ایسنا نوشت:

دكتر محمدمهدي قيامت معاون آموزشي و پ‍ژوهشي سازمان نظام پزشكي تهران، معتقد است که حداقل، 20 تا 30 درصد داروهای لاغری، زیبایی و آرایشی مصرفی در کشور قاچاق، تقلبی و پرعارضه هستند که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.

به گفته وی، داروهاي تقلبي به‌طورعمده در كارگاه‌ هاي زير زميني هند، چين، پاكستان و ساير كشورها و حتي برخي كشورهاي اروپايي توليد و روانه بازارمصرف مي‌شوند.

دكتر سيد حميد خويي رئيس انجمن علمي داروسازان ايران نیز با تأييد وجود داروهاي تقلبي در كشور، معتقد است که دليل اصلي واردكردن داروهاي قاچاق به كشور عواملي نظير سودجويي و سوداگري است. داروهاي تقلبي با هزينه‌هاي به‌ مراتب پايين‌تر از داروهاي اصلي ساخته و وارد كشور مي‌شوند.

وی به اين مسئله اشاره دارد که اغلب داروهای تقلبی خارج از شبكه رسمي داروخانه‌اي كشور توزيع مي‌شوند، بنابراين به مردم توصيه مي‌شود خارج از اين شبكه رسمي اقدام به خريد دارو نكنند. توصيه ديگر ما نيز اين است كه به تبليغات دارويي در سايت‌ هاي اينترنتي و ماهواره‌اي نيز به هيچ وجه توجهي نكنند و تنها داروهاي داراي بر چسب اصالت دارو را از داروخانه‌ها تهيه كنند.

فروش داروهاي تقلبي سود سرشاري را نصيب قاچاقچيان و عوارض جانبي زيادي را نصيب مردم مي‌كند. داروهاي قاچاق يا داراي ماده مؤثر براي درمان نيستند يا اينكه عوارض جانبي بسياري دارند. به گفته اين متخصص، اين داروها بيشتر از كشورهاي چين و پاكستان وارد مي‌شوند در چندين مورد عوارض جانبي اين داروها بالا بوده و چندين مورد فوت به‌دليل استفاده از داروهاي تقلبي تا‌كنون ثبت شده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =