لاریجانی: حوزه بهداشت به آرامش رسیده/ باید واقع‌بینانه شرایط را ارزیابی کرد/ وضعیت فعلی کم‌سابقه است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون راه افتادن تولید ملی مقاومت ملی شکل نمی‌گیرد گفت که بخش اعظم اعتبارات بانکی باید به تولید اختصاص یابد.

به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در جلسه شورای اداری استان یزد اظهار کرد: در شرایط امروز ایران، بخش بانکی باید به تولید کشور کمک کند البته وضعیت منظم‌تر از گذشته شده اما باید همتی شود تا بخش اعظم اعتبارات بانک‌ها به تولید اختصاص یابد چرا که بدون راه افتادن تولید ملی مقاومت ملی شکل نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی شود باید تولید رونق یابد و این منوط به این است که سمت‌گیری تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید باشد.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: استاندار یزد مطالبی را در مورد توانمندی‌های این استان و برخی مشکلات پیش روی آن مطرح کردند که باید با همت نمایندگان حل شود، خوشبختانه نمایندگانی توانمندی از یزد در مجلس حضور دارند، آقایان جوکار، تابش و زارع زاده افرادی فعال، توانمند و خوش فکر هستند و ان شاالله مسائل را به خوبی پیگیری خواهند کرد.

لاریجانی افزود: شاید در دوره‌های پس از انقلاب کمتر وضعیتی مشابه امروز داشتیم که از یک جهت توانمندی‌های خیلی خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران وجود دارد و از سوی چالش‌هایی پیش روی ماست لذا باید واقع بینانه مسائل را ارزیابی کرد و از توانمندی‌ها برای عبور از شرایط بهره برد.

وی نیروی انسانی و وجود افراد تحصیل کرده را از نقاط قوت کشور عنوان و خاطرنشان کرد: تحولات انقلاب جایگاه رفیع برای ایران ترسیم کرده و کشورمان از نظر صنعت خصوصا در برخی زمینه‌ها پیشرفت‌هایی داشته که اقتداری را برای ما به وجود آورد البته ما از نظر اقتصادی شاهد یک نوع آشفتگی بودیم و شرایط اقتصادی متوازن پیش نرفته و این یک واقعیت است.

رییس مجلس، اتکای بلاوجه به نفت را از دلایل آشفتگی اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: اگر ما نفت را برای توسعه به کار می‌بردیم عقلایی بود اما اینکه نفت را برای بودجه جاری صرف می‌کنیم بلایی است که اکنون دچارش هستیم. درواقع بودجه ریزی در کشور ما دچار آفت بوده و کمتر بخش‌های ما به دنبال این بوده‌اند که منابعی تولید کنند که تبدیل به درآمد شود، در حال حاضر، ۸۰ درصد بودجه، بودجه جاری است و چیز زیادی برای عمران کشور باقی نمانده خصوصا این شرایط در چند سال اخیر بدتر شده است.

رییس مجلس اقتصاد دولتی را از دیگر آسیب‌های نظام اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: این اقتصاد دولتی نتوانسته رقابت لازم را در کشور به وجود بیاورد، در حال حاضر بخش عمده کشاورزی و دامداری دست مردم است اما در صنعت و معدن زمینه دولتی شدن بسیار زیاد بوده و با وجود ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ چون این سیاست‌ها درست اجرا نشده تمرکز امور در دست دولت است، این بهره‌وری را پایین می‌آورد، رقابت را از بین می‌برد و درنتیجه تلاش برای افزایش کیفیت نیز اتفاق نمی‌افتد.

لاریجانی با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات اقتصادی گفت: دولت فعلی تا به حال راه‌های درستی برای حل مسائل دنبال کرده و روی هم رفته مسیری که دولت در مسائل اقتصادی طی می‌کند درست است. دولت تلاش می‌کند تلاطم‌های مهمی که داشته‌ایم کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به توجه به وضعیت سلامت و بهداشت در بودجه سال ۹۳ اظهار کرد: امسال آرامش بیشتری از نظر بهداشت حس می‌شود در حالی که یک سال و نیم پیش وضعیت این بخش پرتلاطم بود.

لاریجانی ادامه داد: ما در حال حاضر شرایط سختی داریم البته تلاش شده بودجه عمرانی به استان‌ها داده شود که حرکت در تولید شکل بگیرد همچنین کنترل تورم تا حدودی محقق شده و اگرچه ما تورم داریم اما رشد هیجانی آن متوقف شده و امیدواریم در آینده باز هم اصلاح شود. البته رشد منفی کشور هم تا حد زیادی کنترل شده و در برخی بخش‌ها نیز مثبت شده و در برخی جاها روبه بهبود است. نهایتا اگرچه ما هنوز نقایصی در بخش اقتصاد داریم اما مسیرهایی که در دولت طی می‌شود مثبت و درست است.

وی در ادامه با اشاره به مطالبه نمایندگان استان یزد گفت که می‌توان برای اختصاص عوارض درآمد معادن استان‌ها به همان استان تدبیری اندیشید.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به معماری و شهرسازی استان یزد اظهار کرد: شهر یزد بلندمرتبه سازی ندارد و این فضای استان را مفرح کرده است. این حسن نیست که ما به سمت ساختمان‌های بلندمرتبه و بی‌قواره برویم. لذا تلاش کنید این خصوصیت حفظ شود و این ساختار خوب تخریب نشود چرا که بلندمرتبه‌سازی با خصوصیات فرهنگی ما سازگار نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش برای انگیزه‌مند شدن بخش خصوصی و استفاده از نیروی مردمی برای توسعه اظهار کرد: صندوق توسعه ملی نیز در این جهت کمک خواهد کرد و ما نیز از مشارکت مردم برای توسعه حمایت می‌کنیم.

وی درباره انتقال آب از خلیج فارس گفت: من نمی‌دانم این طرح کارشناسی است اما به نظر پرهزینه است.

به گزارش ایسنا، پیش از سخنان رییس مجلس محمدصالح جوکار نماینده یزد، دخیل عباس زارع زاده بافق و مهریز و محمدرضا تابش نماینده اردکان در رابطه با مشکلات استان یزد سخن گفتند و خواستار توجه به مشکل اشتغال، کم آبی و سرمایه گذاری برای توسعه یزد شدند.

رییس مجلس و نمایندگان یزد در پایان با اهدای لوحی از مدیرکل آموزش و پرورش یزد برای کسب رتبه برتر قبولی‌های کنکور سراسری این استان تقدیر کردند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =