نخست‌وزیری و رئیس‌جمهوری ترکیه درخواست ایهود باراک برای دیدار را بی‌پاسخ گذاشتند

ترکیه به این راحتی‌ها رضایت نمی‌دهد. یک هفته از مناقشه میان انکارا و تل‌آویو بر سر توهین معاون وزیر امور خارجه اسرائیل به سفیر ترکیه در این رژیم می‌گذرد، با این وجود ترک‌ها هنوز دلخونی از این خصومت‌ورزی اسرائیلی‌ها دارند. عذرخواهی‌های اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو ره به جایی نبرده است و نه نخست وزیر و نه رئیس‌جمهوری ترکیه نمی‌توانند برخورد توهین‌آمیز با نماینده خود در خاک سرزمین‌های اشغالی را به این ساده‌گی فراموش کنند. همزمان ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز به ترکیه سفر کرد تا شاید بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند اما زهی خیال باطل. نه اردوغان در جامه نخست وزیری و نه عبدالله گل در قامت رئیس‌جمهوری ترکیه حاضر به دیدار با آقای وزیر نشدند. ایهود باراک هم دست از پا درازتر به تل‌آویو بازگشت تا پیام‌آور ناراحتی عمیق رفیق استراتژیک تل‌آویو در منطقه باشد .


ایهود باراک، با ارائه درخواستی دیدار با رجب طیب اردوغان،‌ و عبدالله گل را خواستار شده بود، اما آنها این درخواست وی را نپذیرفتند و باراک در این سفر تنها با وجدی گونل، همتای ترک خود و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه و ایلکر باشبوغ، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. حاصل این سفر قول همکاری‌های نظامی میان دو طرف بود.


باراک در ترکیه به خبرنگاران گفت: برخی از مشکلات پیش آمده در روابط دو کشور قابل حل هستند و باید روند روابط میان دو کشور تصحیح شود.امکان ادامه ایجاد همکاری مثبت و درک متقابل وجود دارد.
از زمان اغاز مناقشه میان آنکارا و تل‌اویو که سرآغاز‌گر آن نشست اقتصادی داووس بود،تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه متفق‌القول تاکید دارند که اسرائیل بازنده این میدان است چرا که حضور ترکیه در منطقه به عنوان شریکی استراتژیک برای تل‌آویو می‌توانست برگ برنده بزرگی باشد. شاید به همین دلیل بود که ایهود باراک که در ساختار سیاسی اسرائیل به چپ‌گرایی شهرت دارد بار و بنه بسته و به آنکارا رفت تا در حضور خبرنگاران به این حقیقت اذعان کند: ترکیه کشور بسیار مهمی در منطقه است و مذاکره و همکاری با آنکارا برای ما حائز اهمیت است .

وزیذ دفاع ترکیه نیز در این خضصوص گفت: طرح‌های دفاعی مشترک دیگری نیز وجود دارد که در زمینه آن با اسراییل همکاری خواهیم داشت. ما در یک منطقه زندگی می‌کنیم و منافعمان با یکدیگر مشترک است تا زمانی که منافعمان با یکدیگر مشترک است، شرکای استراتژیک محسوب می‌شویم.
با وجودفشارهای اسرائیل بر آنکارا برای متوقف کردن انتقاد از این رژیم، ترکیه هیچ تعهد صریحی در زمینه توقف انتقاداتش از اسراییل ارائه نکرد.
باراک در پایان سفرش به ترکیه گفت: عملکرد دنی آیالون، معاون وزیر خارجه اسراییل در قبال سفیر ترکیه در تل آویو اشتباه بود و دو کشور باید دیگر اشاره‌ای به این مساله نکنند و من واقعا نسبت به اتفاق پیش آمده متاسفم. باید صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز کرد.


اردوغان نیز از اظهارات باراک مبنی براینکه تحقیر سفیر ترکیه اقدام اشتباهی بوده ابراز رضایت کرد و گفت که ترکیه دیگر این مساله را ادامه نخواهد داد.
وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرد: اسراییل کشورهمسایه مهمی است و ما منتظر تحویل 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع هرون در نیمه نخست امسال هستیم. در آینده نزدیک همکاری‌های نظامی مهمی خواهیم داشت. مذاکراتی در حال حاضر میان دو طرف برای خرید تانک‌های ام 60 وجود دارد و در صورت موافقیت آمیز بودن این مذاکرات این تانک‌ها در شهر قیصریه ترکیه استفاده خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =