محمود عباس تاکید دارد که اسرائیل باید پیش از نشستن پای میز مذاکره شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند

جورج میچل نماینده باراک اوباما در امور خاورمیانه برای نخستین بار در سال 2010 میلادی راهی خاورمیانه شد. سال گذشته باراک اوباما و تیم دیپلماسی‌اش همه عزم خود را جزم کردند تا شاید بتوانند بنیامین نتانیاهو از اسرائیل را دوشادوش محمود عباس از فلسطین و پشت یک میز قرار دهند . در نهایت اما یک سال گذشت و نه بی‌بی دست از شهرک‌سازی‌ها برداشت و نه ابومازن حاضر به کوتاه آمدن از مواضع پیشین خود شد . در چنین شرایطی میچل در واپسین روزهای نخستین سال حضور باراک اوباما در قدرت تلویحا از کناره‌گیری از این سمت سخن گفت . از به ستوه آمدن از لجبازی اسرائیلی‌ها و عدم حصول آشتی ملی در فلسطین. برای باراک اوباما خروج میچل از قدرت درست در روزهایی که او سخت به پیروزی نسبی در ورند صلح خاورمیانه نیازمند است به معنای پذیرفتن شکستی سنگین و البته زودهنگام است . در نتجیه میچل ماند تا اعتبار آقای رئیس‌جمهور زیر سوال نرود و البته تلاش‌ها برای برقراری صلح هم ادامه یابد . در نخستین دیدار اما هیچ‌چیز خوب پیش نرفت . محمود عباس باز میزبان آقای میچل بود و میچل برای چندمین بار از ابومازن خواست تا شهرک‌سازی‌ها را پیش‌شرط آغاز مذاکرات نداند. هیچ‌کدام از این اصرارها اما ره به جایی نبرد .


"اختلاف همچنان پابرجاست".این جمله‌ای ست که صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطین پس از دیدار میان ابومازن و میچل به خبرنگاران گفت .پس از آنکه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده در نخستین اظهار نظر خود در سال جدید از فلسطینی‌ها خواست تا دست از پیش‌شرط قرار دادن توقف شهرک‌سازی‌ها بردارند، بر همگان مسلم شد که کاخ سفید هم در برابر لجبازی‌های اسرائیل سرتعظیم فرود آورده است . اکنون نوبت به میچل رسید تا باز این درخواست را در دیدار رودررو با عباس تکرار کند و باز پاسخ منفی ابومازن را در چنته بگیرد .
صائب عریقات در این خصوص به خبرنگاران گفت: هم‌چنان بین ما و دولت آمریکا برسر از سرگیری مذاکرات اختلاف نظر وجود دارد. طرف آمریکایی می‌خواهد که مذاکرات هم اکنون بدون توقف کامل شهرک سازی‌های اسراییل از سر گرفته شود. اختلافات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت آمریکا را نمی توان در حد بحران دانست؛ ما با دولت آمریکا مشکلی نداریم بلکه مشکل ما با اسراییل است که بر سر راه از سرگیری مذاکرات مانع تراشی می‌کند و با شرط‌هایش مانع از تحقق این امر می‌شود.


محمود عباس در این دیدار با مخاطب قرار دادن میچل گفت: آن کسی که مانع از سرگیری مذاکرات می‌شود بنیامین نتانیاهو، است که هم‌چنان بر موضعش مبنی بر عدم توقف کامل شهرک‌سازی‌ها و تعیین نتایج مذاکرات پیش از آغاز آن پافشاری می‌کند.
جورج میچل نیز تاکید کرد که برخلاف آنچه که رسانه‌ها شایعه می‌کنند باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به تعهداتش جهت ادامه تلاش‌ها برای تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین پایبند است.
نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این خصوص گفت: سفر جورج میچل به منطقه به رغم اهمیتش با تحولی همراه نبود و تاکنون توافقی در خصوص از سرگیری مذاکرات صورت نگرفته است. میچل بار دیگر پیش از ترک منطقه با نتانیاهو دیدار می‌کند و نتایج این دیدار را اعلام خواهد کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =