واکنش ارشاد و نویسنده به خبر «جمع آوری کتاب شهید همت»

پس از انتشار خبری مبنی بر جمع‌آوری کتاب «همت» از بازار نشر، محمد عزیزی، نگارنده این اثر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هنوز این خبر تایید نشده است و اطلاعی از این موضوع ندارم.

عزیزی با بیان این‌که علاقه‌مند بودم نظرات خانواده شهید همت را در باره این کتاب بدانم و آن را اعمال کنم، در پاسخ به این سوال که آیا این کتاب پیش از انتشار در اختیار خانواده همت قرار نگرفته بود؟ گفت: «زندگینامه داستانی شهید همت» را برای تایید در اختیار پسر ایشان قرار دادم اما ظاهرا همسر شهید همت این اثر را پیش از انتشار مطالعه نکرده بود و اثر داستانی‌ام با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

مدیر انتشارات روزگار در این باره افزود: همان‌طور که در آئین رونمایی کتاب گفتم، بر ویرایش این اثر تاکید دارم. برایم رضایت همسر شهید همت مهم است و هر ویرایشی (شامل تصحیح یا حذف) را در این کتاب اعمال خواهم کرد اما گمان نمی‌کنم این مطالب حجم چندانی از کتاب را شامل شود. البته به تازگی ویرایشی از کتاب را در اختیار یکی از دوستان شهید همت قرار دادم تا از سوی خانواده شهید مطالعه و تایید شود.

مدیر اداره کتاب: خبر را تایید نمی کنیم
علی شجاعی صائین، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در باره جمع‌آوری «زندگینامه داستانی شهید همت» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: هنوز این خبر تایید نشده و اگر هم این اتفاق افتاده باشد، از سوی این اداره نبوده است. در واقع ناشر و نویسنده کتاب این موضوع را با ما در میان نگذاشته است.

«کتاب زندگینامه داستانی شهید همت چگونه مراحل تایید مجمور را سپری کرد؟» مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در پاسخ به این سوال گفت: آثاری که در حوزه تاریخ دفاع مقدس نوشته می‌شوند برای تایید به «پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» ارسال می‌شوند تا از نظر صحت آمار و ارقام و رخداد‌های خاص در عملیات‌ها تایید شوند. علاوه بر این کتاب‌های مستند و تاریخ شفاهی زندگی فرماندهان رده نخست دوران دفاع مقدس را بررسی می‌کنند، برای تایید محتوایی در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: به این دلیل که «زندگینامه داستانی شهید همت» بر مبنای زندگینامه داستانی نوشته شده و بر اساس تاریخ و واقعیات قطعی نوشته نشده است، برای تایید به آن دو مرکز ارائه نشد. ضمن این که بسیاری از مطالب منتشر شده در «زندگینامه داستانی شهید همت» که مورد اعتراض خانواده ایشان قرار دارد، پیش از این هم در قالب کتاب‌های دیگر منتشر شده بود و اعلام انتقاد و نارضایتی از آن‌ها نداشتیم. پس از اعلام این نارضایتی که بیشتر در باره مباحث خانوادگی زندگی شهید همت بود، قرار شد این موارد در ویرایش بعدی کتاب از سوی ناشر لحاظ شود.

شجاعی صائین با تاکید بر ملی بودن شخصیت شهید محمد ابراهیم همت، افزود: همت، الگویی برای نسل‌های بعدی کشور ماست و طبیعتا باید به چنین فرماندهی فراتر از بُعد خانوادگی پرداخته شود. نمی‌توان آثاری درباره این فرمانده را محدود به نارضایتی و رضایتمندی‌های شخصی کنیم مگر آن‌که مساله ویژه شخصی در میان باشد. جنبه‌های فرماندهی، رزمندگی و مدیریتی ایشان باید به عنوان یک الگو برای جامعه مطرح شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانونی برای تایید آثار منتشر شده از سوی خانواده فرماندهان دوران دفاع مقدس پیش از انتشار وجود ندارد؟ گفت: قانون مدونی در این زمنیه وجود ندارد و معمولا سعی می‌شود رضایت خانواده آن فرمانده یا شخصیتی که اثری درباره وی نوشته می‌شود، تامین شود. این نخستین موردی است که درباره انتشار آن اعلام نارضایتی شده است که می‌کوشیم در چاپ بعدی رضایت خانواده شهید همت حاصل شود.

چاپ نخست «زندگینامه داستانی شهید محمد‌ابراهیم همت» را انتشارات روزگار با همکاری انتشارات پلاک هشت، اول بهمن 1392 منتشر کرده بود.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =