اسکات براون جمهوری خواهان با کسب حداکثر آراء کرسی کندی را تصاحب کرد.

رقابت برای کسب کرسی خالی جان‌ادوارد کندی که سال گذشته درگذشت، سرانجام با پیروزی اسکات براون،نماینده جمهوریخواه پایان یافت.

اسکات براون، کاندیدای حزب جمهوری خواه آمریکا در رقابت برای به دست آوردن کرسی ایالت ماساچوست در سنای آمریکا که در پی مرگ ادوارد کندی خالی مانده بود، پیروز شده است.

پیروزی براون، نماینده جمهوریخواه این شائبه را در میان تحلیل گران ایجاد کرد که انتخاب یک جمهوریخواه برای کرسی کندی دمکرات، پاسخ اعتراض مردم به سیاست‌های ناموفق اوباما در طول یک سال بوده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند از آنجایی که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اوباما به وعده‌های خود در مبارزات انتخاباتی عمل نکرده، رقابت سه‌شنبه در ماساچوست همه‌پرسی درباره عملکرد یک سال اول ریاست‌جمهوری وی تلقی می‌شود.

منابع آمریکایی اعلام کردند که با شمارش بخشی از آرا و پس از آنکه مشخص شد، براون با فاصله قابل توجهی پیش است، مارتا کوکلی از حزب دموکرات اذعان به شکست کرد.

شکست کوکلی ضربه‌ای مهم به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به حساب می‌آید چرا که برنامه او برای اصلاح نظام بهداشتی را با مانعی مهم مواجه می‌کند.

شاید بتوان طرح‌ها و لوایح اوباما در بخش دولتی و عدم موفقیت وی در جلب رضایت شهروندان را دلیل اصلی شکست دمکرات‌ها دانست.اما این نکته را نیز فراموش نکنیم که وضعیت اقتصادی آمریکا تا پیش از روی‌کار آمدن به دلیل سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه بوش نیز دستخوش تنش‌های مالی و اقتصادی بوده است.

جمهوری‌خواهان با این پیروزی خود،حزب دموکرات را از اکثریت با 60 کرسی ساقط کردند،به این ترتیب به نظر می‌رسد چشم‌انداز تصویب لایحه اصلاح نظام بهداشتی بسیار دشوارتر و اوباما برای جلب رضایت جمهوریخواهان نیز باید تلاش فراوانی را از خود به نمایش بگذارد.

اصلاح ساختارهای اجتماعی مهمترین هدف در زمینه سیاست داخلی اوباما بود که در نخستین سال ریاست‌جمهوری دنبال می‌کرد.

گفته‌شده که رقابت بر سر این کرسی باید برای دموکرات‌ها امری تشریفاتی است چرا که شمار اعضای این حزب در ماساچوست سه برابر جمهوری‌خواهان است و کرسی مزبور برای بیش از نیم قرن در اختیار خانواده کندی بوده است.
باراک اوباما پیش از برگزاری انتخابات به بوستون رفت تا به مبارزات کوکلی جان بخشد که خود نشانه نگرانی فزاینده کاخ‌سفید بود.

گفته‌شده که براون ابراز امیدواری کرده که هر چه زودتر مراسم تحلیف او برای اشغال کرسی برگزار شود.

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که با توجه به این‌که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اوباما به وعده‌های اصلی خود در مبارزات انتخاباتی عمل نکرده، رقابت سه‌شنبه در ماساچوست به عنوان رفراندومی در مورد عملکرد یک سال اول او تلقی می‌شود.

لازم به یادآوری است ادوارد کندی، سناتور ارشد ایالت ماساچوست و از اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا که به بیماری سرطان مغزی مبتلا بود در 26 اوت 2009 (4 شهریور) درگذشت.
از ادوارد کندی، که در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا به طور کامل از باراک اوباما حمایت کرد، به عنوان یکی از نمایندگان لیبرال سنای آمریکا نام برده می‌شد که در تدوین و تصویب تعدادی از طرح‌های مهم اجتماعی، به خصوص در زمینه های خدمات درمانی و حمایت از سالمندان، مشارکت داشت.

بدین‌ترتیب اوباما با واگذار کردن کرسی کندی به جمهوری‌خواهان اولین ناکامی را در سال اول ریاست‌جمهوری خود ثبت کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =