از فیلم تا گفت‌وگو / شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی چه برنامه‌هایی برای اربعین دارند؟

شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما و ویژه برنامه‌های گوناگونی را به مناسبت اربعین حسینی پخش می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  مستند «ردپاي عشق» با موضوع شهادت امام حسين (ع)، پخش سخناني از حضرات آیت‌الله حاج مجتبی تهراني درباره فرهنگ عاشورا، ویژه‌برنامه اربعين و پخش تصاوير عزاداري مردم در سراسر کشور و همچنين عزاداري در کربلاي معلا، دکنار پخش فيلم‌های سينمايي پون «چتر عاشقی» و«فصل شکار» از جمله برنامه‌هاي شبکه يک سيما در ايام عزاداري اربعين است.

 مستند «بورياي عشق»، ویژه‌برنامه «روايت شيدايي» و ویژه‌برنامه اربعين حسيني از ديگر برنامه‌هاي شبکه يک در روز شنبه 22 آذر مصادف با 20 صفر است.

ساعت پخش اين برنامه‌ها به اين شرح است: فيلم سينمايي «فصل شکار» به کارگرداني مارک استيون جانسون ساعت 8 صبح و فيلم سينمايي «چتر عاشقي» به کارگرداني نيلوفر شهيدي ساعت 15 و 30 از شبکه يک پخش مي‌شود.

همچنين سخنراني حاج‌آقا مجتبي تهراني ساعت 9 و 30 صبح، ویژه‌برنامه زنده اربعين در ساعت 10 و 10 دقیقه صبح به مدت 205 دقيقه با موضوع عزاداري مسلمانان در اربعين حسيني، «بورياي عشق» با موضوع معرفي سجاياي اخلاقي ياران امام حسين علیه‌السلام ساعت 17 و 50 دقیقه و ویژه‌برنامه «روايت شيدايي» با موضوع تأثیر اهل‌بیت بر زندگي نخبگان ساعت 18 و 20 دقیقه از شبکه يک سيما پخش خواهد شد.

شبکه دو

شبکه دو سيما با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی چون «کوي محبت»، «گنجينه حکمت»، پخش سخنراني حجت‌الاسلام مهدي طائب و حجت‌الاسلام حسين انصاريان، مستند «مامانزيهه» و ... اربعين سيد و سالار شهيدان را به سوگ می‌نشیند.

پخش برنامه «کوي محبت» به تهیه‌کنندگی و اجراي سيد مصطفي موسوي در شبکه دو آغازشده و تا شنبه، 22 آذر همزمان با اربعين حسيني ادامه خواهد داشت. زمان پخش اين برنامه که هرروز بعد از خبر 20 و 30 به مدت 30 دقيقه روي آنتن می‌رود.در روزهاي 21 و 22 آذرافزايش می یابد. «کوي محبت» روز جمعه 21 آذر از ساعت 21 به مدت 1 ساعت روي آنتن می‌رود. اين برنامه با حضور کارشناساني مانند حجت‌الاسلام پناهيان، حجت‌الاسلام علي ثمري و حجت‌الاسلام رضا انصاريان به‌طور زنده از کشور عراق پخش می‌شود.

انعکاس راهپيمايي مردم تهران از ميدان امام حسين(ع) تا حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و تجمع عزاداران تهراني در منطقه ازگل نيز از ویژه‌های شبکه دو در اربعين حسيني است.

روز شنبه، 22 آذر برنامه «راه آرامش» به تهیه‌کنندگی و کارگرداني محمد رفعتي نيز با کارشناسي مهدي حجت‌الاسلام طائب ويژه شهادت امام حسين (ع) روي آنتن می‌رود؛ اين برنامه کاري از گروه معارف شبکه دو سيماست که از ساعت 12 و 10 دقيقه پخش می‌شود.

«گنجينه حکمت» به تهیه‌کنندگی و کارگرداني سعيد پورفرج شنبه، 22 آذر همزمان با اربعين سيد و سالار شهيدان روي آنتن شبکه دو می‌رود.

اين ویژه‌برنامه در 40 دقيقه به پوشش سوگواري شيفتگان اهل‌بیت (ع) به مناسبت اربعين حسيني در حسینیه‌ای واقع در خیابان شهيد عراقي شمالي می‌پردازد. در اين ویژه‌برنامه گوشه‌ای از سخنراني دکتر حشمت‌الله قنبري استاد دانشگاه و پژوهشگر تاريخ جهان اسلام در خصوص آداب اربعين حسيني و ارادت به ساحت امام حسين (ع) پخش خواهد شد. «گنجينه حکمت» صبح شنبه، 22 آذر با حضور عزاداران سالار شهيدان ضبط می‌شود و همان روز بعد از اذان مغرب روي آنتن می‌رود.

 شبکه دو در ايام اربعين حسيني همچنين 25 نماهنگ با مداحي ميثم مطيعي و 10 کليپ تصويري ويژه روي آنتن می‌فرستند.

 شبکه سه

 «در آستان خورشيد»، برنامه زنده این شبکه تلویزیونی است که جمعه 21 آذر ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود. این برنامه روزشنبه 22 آذر در ساعات 9:30،12:30 و 15:45 روي آنتن شبکه سه سيما مي‌رود.

در آستان خورشيد به تهيه‌کنندگي مهدي زماني بیدختی با موضوع لبيک يا حسين تاکنون مسير 550 کيلومتري بصره تا کربلاي معلا را پوشش داده و همراه خيل عاشقان و زائران اباعبدالله الحسين شده است که با پاي پياده از اقصي نقاط جهان به مناسبت اربعين سيد و سالار شهيدان، رهسپار سرزمين حسيني شدند، اجراي برنامه به عهده ميثم آقا بيگي و کاظم احمدزاده است.

مستند «ساحل مهتابي» با ساختاري روايي، به سفر دانشجويان به مناطق و یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان می‌پردازد.

دوربين برنامه نحوه سفر و بازديد دانشجويان را به تصوير مي‌کشد و ديدگاه آنان را در مورد دفاع مقدس، ايثارگران و شهدا بيان می‌کند.

گفت‌وگو با جوانان زائر که نظرات و مکنونات قلبي خود را بيان می‌کنند، از قسمت‌هاي اصلي برنامه است.

بازسازي جلوه‌هايي از دفاع مقدس از ديگر بخش‌هاي برنامه است که تفکرات، اندیشه‌ها و عواطف رزمنده‌ها و شهداي دفاع مقدس را با استفاده از وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های آن‌ها، منعکس می‌کند. اين برنامه شنبه 21 آذر ساعت 6:45 از شبکه سه پخش می‌شود.

عکس‌ها و تصاوير آرشيوي دفاع مقدس نيز ارتباط تنگاتنگ راهيان نور و دفاع مقدس را نشان مي‌دهد.

«خطبه عشق»عنوان برنامه‌ای است که به خطبه‌های مؤثر و شورانگیز امام حسين (ع) در مسير کربلا و اثرات اين خطبه‌ها بر افراد مي‌پردازد. اين برنامه جمعه 21 آذر ساعت 18:00، شنبه 22 آذر ساعت 8:00 از شبکه سه سيما پخش می‌شود.

سخنراني حجج‌اسلام رفيعي وعالي در ساعت 12 و 19 به مناسبت اربعين حسيني از شبکه سه سيما پخش می‌شود.

فيلم تلويزيوني «اولين تکیه‌گاه» به کارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي و با بازي لاله اسکندري، علي سليماني، مريم کاوياني جمعه 21 آذر ساعت 23 و 50 دقیقه روی آنتن شبکه سه می‌رود.

اين فيلم سينمايي درباره ريحانه زني است تنها که شوهرش پس از هزينه فراوان فوت کرده است و او با پسرش، در خانه‌ای کنار صاحب‌خانه‌اش، معصومه و ناصر زندگي مي‌کند. او براي گذراندن زندگي و تهيه خرج عمل چشم پسرش که در اثر تصادف آسیب‌دیده در يک کارخانه کار می‌کند و همزمان لباس عروس نيز می‌دوزد. حال ريحانه از کارخانه نيز اخراج می‌شود تا اين‌که...

اين فيلم به تهيه‌کنندگي اميرحسين يزداني محصول 1392 سيما فيلم است.

فيلم تلويزيوني «يک خواب کوچولو» هم به تهيه‌کنندگي و کارگرداني حسين عامري روز شنبه 22 آذرماه ساعت 14 و 30 از شبکه سه سيما پخش مي‌شود.

يک خواب کوچولو روايت داستان مسلم است که در دوران کودکي پدر خود را ازدست‌داده و سختی‌های زيادي کشيده و پس ازازدواج با دختري به نام مينا احساس می‌کند که زندگي دوباره به او لبخند زده است. اما او که مداح اهل‌بیت است هنگامی‌که در حال خواندن سروده جديدش در مدح امام حسين بر روي موتور به همراه مينا بود تصادف می‌کنند و مينا فوت می‌کند. اين امر موجب می‌شود که ...

ارسطو خوش رزم، عليرضا پورمحمد و ويدا جاويد بازيگراني هستند که در اين فيلم نقش‌آفريني مي‌کنند.

 شبکه چهار

«ستارگان عشق» جمعه ساعت 18 و 10 و «زيارت عاشورا» ساعت 12و20 همان روز از شبکه چهار سيما پخش مي‌شود.

 «کاروان عشق" نيز ساعت 30 دقيقه بامداد جمعه 21 آذرماه با عزاداران حسيني همراه خواهد شد .

شبکه تهران

«انسان 250» ، «نغمه عشاق»، «لحظه‌هاي عاشقي»، «پیاده‌روی حريم يار» و... عناوين ویژه‌برنامه‌های گروه معارف شبکه تهران است که به مناسبت اربعين سالار شهيدان امام حسين (ع) ویاران ايشان براي عزاداران حسيني پخش مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، «نغمه عشاق» عنوان ویژه‌برنامه شبانگاهي زنده و ترکيبي است که در بامداد شنبه 22 آذرماه و شنبه صبح ساعت 10و30 و بامداد يک‌شنبه 23آذر براي عزاداران حسيني در نظر گرفته‌شده است .

در اين برنامه هر شب يک مداح و ذاکر اهل‌بیت ( ع) ميهمان برنامه مي‌شود و در خصوص آثار خود براي مخاطبان توضيحاتي ارائه مي‌دهد.

يکي از آيتم‌هاي اين برنامه، پخش مداحي‌هاي منتخب مخاطبان است که از طريق شماره پيامک 10000556ارسال مي‌شود.

ارتباط زنده و مستقيم با کربلا معلا، پخش کليپ ويژه اربعين حسيني، مسابقه و....از ديگر قسمت‌هاي اين برنامه شبانگاهي است.

اجراي اين برنامه را احمد شفا زاده و  تهيه‌کنندگي آن را محسن رنگيني بر عهده دارد.اين برنامه 40دقيقه بامداد پخش مي‌شود.

«انسان 250»  ديگر برنامه گروه فرهنگ و معارف شبکه تهران است که جمعه 21 آذرماه ساعت 22 بر روي آنتن مي‌رود.

حجت‌الاسلام قاضي عسگر نماينده ولی‌فقیه در حج و زيارت با حضور در برنامه «انسان 50» در خصوص اربعين و نهضت حسيني (ع) به بحث و بررسي خواهد پرداخت .

حجت‌الاسلام سيد محمدحسین رسولي تهيه‌کنندگي اين برنامه را بر عهده دارد.

«لحظه‌های عاشقي» 3 ميان برنامه ترکيبي 6 دقيقه‌اي است که با محوريت بيانات مقام معظم رهبري، سخنان مرحوم آیت‌الله مجتبي تهراني ويژه اربعين حسيني از شبکه تهران پخش مي‌شود.  سيد يوسف موسوي تهيه‌کننده اين برنامه است. اين ميان برنامه از 19 آذر به مدت 3 روز  در لابه‌لای برنامه‌های شبکه تهران روي آنتن مي‌رود.

برنامه «دلدادگان حسيني»  به تهيه‌کنندگي سيد يوسف موسوي نيزعنوان ديگر برنامه گروه معارف است که مداحي ويژه اربعين  را با صداي روضه‌خوانان سيد مجيد بني فاطمه، حاج سعيد حداديان، حاج حسين سازور و.. در شب و روز اربعين  به مدت 7 دقيقه در لابه‌لای برنامه‌هاي شبکه پخش خواهد کرد.

«مسير سبز» عنوان مستندي از مراسم پیاده‌روی اربعين زائران اباعبدالله حسيني است که شنبه 22 آذرماه  ساعت 7 و 15 دقيقه نمايش داده مي‌شود.

راديو

 «براي امشب» برنامه‌ای از گروه جوان و انديشه راديو جوان است که با حضور کارشناس برنامه و با نگاه تحليلي ، وقايع قيام عاشور را تا اربعين حسيني بررسي می‌کند .اين برنامه جمعه 21 آذر از ساعت 23 تا 24 از اين شبکه پخش می‌شود. برنامه «ساعت سلام»  کاري ديگر از اين شبکه است که تلاش دارد مخاطبان را با سبک زندگي اسلامي ، آرامش روحي نيايش اول صبح و متوسل شدن به ائمه آشنا کند. برنامه «ساعت سلام» شنبه 22 آذر از ساعت 6و10 تا6و30 از راديو جوان پخش می‌شود .

برنامه «زائر روي ماهتان» عنوان برنامه‌ای از گروه جوان و انديشه است که روز شنبه 22 آذر از ساعت 10 تا 12و30 از شبکه جوان پخش می‌شود. اين برنامه با نگاهي مفاهيم شناسانه  به بررسي فلسفه رفتن به زيارت و خواندن زیارت‌نامه سالار شهيدان تهیه‌شده است .

برنامه «باغ ارغوان» کاري از گروه جوان و انديشه، جمعه 21 آذرماه از ساعت 19 تا 20 از راديو جوان بشنويد. اين برنامه با  پخش موسيقي و اشعار مذهبي سعي می‌کند تا فضاي معنوي متناسب اربعين براي مخاطبان ايجاد  کند.

همچنين برنامه «در مکتب عاشقي» کاري از گروه جوان و فرهنگ ، شنبه از ساعت 9 تا 10 مخاطبان را با مفاهيم اربعين و ویژگی‌های فرهنگ اربعين در مناطق مختلف آشنا می‌کند .

برنامه «شور و شيون» هم باهدف ایجاد فضاي متناسب با ايام عزاداري سالار شهيدان 22 آذر از ساعت 12 و30 از شبکه راديويي جوان پخش می‌شود . همچنين برنامه «واقعه برخط» به معرفي فضاي مجازي و قابلیت‌های آن درزمینهٔ فرهنگ عاشورايي به جوانان می‌پردازد. اين برنامه کاري از گروه جوان و دانش، شنبه از ساعت 13 از راديو جوان پخش می‌شود.

برنامه «تکيه شبانه» شنبه 22 آذر ساعت 20  با حضور دریکی از تکیه‌ها ، عزاداری مردم را در اربعين حسيني پوشش می‌دهد.

همچنين «چند قدم تا بهشت» برنامه‌ای از گروه جوان و انديشه شبکه جوان است که  به مناسبت ايام سوگواري امام حسين (ع) 22 آذر ساعت 14و30 از را یو جوان روي آنتن می‌رود .  به مناسبت ايام سوگواري اربعين، باشگاه راديويي جوان نيز برنامه‌ای بانام «نينوا» تهیه‌کرده که جمعه 21 آذ ساعت 20 از را یو جوان ، شمارا همراهي می‌کند .

 نامه «صبح اميد» راديو دانش هم شنبه 22 آذربه مناسبت اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله حسين (ع) به‌صورت ويژه روي آنتن می‌رود.اين برنامه با حضور استادان دانشگاه به بررسي تأثیرعلم‌اندوزی بر معرفت با استناد به تأکید اسلام بر معرفت اندوزي و تفکر خواهد پرداخت.

برنامه «صبح اميد» به تهیه‌کنندگی الهه بيات و گويندگي محسن دين محمد، در گروه دانش و فرهنگ تهیه‌شده است.

