سکه‌ها کم شد صدای معاون وزیر اسبق درآمد

در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به هر یک از برگزیدگان 30 سکه بهار آزادی و به تقدیر شوندگان این جایزه 10 سکه اعطاء می‌شود در حالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این جایزه را 110 سکه ای اعلام کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، تعداد بالای سکه جایزه جلال همواره مسیری برای برگزارکنندگان در شش دوره قبل ایجاد کرده بود که هیئت داوران، غیر از یک دوره (دوره اول) هیچگاه برگزیده نهایی معرفی نمی کردند!

در دولت قبل نیز بارها بحث بر سر اعلام نشدن برگزیده نهایی و ارتباط آن با بالا بودن هزینه های 110 سکه بهار آزادی مطرح بود که مسئولان وقت آن را تکذیب می کردند و علت را نبود اثر در شان جایزه جلال عنوان می کردند.

امیرزاده، مشاور علمی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گفته است: پیشنهاد همسان سازی جوایز ادبی و اختصاص 30 سکه به هر یک از برگزیدگان و 10 سکه به تقدیرشوندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و مورد موافقت قرار گرفت.

با انتشار این خبر، محسن پرویز معاون فرهنگی دولت نهم در واکنش به این تغییر در جایزه جلال، به خبرنگار مهر گفته است: جوایز ادبی که تاسیس آنها زیر نظر وزارت ارشاد بوده و مقامی بالادستی در تاسیس آنها دخالت ندارد مانند جایزه کتاب سال و یا کتاب فصل، می‌تواند با نظر وزارت ارشاد دارای تغییراتی بشود اما جایزه جلال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و اساسنامه مصوب آن را دارد و در نتیجه کسی قادر به دخل و تصرف در آن نیست.

بنابراین گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در حاشیه بیست ودومین آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: تعداد سکه‌های این جایزه را از 110 سکه به 30 سکه کاهش دادیم که حتما توانایی پرداخت آن را داشته باشیم. با توجه به اینکه 110 سکه تعداد زیادی است، سعی کردیم با کاهش این جایزه، تعداد افرادی که می توانند دریافت کننده جایزه باشند را در حد امکانات و توانایی مان بیشتر کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که با این حساب بزرگترین جایزه ادبی کشور امسال حتما برگزیده خواهد داشت تاکید کرد: در صورتی که هیئت داوران جایزه به این جمع بندی برسند حتما برگزیده خواهیم داشت.

جنتی درباره ضرورت اخذ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کاهش تعداد سکه های جایزه جلال آل احمد نیز گفت: اگر چنین باشد موافقت اعضای شورای انقالب فرهنگی را نیز با کاهش میزان جوایز جایزه جلال خواهیم گرفت.

شایان ذکر است، از سال 1387 و نخستین دوره این جایزه تا امروز به جز اهدای جایزه به مستندنگاری «جاده جنگ» در دور دوم، هیچ دوره ای در هیچ بخشی، برگزیده معرفی نشده است! امسال گویا هیئت داوران جایزه جلال در بخش های مختلفی برگزیده انتخاب کرده اند که با توجه به کاهش تعداد سکه ها، اعلام آن نیز دور از دسترس نیست.

امسال همچنین شش روز قبل از مراسم پایانی، اسامی داوران بخش های چهارگانه جایزه به شرح زیر اعلام شد:

بخش داستان کوتاه:

محمد جواد جزینی، مجید قیصری و ابوتراب خسروی

بخش نقد ادبی:

حسین بیات، محسن سلیمانی و محمد رضا سنگری

بخش مستند نگاری:

حبیبه جعفریان، نصرت الله محمود زاده و جواد محقق

بخش رمان و داستان بلند:

بلقیس سلیمانی، قاسمعلی فراست و حمیدرضا شاه آبادی

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    62 1
    بجای سکه چند تا عکس یادگاری بگیرن و برن تا بعد سکه ها رو بفرستیم درب خونشون ‌ حله آقا اصلا کی تا حالا داده و کی گرفته