می کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک ترین اثرات را دارد.

حسینی در خصوص اجرای طرح موتور بی باک توسط شهرداری تهران گفت: ما تنها تسهیل گر هستیم و نقشی در تولید یا واردات موتورسیکلت های برقی نداریم و به این موضوع حساسیم که تنها از محصولات با کیفیت حمایت کنیم.

وی بیان داشت: البته در مراحل بعدی محدودیت هایی در قالب طرح مناطق کم انتشار آلودگی خواهیم داشت؛ به عبارتی وسایل نقلیه را بر اساس کلاس آلودگی تقسیم بندی و بر اساس آن اجازه تردد می دهیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هم اکنون مقدمات انجام چنین طرحی داده شده است و با اتصال بانک معاینه فنی می توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از وسایل نقلیه آلایندگی دارد تا اجازه ورود به محدوده را به آنها ندهیم.

وی در ادامه در خصوص طرح موتور بی باک عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در شهر تهران موتورسیکلت سهمی حدود شش درصد حمل و نقل روزانه در تهران را برعهده دارد و حدود 12 درصد از سفرهای تهران در محدوده طرح ترافیک اتفاق می افتد.

حسینی افزود: با توجه به روند رو به افزایش تعداد موتورسیکلت در محدوده طرح ترافیک برآوردها نشان می دهد که در سالهای آتی تعداد ناوگان موجود در این محدوده به بیش از دو میلیون دستگاه برسد که این می تواند باعث افزایش سی درصدی آلودگی صوتی و افزایش 60 درصدی آلودگی هوا شود.

وی گفت: به دلیل گسترش روز افزون آلودگی محیط زیست در تهران و مزایای موتورسیکلت برقی کاربرد موتورسیکلت برقی در این محدوده راهکاری مهم برای حذف سهم آلودگی هوا و صوت خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا برای بکارگیری از موتورسیکلت های برقی پس از حدود یک سال تحقیق علمی بر روی پروژه و مطالعه میدانی و در نظر گرفتن همه موانع و تهدیدها، موفق به ارائه طرحی جامع برای اجرایی کردن تعویض تدریجی موتورسیکلت های بنزینی در سطح شهر تهران شدیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: پس از شروع مطالعات برای شرکت های فراخوان دادیم و نمونه هایی را از این شرکت ها دریافت و پس از تست این نمونه ها ایستگاه هایی را برای شارژ برق این موتورها در پارکینگ های انتخابی مستقر کردیم. پس از آن، از متقاضیان برای تحویل اولین موتورسیکلت های برقی ثبت نام به عمل آمد.

وی ادامه داد: پس از یک سال تلاش شهرداری تهران با مساعدت سایر دستگاه ها آمادگی خود را برای اجرای عملی طرح و جایگزینی 15 هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی در منطقه 12 شهر تهران در فاز اول انجام دادیم که از نتایج آن کاهش چشمگیر آلودگی هوا، کاهش ذرات ریز موجود در هوا به میزان 15 درصد و کاهش هزینه های انرژی برای مصرف کنندگان بود.

حسینی اعطای وام بدون بهره تا سقف هفت میلیون تومان معادل 80 درصد قیمت موتور برقی را از سیاست های تشویقی شهرداری تهران برای مجاب کردن راکبین موتورسیکلت عنوان کرد و افزود: تامین چندین پارکینگ در منطقه 12 شهر تهران و ایجاد ایستگاه های هوشمند شارژ باطری به صورت رایگان در پارکینگ های ایستگاه های مترو، منع تردد موتورسیکلت های بنزینی در بخش هایی از منطقه 12 و منع تردد موتورسیکلت های بنزینی در کل محدوده طرح ترافیک شهر تهران پس از 18 ماه از اجرایی شدن طرح از سیاست هایی است که باعث تشویق افراد به جایگزین کردن موتورسیکلت هایشان با موتورسیکلت برقی و استقبال از طرح موتور بی باک می شود.

وی ادامه داد: در کشور ما بیش از 100 موتورسیکلت ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنان کار مونتاژ شرکت های چینی را انجام می دهند.

وی افزود: این در حالی است که استاندارد، آلایندگی یورو2 تا یورو4 است این موتورسیکلت ها حتی استاندارد یورو1 را نیز پاسخگو نیستند و موتورسیکلت های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می کنند.

وی با بیان اینکه تهران از نظر عناصر گوگرد آلوده ترین شهر دنیاست گفت: پس از توزیع گازوئیل یورو4 این آلاینده ها در هوای تهران تقلیل پیدا کرده است.

مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما در سطح شهر با این ناوگان مواجه هستیم. بنابراین طرح موتور بی باک را بر اساس مستندات آغاز کردیم که هرچند قیمت موتورهای برقی در این طرح بالا است، اما در هزینه، صدمات ناشی از موتورسیکلت های بنزینی را به شدت کاهش می دهد و این افزایش قیمت هزینه ای است که برای سلامتی و نشاط جامعه پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک سوم روزهای سال ناسالم بود گفت: ناوگان خودروهای فرسوده، موتورسیکلت های بنزینی و خودروهای دیزلی و کیفیت نامناسب سوخت باعث آلودگی هوای تهران شده است.

وی با اشاره به اینکه نوع آلایندگی در رتبه بندی میزان آلوده بودن شهر تهران نسبت به سایر شهرهای دنیا متفاوت است، گفت: فکر می کنم در بحث آلاینده SO2 (گوگرد) آلوده ترین شهر در دنیا تهران باشد؛ البته امسال به دلیل توزیع گازوئیل یورو4 سطح آلایندگی گوگرد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه کیفیت بنزین را از سال 90 آنالیز کردیم ادامه داد: گزارش آنالیز را منتشر کردیم و می توانم بگویم که از سال 90 افزایش تدریجی کیفیت بنزین را شاهد بودیم و در آخرین نمونه برداری که در تابستان امسال انجام شد، می بینیم که با استاندارد یورو4 مطابقت دارد، بنابراین افزایش ناگهانی کیفیت بنزین وجود نداشته است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عليرضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    2 0
    تورا به خدا به داد تهران برسيد ،ديگر نمي توان نفس كشيد الودگي هوا رفته رفته به يك فاجعه انساني تبديل خواهد شد