اين برنامه روز شنبه ساعت 7 از شبکه راديويي دانش پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در تهران روي موج اف ام رديف 91.5 و در البرز رديف 91.3 مگاهرتز و در سراسر کشور به‌وسیله گیرنده‌های ديجيتال شنونده اين برنامه باشند.

برنامه «حديث دوست» راديو دانش شنبه 22 آذر به مناسبت اربعين حسيني به موضوع پيامدهاي قيام عاشورا خواهد پرداخت. در اين برنامه دکتر کريمي مدرس دانشگاه با اشاره به اين مطلب که وظايف مسلمانان درعرصه‌های ديني، علمي، سياسي و اجتماعي در قيام امام حسين (ع) روشن‌شده است، پيامدهاي قيام عاشورا در عصرهاي بعدي که حدود 1400 سال ادامه داشته را بررسي خواهد کرد.

برنامه «حديث دوست» به تهیه‌کنندگی ليلا مویدی و گويندگي هاله خواجه نصير، شنبه 22 آذر از ساعت 16 در تهران روي موج اف ام رديف 91.5 مگاهرتز و در البرز 91.3 مگاهرتز پخش می‌شود.

  ارتباط زنده با کربلا و مراکز استان‌ها، پخش عزاداري و نوحه، گفت‌وگو با کارشناسان با موضوع امربه‌معروف و نهي از منکر و دلايل وجود اربعين براي امام حسين(ع)، شعرخواني و ... ازجمله بخش‌های ویژه‌برنامه «چهل روز» است. اين ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی فريدون ارکاني و گويندگي فيروزه آدابي و محمد نظري روز اربعين از ساعت 10 به‌صورت زنده از شبکه راديويي سلامت پخش می‌شود.

«بفرماييد سيب» کاري از گروه سلامت و تفريحات راديو سلامت به تهیه‌کنندگی فريدون ارکاني جمعه از ساعت 16:30 به مدت 130 دقيقه   با حضور رضاشاه محمدي، کارشناس مذهبي به موضوع «با ياد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد» می‌پردازد. ارتقاي آگاهي مخاطبان در حوزه سلامت و در راستاي ايجاد نشاط و امیدبخشی به مخاطبان هدف اصلي برنامه «بفرماييد سيب» است.

برنامه «صبح وزندگی» کاري از گروه سلامت اجتماعي راديو سلامت است که روز شنبه همزمان با اربعين سالار شهيدان امام حسين (ع) از ساعت 7و10 به مدت 80 دقيقه با حضور حجت‌الاسلام سعيدي، کارشناس مذهبي به اين سؤال که «چه کساني بهترين راهنما هستند؟ و بهترين راهنما چه ویژگی‌هایی دارند؟» پاسخ می‌دهد.

همچنين برنامه «حس خوب زندگي» به تهیه‌کنندگی موسي نظري، کاري از گروه سلامت معنوي و سبک زندگي سالم اين شبکه راديويي است که روز شنبه همزمان با اربعين حسيني، با حضور حجت‌الاسلام صداقتي، کارشناس مذهبي از ساعت 17 و15 دقیقه به اين سؤال که براي ادامه پيام عاشورا چه می‌کنید؟ پاسخ می‌دهد.

برنامه «حديث دوست» راديو دانش هم شنبه 22 آذرماه به مناسبت اربعين حسيني به موضوع پيامدهاي قيام عاشورا خواهد پرداخت. در اين برنامه دکتر کريمي مدرس دانشگاه با اشاره به اين مطلب که وظايف مسلمانان در عرصه‌های ديني، علمي، سياسي و اجتماعي در قيام امام حسين (ع) روشن‌شده است، پيامدهاي قيام عاشورا در عصرهاي بعدي که حدود 1400 سال ادامه داشته را بررسي خواهد کرد.

برنامه «حديث دوست» به تهیه‌کنندگی ليلا مویدی و گويندگي هاله خواجه نصير، شنبه 22 آذر از ساعت 16 در تهران روي موج اف ام رديف 91.5 مگاهرتز و در البرز 91.3 مگاهرتز پخش می‌شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =