حسن طایی

این یک واقعیت است که در حال حاضر نیروی کار با‌مهارت و جوان ما، دلش می‌خواهد یک کار امن، پربازده و کم‌ریسک را پیدا کند و جایی مشغول به کار شود که این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ اما متاسفانه اکنون این شرایط مهیا نیست.

به هر حال بازار کار ما مثل کل اقتصاد کشور در رکود است. توصیه‌ای که ما به نیروی کار جوان و کارجو می‌کنیم، این است که یک مقدار خواسته‌های خودشان را تعدیل کنند. می‌دانیم که الان کارهایی که به این دوستان جوان ما معرفی می‌شوند، با روند مهارتی این دوستان کاملاً تطابق ندارد اما ما پیشنهاد می‌کنیم این کارهای بدون تصدی، توسط این کارجویان جوان ما پذیرفته شود. اینها می‌توانند بعداً شرایط کاری را به نفع خودشان تغییر دهند. وقتی آنها یک فرصت شغلی را می‌پذیرند، می‌توانند با انجام کار مولد و بهره‌وری، هم نظر کارفرما را جلب کنند که دریافتی بیشتری را به دست بیاورند و هم اینکه در حقیقت برای کاهش سطح بیکاران به جامعه کمک کنند.

مهم‌ترین مساله‌ای که ما در حال حاضر داریم، این است که به هر صورت بخشی از نیروی کار جوان ما، یک مقدار بیش از اندازه ممکن است آموزش دیده باشد و مهارت‌هایی داشته باشد که به اصطلاح همتراز آنها در بخش تقاضا هنوز شکل نگرفته است. هنوز بنگاه‌های ما به برخی از این مهارت‌ها نیاز ندارند و به آموزش کمتری نیاز دارند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که بالاخره در این شرایط، در طول زمان یک مقدار کارفرمایان انتظارات خود را تعدیل کنند و یک مقدار هم کارجویان.

اکنون در موسسات کاریابی، تعداد زیادی برای یافتن شغل ثبت‌نام کرده‌اند. در واقع ما تعداد زیادی کارجو داریم اما وقتی آنها را به کارفرمایان معرفی می‌کنیم، آنها شرایط کاری را که می‌بینند، نمی‌پذیرند. به همین دلیل، توصیه ما به دوستان و کارجویان جوان‌مان این است که به هر حال، شرایط اقتصاد الان به این صورت است. باید یک مقدار خودشان و خواسته‌هایشان را تعدیل کنند. اگرچه امکان دارد کار سخت باشد یا اگرچه ممکن است آن شغل درآمد کافی نداشته باشد، اما وقتی این کار را بپذیرند، وارد آن کار که شدند، با یادگیری در حین عمل، سطح مهارت‌های خودشان را می‌توانند ارتقا دهند. حتماً برای صاحب بنگاه هم بسیار مهم است که پرداخت متناسب را برای نیروی کار متناسب خودش داشته باشد. تصور می‌کنیم اگر دوستان ما مشاغل را بپذیرند، به مرور و در کوتاه‌مدت، شاید کمتر از شش ماه، یا حداکثر یک سال، آن تطبیق شغلی کارجو با کارفرما و با شغل مدنظر، حاصل می‌شود و مشکلات ما تخفیف پیدا می‌کند؛ بنابراین چاره راه پذیرش این مشاغل سخت و دشوار توسط کارجویان جوان ماست.

* معاون توسعه اشتغال وزارت کار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارین IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    5 0
    ببینم ایشون به بچه های خودش هم همین حرف ها رو میزنه یا براشون کار مناسب پیدا میکنه؟