ساعاتی پس از آنکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد ایران هنوز پاسخ مناسبی به پیشنهاد هسته ای غرب نداده است، خبرگزاری رویترز گفت : تهران پاسخ رسمی خود به پیشنهاد تامین سوخت هسته ای را ارائه داد .

خبرگزاری رویترز در وین به نقل از دیپلمات هایی که نامی از آنها نبرده است ،گزارش داد که ایران پاسخ کتبی خود به پیشنهاد 1+5 درباره معاوضه سوخت هسته ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه کرده است .
بنابراین گزارش پاسخ ایران در این پاسخ با رد پیشنهاد ارسال 70 درصد از اورانیوم غنی شده ضعیف خود (5/3درصد) به خارج از کشور ، پیشنهادی متقابل برای معاوضه سوخت هسته ای ارایه کرده است .

به گزارش ایسنا خبرگزاری رویتر و هم چنین آسوشیتدپرس افزودند : ظاهرا این اولین پاسخ رسمی ایران به پیشنهادی است که در ماه اکتبر ارایه شد.

همچنین به گزارش عصر ایران خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات آژانس بین المللی انرژی اتمی که نخواسته نامش فاش شود نوشت که پاسخ ایران مورد انتظار اعضای 1+5 نیست و تقریبا چیز تازه ای نیز در برندارد و تکرار همان مواضعی است که قبلا در رسانه ها ذکر شده بود ، با این تفاوت که این بار این پیشنهاد به صورت رسمی به آژانس ارایه شده است .

گفته می شود آمریکا هم  پاسخ ایران را ناکافی خواند روز گذشته " پی جی کراولی " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  در واکنش به پاسخ ایران به پیشنهاد 1+5 ، گفته بود : " من مطمئن نیستم که آیا ایران پاسخی رسمی به آژانس ارایه کرده باشد ،  اما این پاسخ کافی نیست " .

در همین حال به گفته دیپلمات‌های مقیم وین ، قدرت‌های غربی پیشنهاد اصلاحی ایران را رد کرده اما با این حال گفته‌اند که آن را پاسخ نهایی تلقی نمی‌کنند .

غرب می گوید ایران در گفتگوهای ژنو که چند ماه قبل برگزار شد، موافقت خود را با ارسال 70 درصد از کل ذخایر اورانیوم غنی شده شده خود به خارج از کشور یعنی به روسیه و فرانسه  اعلام کرده بود .

اما ایران چنین پیشنهادی را پس از آنکه با مخالفتهایی در داخل کشور مواجه شد ، رد کرد  . البته تهران با اصل مبادله اورانیوم مخالفتی ندارد بلکه می گوید حاضر است اورانیوم سه ونیم درصد غنی شده خود را به صورت چند مرحله ای به خارج بفرستد .


تا کنون غرب با این پیشنهاد ایران مخالفت کرده است . تهران می گوید به قدرت های غربی اعتماد ندارد و مطمئن نیست که  کشورهایی چون ایالات متحده ، بریتانیا و فرانسه به تعهدات خود در زمینه ارسال سوخت هسته ای پس از دریافت اورانویم غنی شده ایران ، عمل کنند . ایران هم چنین بارهاتاکید کرده که از غرب تضمینهای عینی برای این معامله می خواهد .

کد خبر 38573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =