۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

طبق تازه ترین آمارهای میدانی از بازار مسکن در 8 ماه گذشته، متوسط قیمت واحدهای مسکونی در بعضی ماه ها رشد 2 تا 6 درصدی را تجربه کرده است.

 

به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و انتظار تخلیه حباب مربوط به سال 92، در 5 ماه از هشت ماه اول امسال، قیمت مسکن با افت ماهانه نیم تا 7 درصدی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین وضعیت قیمت مسکن در تهران که براساس داده های سامانه رهگیری معاملات توسط دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن استخراج شده، حاکی از این موضوع است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان  93 اگر چه کاهش 2.8 درصدی نسبت به ابتدای سال داشت اما حدود 0.5 درصد نسبت به مهر ماه  افزایش داشته است. در آبان ماه میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی حدود 4 میلیون و 83 هزار تومان بود که در مقایسه با 8 ماه اول سال 93 حدود 37 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

بازدهی خرید در بازار مسکن در دو ماه اول پاییز امسال نیز نرخ منفی 2.1 درصدی را برای خریداران رقم زده است به طوری که میانگین قیمت آپارتمان در تهران از 4 میلیون و 170 هزار تومان در پایان شهریور به 4 میلیون و 83 هزار تومان در پایان آبان ماه رسید و عملا 2.1 درصد طی این دو ماه کاهش یافت. بازار آبان ماه و آذر ماه امسال شاهد دو رخداد مهم بود، یکی نتایج مذاکرات هسته ای و دیگری تعیین تکلیف ارائه تسهیلات به بازار مسکن.

با این حال برخی از کارشناسان مسکن بر این باورند که کاهش گرایش مردم در آبان ماه به خرید و فروش و در نتیجه خروج آرام و بی صدای آنها از بازار مسکن در آذر ماه  نشان از توجه مردم به وضعیت سیاسی دارد و بیشتر خریداران و فروشندگان، معاملات را به نهایی شدن مذاکرات موکول کردند، اما از آنجا که توافقات مطابق خواست این دو قشر نبود، بازار در انتظار رخداد دیگر یعنی ارائه وام و تسهیلات مسکن مانده است.

همچنين اقبال سرمایه گذاران به بورس و افزایش شاخص کل در این بازار طی مهرماه، باعث شد مقصد نقدینگی ها به سمت تولید تغییر جهت دهد. رشد شاخص بازار سهام در دو ماه اخیر، نرخ بازدهی سرمایه گذاری های بورسی در پاییز امسال را به 5 درصد رساند. این در حالی است که نرخ بازدهی بورس در نیمه اول امسال با ثبت زیان 9.3 درصدی، رتبه آخر را در بین پنج بازار (بورس، بانک، ارز، مسکن و سکه) کسب کرد. هم اکنون نرخ بازدهی دو ماه پاییز در بازارهای پول، بورس، مسکن، ارز و سکه نشان می دهد که سرمایه گذاران در بورس، بانک​ها، خرید ارز، مسکن و سکه در این دو ماه، به ترتیب بیشترین سود را از سرمایه گذاری های خود دریافت کرده اند.

برخی از کارشناسان معتقدند این بازدهی همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت. بنابراین بازدهی یا سود بورس تا پایان سال رتبه اول را دارد. نرخ بازدهی پاییزی در بازار سهام معادل 5 درصد، در بازار پول معادل 3.6 درصد، در بازار ارز معادل 2.5 درصد، در بازار مسکن منفی 2.1 درصد و در بازار سکه نیز منفی 2.3 درصد شد.

در آبان ماه 92، مجموعا 26 هزار و 663 قرارداد در سامانه رهگیری معاملات مسکن ثبت شد که از این تعداد 15 هزار و 750 قرارداد، اجاره نامه بوده است. در حالی که آبان ماه امسال مجموع این معاملات در حدود 20 هزار و 164 فقره بود. البته آنچه در این آمار و ارقام دیده می شود کاهش شدید تقاضا برای اجاره بوده است.

آمارهای دریافتی از دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن درباره حجم معاملات مسکن در تهران نشان می دهد که در آبان امسال، کل معاملات کاهش پیدا کرده است. به طوری که کل معاملات با افت 13 درصدی، معاملات خرید با افت 11 درصدی و معاملات اجراه نیز با کاهش 15.4 درصدی نسبت به مهر ماه رو به رو شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    20 46
    بورس
    • مشترک دورازدسترس IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      10 1
      بااین زیاندهی وورشستگی کارخانجات وشرکتها چه بورسی
  • بی نام GB ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    60 16
    یعنی هرکی این متن رو نوشته فقط دشمن مسکن بوده دیگه هرکسی می دونه اوضاع بورس درچه حاله همین 10روزه ضرر10درصدی به ملت زده و پایین ترین بازده رو تو کل بازارها داشته مسکن هرچی هم رکود داشته باشه ولی اگه کسی هم بخره بهترازتکه کاغذهای بورسه حداقل یک سرپناه هستش
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    28 2
    متنی که نوشته اید مطمئن هستید مربوط به ایرانه؟ شاید از جایی ترجمه کرده اید.
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    7 13
    دولت تدبیر متأسفانه و عمداً با تأخیر در پرداخت وام های پر قدرت به متقاضیان خرید مسکن ، باعث رکود شده است و با این اوضاع ، موضوع مسکن همانند ثابت نگه داشتن قیمت دلار است که در دولت قبل اتفاق افتاد و احمدی نژاد مجبور شد پدال کنترل ارز را رها سازد و قیمت به نزدیک 4 هزار تومان رسید مطمئن باشید قیمت مسکن در 2 سال آینده حداقل 50 درصد نسبت به حالا افزایش خواهد داشت و متضرر کسی است که گوش به حرف مسئولین داده و منتظر کاهش قیمت است .
  • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    12 0
    احتملا ای متن توسط دست اندر کاران روزنامه دنیای اقتصاد تحریر شده. سود آنها در جوسازی برای رونق بورسه چون خودشون از سهام داران بزرگ بازارن و دنبال تحریک مردم برای سرمایه گذاری. به نظر من امروز بهترین زمان برای ابتیاع مسکنه چون متاسفانه بزودی افزایشها شروع میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    13 0
    من متوجه نشدم اینده کدام بازار خوب است
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    18 3
    اقا هیچی مسکن نمیشه، یک سرپناه، کارایی بالا ،میشه وام گرفت، مواقع لزوم اجاره داد، رهن داد، ضمانت استفاده کرد سرمایه گذاری بلند مدت
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    15 7
    دولت كسري بوجه داره و راهي جز بالا بردن دلار نداره و مسكن به شدت گرون ميشه همنطور كه نان گرون شد
    • خودم A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      4 6
      دقیقا درست است نظر من هم همینه
  • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    8 0
    خداییش از شیب منفی شاخص بورس در سال 93 خجالت نمی کشید که اینجوری تبلیغ بورس می کنید....خواهشا یه برنامه کارشناسی بزارین تا هر مطلب غیر واقع رسانه ای نشه و اعتبار سایت مخدوش نشه....
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    4 1
    واقعا درسته , هنوزم قیمتها بالاس ,چطور میشه خونه خرید.,