مهر نوشت:

کارگردان مستند «پرچم دروغین» معتقد است در عراق وقایع بسیار دردناکی درجریان است و این مستند تنها بخشی از جنایات داعش را به تصویر کشیده است.

مهدی باقری کارگردان مستند «پرچم دروغین» با اشاره به چگونگی ساخت مستند «پرچم دروغین» در عراق گفت: این مستند با موضوع مبارزاتی که علیه گروه داعش در عراق انجام می شود ساخته شده و ما اولین گروه مستندساز ایرانی بودیم که برای ساخت یک مستند با موضوع داعش به عراق رفتیم. گروه مستندسازی درست 25 روز پس از شروع وقایع در عراق حضور پیدا کرد و نزدیک به 20 روز در این کشور به فعالیت خود ادامه داد.

او ادامه داد: ما برای ساخت این مستند در وضعیت امنیتی بسیار حساسی در عراق قرار داشتیم و مجبور بودیم برای جلوگیری از بروز حادثه برای گروه، دائم در مکان های مختلف استقرار پیدا کنیم تا با خطرات کمتری مواجه شویم، در این میان به دلیل وسعت درگیری‌ها مجبور بودیم گاهی در یک روز به 3 استان عراق سفر کنیم.

این مستند ساز با اشاره به صحنه‌هایی که در «پرچم دروغین» به تصویر کشیده شده است، توضیح داد: تمام تلاش خود را کردیم تا برای ساخت این مستند تصاویر بسیاری بگیریم و مستند را تبدیل به یک اثر محدود به صحنه های خاص نکنیم. به همین منظور برای به تصویر کشیدن نیروهای داوطلب مردمی به مناطق بسیاری سر زدیم. گرچه حضورمان در آنجا بسیار کوتاه بود اما سعی کردیم تا که این کار انجام شود. از جمله این مناطق می توان به منطقه «جرف الصخر» معروف به مثلث مرگ اشاره کرد که حتی مبارزان عراقی هم از حضور در این منطقه بیم داشتند و یا استان های الانبار، حله، فلوجه، کرکوک طوز، خورماتو.

او ادامه داد: برای گرفتن برخی از تصاویر این مستند گاهی در 75 متری، یک کیلومتری و 3 کیلومتری نیروهای داعش قرار گرفتیم، آن هم در شرایطی که تک تیر اندازهای داعش مسلح به قناص‌هایی هستند که تا 7 کیلومتر را زیر آتش قرار می دهد. در چنین شرایطی گروه در بعضی از این منطق به صورت مسلح وارد می شد و حتی در دست فیلمبردار گروه هم اسلحه بود و هم دوربین و او باید با این شرایط به فیلمبرداری ادامه می داد. شرایط کار در عراق از جنبه هایی بسیاری سخت تر از سوریه است زیرا به نیروهای عراقی هم نمی شود در وضع کنونی اعتماد کرد و علت مسلح بودن ما هم همین بود.

باقری با اشار به اینکه برخی از شبکه‌ها اطلاعات درستی از این مبارزات پخش نمی کنند، گفت: متاسفانه حدود یک ماه پیش یکی از شبکه ها مستندی را در رابطه با عراق پخش کرد که نکات منفی بسیاری به همراه داشت. سازندگان این مستند، برخی از مسائل عراق را تحریف کردند که امیدوارم سهوی باشد که اگر عمد بوده حق بسیاری از نیروهای داوطلب مردمی را تضییع کردند.

او گفت: در عراق وقایع بسیار دردناکی در جریان است، هرچند بسیاری از آنها به مصلحت نیست که به تصویر کشیده شود اما ما سعی کردیم رویکردی واقع بینانه نسبت به عراق داشته باشیم. البته در این میان بسیاری از تصاویرهای گرفته شده را منتشر نکردیم و نمی کنیم .

باقری در پایان گفت: یکی از مهمترین مسائلی که با آن روبرو بودیم مشکلات مالی بود که هنگام ساخت این مستند ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرد به گونه ای که امیدوارم برای هیچ مستند سازی این شرایط سخت تکرار نشود. البته در این میان کسانی هم از نظر مالی ما را برای ساخت این مستند حمایت کردند که از آنها تشکر می‌کنم.

مستند «پرچم دروغین» به تهیه کنندگی محمدرضا نوری همدانی عصر امروز پنجشنبه 20 آذر ماه ساعت 17:30 از شبکه افق پخش می‌شود.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 7
    شما دوست دارید از داعش یک چهره دیگه نشان بدید حقیقت رو بگید