وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه شرایط قابل بازگشت به گذشته نخواهد بود، گفت: شناسایی حقوق مردم ایران تنها راه رسیدن به توافق است. در مذاکرات توانستیم تا حد زیادی تصور طرف‌های مذاکره از الگوی رفتاری ایران را تغییر دهیم.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در همایش دیپلماسی هسته‌ای در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی گفت: همه به این نتیجه رسیدند راه برخورد با ملت ایران منطق و تعامل است.

وی افزود: مذاکره کار دشواری است فراز و نشیب دارد و بین دو طرف همفکر صورت نمی‌گیرد معمولا بین دو طرفی صورت می‌گیرد که دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در دور دهم من بیش از هفتاد هشتاد ساعت مذاکره رودروی چند جانبه دوجانبه و ... داشتم.

ظریف گفت: فراز و نشیب زیاد است ولی در پایان این مذاکرات اگر به بیانیه وین توجه کنید همه طرف‌ها اعلام کردند که به توافق بسیار نزدیک شدند یعنی افقی که در پیش رو داریم حتی یکی از مذاکره کنندگان که نظرات منفی داشت بعد از توافق وین گفت من برای اولین بار احساس کردم راه‌حل در پیش روی ماست. بسیاری از کسانی که مذاکره می‌کردند احساس می‌کردند اگر دو سه روز مذاکرات ادامه می‌یافت می‌توان به چارچوب کلی دست یافت. بهرحال ما نیاز به تمدید داشتیم که جزییات را بنویسیم.

وی گفت: نیاز داشتیم فرصتی فراهم کنیم که جزییات را بنویسیم و نیاز بود جزییات برای تمدید قطعی شود. امید این بود و خیلی نزدیک شدیم که چارچوب این توافق مشخص شود که بتوانیم جزییات را نگارش کنیم و فرصت هفت ماهه برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده است برای فراهم کردن یک زمان است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: شناسایی حقوق مردم ایران تنها راه رسیدن به توافق است. در مذاکرات توانستیم تا حد زیادی تصور طرف‌های مذاکره از الگوی رفتاری ایران را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: اگر تاریخ روابط خارجی آمریکا را نگاه کنید شاید کمتر سراغ داشته باشید وزیر خارجه، قائم مقام و معاون سیاسی وزیر خارجه همزمان در واشنگتن نباشند، این نشانگر اهمیت نقش ایران در صحنه بین‌المللی و اهمیت این مذاکرات در روابط بین‌الملل به ویژه در روابطی که کشورهای عمده جهانی را به خود مشغول کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری با قدردانی از اظهارات ایشان گفت: ما از روز اول بحث منطقی کردیم حرف منطقی زدیم راجع به موضوع صحبت کردیم و فرار از بحث راجع به موضوعات نکردیم در مواضع خود منسجم بودیم پایین و بالا و حرکت زیگزاگی و نامسنجم در مذاکرات از ما دیده نشده. اصرار بر شش ماه و یکسال را ما کردیم ما گفتیم که مذاکرات باید پایان داشته باشد و مذاکره برای مذاکره بی معناست. نشان دادیم ایران یک طرف مذاکره کننده جدی است. همه برخوردها روشنگر بود و با زبان بین‌المللی و قابل فهم برای طرف مقابل صحبت کردیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: این برای طرف‌های مذاکره کننده ما به عنوان الگوی مذاکراتی جای افتاده است.

وی گفت: بزرگترین افتخار ما این بوده که از حمایت مردم برخوردار بودیم و یقین دارم که منتقدان ما در لحظات حساس مذاکرات در شب‌های قدر ماه رمضان و شب‌های ماه محرم همه به ما دعا کردند و این بزرگترین دستاورد تیم مذاکراتی ماست. حمایت مقام معظم رهبری و اینکه ایشان می‌فرمایند تیم مذاکراتی ما منطقی هستند. امیدوارم این اجماع ملی در خصوص مذاکرات ما را به سرمنزل در کشور برساند.

ظریف ادامه داد: ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر تفاهمی حفظ می‌شود. برنامه‌های ما در اراک و سایر موارد به صورت جدی و با همکاری جامعه بین‌المللی و دسترسی به جدیدترین فناوری‌های روز پیگیری می‌شود. ما امروز ثابت کردیم بدون هیچ کمکی روی پای خود بایستیم. امروز می‌توانیم از بهترین دستاوردهای جامعه بین‌آلمللی استفاده کنیم و این یک دستاورد عمده است.

ظریف ادامه داد: همزمان برای ایران تولید احترام کردیم و مردم دنیا به ما احترام می‌گذارند و محاسبات دشمنان بدخواهان مردم و نظام به هم ریخته و تیغشان برش نداده است. ۸۰ درصد مردم آمریکا به آقای نتانیاهو یک نه بزرگ گفتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تولید امنیت، اقتدار، نفوذ و کاهش آسیب پذیری ایران و تغییر فضای بین‌المللی به نفع ایران، بر اثر این مذاکرات، ایران است که امن‌تر شده است هیچ کس دیگر نمی‌‌تواند بر طبل جنگ علیه این ملت بکوبد. تمام فضاسازی‌های خصمانه علیه این ملت فروریخته و دنیا فهمیده براساس درک متقابل و منافع مشترک به تفاهم رسید. برای رسیدن به تفاهم کسی نمی‌تواند دیگر بهانه‌تراشی کند. برای توهین به ملت ایران کسی مبنای منطقی ندارد و نمی‌تواند ادعا کند و تصور چنین ادعایی در جامعه بین‌المللی نیست.

وی اضافه کرد: پروژه ایران هراسی شکست خورده است و امروز بر اثر یک سال و نیم مذاکرات گذشته و حمایت و مقاومت مردم ایران به دست آمده است. ما توانسته‌ایم مقاومت مردم ایران را به کالای قابل تبدیل در عرصه بین‌الملل کنیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادامه داد: احترام ایران افزایش یافته است. امروز با هر ایرانی در سراسر دنیا صحبت کنید می‌گویند از ایرانی بودن خود احساس غرور می‌کنیم. کاری به خط و ربط سیاسی ندارد.

وزیر خارجه در خصوص آثار عملیاتی آن گفت: امروز قدرت منطقه‌ای ایران افزایش یافته و در منطقه دیگر نمی‌توانند علیه منافع ایران وارد شوند. تحولات یک سال گذشته در کشورهای مختلف منطقه و دیدید سیاست‌های جهانی دنباله رو سیاست‌های ضد ایرانی که برخی تلاش می‌کردند آن سیاست‌ها را جهت دهی کنند نشد، جبهه داعش و تکفیری‌ها به عنوان تهدید جهانی شناخته شد. مگر داعش فرقی کرده و تحولی در ماهیت آن ایجاد شده است؟

وی گفت: این تحول است که باعث می‌شود بازی‌هایی که امنیت سوز و اطمینان سوز برای ایران است نتوانند وارد آن شوند و از این بازی‌ها استفاده کنند و رنگ و آب این سیاست‌ها از بین برود. ایران هراسی پروژه شکست خورده‌ای است. فضای رفت و آمد به ایران، گفت‌وگو و معامله با ایران بسیار باز شده و بنگاه‌های اقتصادی برای آمدن به ایران صف کشیده‌‌اند. شرکت‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه دبی شرکت‌های ایرانی را به غرفه خود راه نمی‌دادند امروز خواهان صحبت با ایران هستند. هفته آینده انشاءالله سیمنار بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط را در ایران برگزار می‌کنیم که سیاستمداران و اندیشمندان برجسته به ایران می‌آیند. فضای صحبت با ایران تغییر کرده است. امروز ایران قدرتمند‌تر، پرنفوذتر و آسیب ناپذیرتر از گذشته است و این روند با ایستادگی ملت ایران و با منطق و تعامل و گفت‌وگو و رسیدن به فهم مشترک به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: آینده به سمت بهتر شدن است و هیچ گاه به شرایط گذشته باز نخواهد گذشت. شرایط قابل بازگشت به گذشته نیست. ساختار مفهومی که علیه ایران ساخته بودند به هم شکسته، ساختمان تحریم‌ها به هم ریخته و این شرایط قابل بازگشت مجدد نیست.

ظریف افزود: سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست مقاومتی ایران را آسیب ناپذیرتر کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مذاکره فراز و نشیب دارد، عنوان کرد: اگر قرار باشد بیانیه بخوانید و بیانیه طرف مقابل را قبول کنید مذاکره یک روزه به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد.

وی گفت: ما هیچ چیزی بیشتر از حقوقمان نمی‌خواهیم. چون سیاست هسته‌ای ایران براساس فتوای رهبری و محاسبات استراتژیک صد در صد صلح‌آمیز بوده و خواهد بود نگرانی برای رسیدن به تفاهم نخواهیم بود. تفاهم برای ما مفید است ضررری برای ما ندارد. ما دنبال سلاح نیستیم.

ظریف افزود: ما هیچگاه خطر هسته‌ای برای کسی نبودیم. سلاح هسته‌ای تنها امنیت زدا است. بازدارندگی هسته‌ای مبنایش دیوانگی است. ما ملتی عاقل و منطقی هستیم و انشاءالله با یک چشم انداز روشن با حمایت و دعای مردم و حمایت رهبری و هدایت‌ها و حمایت‌های رئیس جمهور و توکل به خدا که تنها قدر قدرت جهان خداست. آمریکا قدر قدرت نیست.

وی ادامه داد: با توکل به خدا با استعانت از ارواح طیبه ائمه هدی و شهدا و اتکا به قدرت لایزال مردم حتما با موفقیت این کار را به پایان خواهیم برد.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    زنده باد ظریف
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    یه دونه ای یه کلام
  • مینایی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    87 3
    مردم تلاش شما و تیم مذاکره کننده را ارج مینهند خسته نباشین . به حرف این همه رفت و آمد و مذاکرات طولانی ساده میاد اما در عمل واقعا همت و تلاش مضاعف میخواهد .درود بر شما آقای ظریف گرامی و ارجمند.
  • مرتضی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    12 70
    تا وقتی "ناهار کاری" باشه مذاکرات ادامه خواهد داشت
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    22 5
    نميدونم چرا اونو همش در قامت قوام السلطنه كسي كه خاك آذربايجانو به ايران برگردونديگانه مي بينم
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    5 2
    خدا خیرتان بدهد فرزندان انقلابی ایران دوستتان داریم برای همه چیز از اینکه یک ایرانی راست قامتید .با تفتهم یا بی تفاهم نظر ما یکی است
  • علي A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    28 3
    ممنون و سپاس بي پايان از آقاي ظريف و تيم همراه ايشان
  • سیدعباس A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    5 5
    توافق نهایی تمدید گرانی / آقا جواد برای کاهش قیمت 15 درصدی نان هم یک مذاکره باآقا نوبخت ترتیب بدهید.
  • بدون نام ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    8 4
    مردبزرگ ومردعمل دوست داريم
  • علیرضا A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    13 8
    اصلن نگران تحریم ها و مردم نباشید و اگر تا 20 سال هم شده بر داشتن حقوق حقه ما که غنی سازی هست پافشاری کنید.
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    5 1
    جناب آقای ظریف، برادر عزیز و گرامی، خسته نباشید، من همواره در نمازهایم برای شما و همه کسانی که برای این کشور زحمت می کشند و به دنبال زنده کردن حقوق مردم هستند دعا می کنم. من همیشه دعا می کردم خدایا این تیم را کمک کن که " برنده " بشوند و بتوانند نهایت حقوق مردم را کسب کنند. البته نکته ای که حتما جنابعالی هم مد نظر دارید آن است که بایستی انشاء اله این مساله هر چه زودتر و هر ه سریعتر به نتیجه مطلوب رسیده و به امضاء طرفین به خصوص ایران و آمریکا برسد. خدا پشت و پناه شما و تیم مذاکره کننده باشد، انشاء اله با یک توافق درجه 1 آینده ای درخشان برای ایران و جهان بسازید، آینده ای که نام ایران بر تارک آن بدرخشد، ایرانی سرافراز، ثروتمند و قدرتمند، ایرانی که همه از روی ادب به آن احترام گذارند...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    9 7
    همش حرف ، حرف ، حرف . مگر خود ایشان نبود که می گفت ما مذاکره برای مذاکره نمیکنیم .الان غیر از این هست؟ وقت و فکر مردم را تلف می کنند و غیر از استرس چیز دیگه ای هم داره واسه ما
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 11
    بابت چی تشکر میکنین به چی آفرین میگین ، به اینکه 8 ماهه دیگه مملکت باید بلاتکلیف باشه ، یا بابت افزایش قیمت دلار ، نان و ..... یا فکر کردین ایران در مذاکرات پیروز شده البته ایرانی جماعت همیشه میگه من بردم.
  • صاعقه A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 2
    آیا «روشن دانستن افق آینده برای ایران» یا ادعای «توقف اسلام هراسی توسط غرب»، می تواند به عنوان دستاوردهای مذاکرات یک سال و نیم گذشته مطرح شود؟ «لغو همه تحریم ها» چه شد؟
  • امیر A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    1 1
    اگر نخبه گانی چند عدد مثل آقای ظریف در ایران داشتیم ومسئولیت کارداشتند کنند در ایران آباد میشد.