بنیاد سینمایی فارابی براساس تصمیم رئیس سازمان سینمایی باید کوچک شود؛ اتفاقی که شاید کمتر کسی با آن مخالفت داشته باشد، اما شیوه کار موضوع مورد بحث است.

سمیه علیپور: تغییر رئیس صداوسیما این احتمال را ایجاد کرده بود که تغییراتی در مجموعه مدیریتی سینمای ایران به وجود آید. حجت‌الله ایوبی بعد از پذیرش مسئولیت ریاست سازمان سینمایی، اغلب سراغ مدیرانی رفت که سابقه کار در تلویزیون داشتند، مدیرانی که احتمالا ترجیح می‌دادند دیگر در دوره مدیریت عزت‌الله ضرغامی کار در صداوسیما را ادامه ندهند و در نتیجه راهی بخش مدیریتی سینما شدند.

با آمدن محمد سرافراز به سازمان صداوسیما، گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگشت مدیران تلویزیونی به سرزمین نخست خود آغاز شد و این روزها این موضوع فراتر از گمانه‌زنی رفته و به مرحله اجرایی رسیده است.

محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حکم علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه دو شده  و محمد احسانی هم مدیریت شبکه یک سیما را به عهده گرفته است. 

همزمان با انتشار خبر خداحافظی این مدیران از مجموعه مدیریت دولتی سینمای ایران، صحبت تغییر شکل بنیاد سینمایی فارابی مطرح شده است. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان قوی‌ترین بازوی اجرایی سازمان سینمایی به گفته حجت‌الله ایوبی به لحاظ ساختار اجرایی بازسازی خواهد شد. ایوبی این نکته را به «مهر» چنین توضیح داده است: «امسال اولویت ما بازنگری در ساختار و سازمان موسسات سینمایی است و به همین دلیل با گذشت سه دهه از فعالیت فارابی لازم بود در بخشی از ماموریت های این بنیاد نیز تغییراتی اعمال شود. فارابی در همه این سال‌ها در تولید و ارتقای سینما نقش مهمی داشت ولی دیگر بخش هایی از این بنیاد کارکردهایش را از دست داده بود و باید در آنها تجدید نظر می‌شد. درحال حاضر بنیاد فارابی  20 باکس مدیریتی دارد و این بنیاد در صورت داشتن بدنه ای سنگین، گرفتار مسائل جدی و روزمره می‌شود. جناب آقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مدت ها است دستور بازسازی ساختار فارابی را داده و ما برای اجرای آن منتظر متقاعد شدن آقای جعفری جلوه بودیم ولی حالا که ایشان به رسانه ملی می‌روند به دلیل تغییر مدیریت این بخش از تغییرات ساختاری نیز اعمال می‌شود.»

ایوبی در این بخش از سخنانش به نوعی صحبت‌هایی  را که در چند ماه اخیر مبنی بر وجود اختلاف بین مدیرعامل فارابی و مسئولان سازمان سینمایی مطرح می‌شد، تایید می‌کند. به این ترتیب که جعفری جلوه با مساله تغییر شکل کار فارابی موافق نبوده و حالا رفتن او فرصتی است تا آنچه مدنظر مدیران بوده در بنیاد سینمایی فارابی محقق شود.

موضوع لزوم تغییر شکل زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی بیش از شش سال پیش از سوی خانه سینما مطرح شد؛ زمانی که هنوز جواد شمقدری معاون سینمایی نشده بود. خانه سینما این مساله را در قالب لایحه تشکیل سازمان نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی مطرح کرد. براساس این لایحه تغییر شکل فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی به این ترتیب بود که فارابی نه به شکل کنونی بلکه، با تعیین یک خط مشی مشخص سالانه از سوی شورایی که با حضور نمایندگان صنف و نمایندگان مدیریت دولتی سینما تشکیل می‌شود، رویه حمایت از فیلم‌های سینمایی را اعلام کند. تمامی مراحل حمایت شفاف‌سازی شود و در صورت وجود بودجه خود فارابی هم دست به تولید فیلم بزند.

سروشکل دادن به فعالیت بنیاد سینمایی فارابی مساله‌ای بود که در این لایجه مطرح شده بود؛ جزئیات ذکر شده در مورد شورایی که قرار است تشکیل شود و از سوی دیگر نحوه عملکرد فارابی بعد از اعمال تغییرات، آینده‌ای مشخص از فعالیت این موسسه پیش رو قرار می‌داد؛ همین نکته در تغییری که اکنون از سوی رئیس سازمان سینمایی اعلام شده، مجهول است. 

براساس سخنان ایوبی نمی‌توان به طور روشن تصور کرد که قرار است بنیاد سینمایی فارابی بعد از این اتفاقات چه عملکردی داشته باشد.

علاوه بر این‌ها ایوبی صحبت از کم‌حجم کردن فارابی و حجیم کردن موسسه رسانه‌های تصویری زده است. در حال حاضر کارهای مربوط به برگزاری جشنواره فیلم فجر در این موسسه پیش می‌رود. علاوه بر آن ایوبی اعلام کرده کارهای مربوط به بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در موسسه رسانه‌های تصویری متمرکز خواهد شد: «ما از اول هم گفته بودیم سینمای ما نیاز به یک وزارت خارجه کوچک دارد که این بدین معنا است که همه وظایف و ماموریت های بخش بین الملل سازمان سینمایی در یک جا متمرکز خواهد شد و آن جا موسسه رسانه های تصویری است.»

همه این موضوعات در شرایطی از سوی رئیس سازمان سینمایی مطرح می‌شود که تصمیم‌گیر نهایی در مورد سرنوشت بنیاد سینمایی فارابی هیات امنای این بنیاد است. هیاتی شامل دکترمحمود عزیزی،سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، هوشنگ مرادی کرمانی، سیدمحسن مهاجرانی، محمدمهدی عسگرپور، شهریار بحرانی، حسن خجسته و حجت‌لله ایوبی که حکم خود را از وزیر ارشاد دریافت کرده‌اند.

محمود عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا درباره موارد مطرح شده در زمینه کوچک شدن بنیاد سینمایی فارابی توضیح داده که این موضوع مورد توافق اعضای هیأت امنا است، چرا که همان‌طور که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری اشاره داشتند لازم است بخش‌های دولتی کوچک‌تر شده و امور بیشتر به بخش‌های خصوصی سپرده شود و بویژه این مشکل در وزارت ارشاد وجود دارد.

عزیزی در عین حال خاطرنشان کرده هر چند هیأت مدیره کلیت این ماجرا را پذیرفته است اما هنوز درباره سازوکار عملی آن و اساس و شکل اجرایی شدنش تصمیم‌گیری نشده است و باید جلسات و نشست‌های دیگری داشته باشیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم اما هیأت امنا با ذات کوچک شدن بنیاد فارابی موافق‌اند.

به نظر می‌رسد قانع کردن هیات امنا در زمینه لزوم تغییر شکل فارابی کار دشواری نباشد، چون تقریبا تمامی اهالی سینما در این زمینه اتفاق نظر دارند، اما قطعا این افق دیدی که ایوبی از آینده فارابی پیش رو قرار می‌دهد است که می‌تواند سرنوشت آرای این هیات را روشن کند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =