تدوین ابلاغیه‌ای برای برگزاری کنسرت‌ها، واکنش به طرح جریمه مشمولان غایب سربازی، کاهش سه درصدی سرقت در تهران، پیش بینی افزایش سفر به کربلا در سال آینده، بازدارنده نبودن مجازات برخی از مجرمان و ... از مهمترین مسائلی بود امروز که فرمانده ناجا به تشریح آنها پرداخت.

به گزارش ایسنا؛ سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه حضور در مرکز فرماندهی تهران بزرگ و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث مبارزه با جرایم طبیعتا قادر به صفر کردن جرایم نیستیم و نه در ایران بلکه در هیچ جای دیگری نیز نمی‌توان چنین ادعایی را داشت. تلاش ما این است که وضع موجود را حفظ کنیم و در این خصوص بهبود نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های ضربتی طبیعتا در مواردی بهبود نیز ایجاد می‌شود، خاطر نشان کرد: البته استمرار این وضعیت ممکن است شدنی نباشد بنابراین باید تلاشمان این باشد که جرایم را کاهش دهیم.

احمدی مقدم با بیان اینکه احساس امنیت، قدرت پاسخگویی و آرامش و امنیت در پایتخت رو به بهبود است گفت:‌ البته ما قانع نیستیم و پایتخت با چالش‌های زیادی روبروست.

توقف برخی ماموریت‌های پلیس به دلیل کمبود بودجه

فرمانده ناجا رشد جمعیت پیرامون تهران را یکی از این چالش‌ها برشمرد و افزود: رشد جمعیت در استان‌هایی نظیر البرز و شرق و غرب استان تهران با ضریب بالایی ادامه دارد به طوری که بین 5 تا 10 درصد رشد سالانه جمعیت در این مناطق وجود دارد که اغلب این افراد سرریز جمعیت‌شان به پایتخت است و عمدتا برای اشتغال به تهران می‌آیند.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر به خاطر محدودیت بودجه، برخی از ماموریت‌های پلیس نیز متوقف شد افزود: البته تلاش کردیم قدرت پاسخگویی ما کاهش پیدا نکند.

فرمانده ناجا با اشاره به مشکلاتی که طی چند سال گذشته در پی نوسانات اقتصادی در کشور به وجود آمد اظهار کرد: در سال 93 پس از یکی دو سالی که با نوسانات اقتصادی، مشکلاتی در حوزه سرقت به وجود آمده بود این جرم را نیز در کشور و پایتخت کنترل کردیم.

سرقت و مواد مخدر دو جرم عمده در پایتخت

فرمانده نیروی انتظامی سرقت و جرایم مرتبط با مواد مخدر اعم از معتادان خرد، آشپزخانه‌های تولید شیشه، معتادان ولگرد و نظایر آن را دو جرم عمده در پایتخت برشمرد و گفت: سرقت و اعتیاد ارتباط زیادی با یکدیگر دارند و اگر مشکلات نگهداری معتادان حل شود بسیاری از مشکلات ناشی از آن نیز حل شده و سرقت نیز کاهش پیدا خواهد کرد با این وجود در حال حاضر شاهد کاهش سه درصدی سرقت در 9 ماهه امسال هستیم.

احمدی مقدم درباره کانون‌های جرم خیز و احتمال سکونت فرماندهان پلیس در این محلات به منظور مدیریت بهتر خاطر نشان کرد: محل زندگی افراد یک امر اختیاری است و در اختیار ما نیست که بگوییم هر کس کجا زندگی کند. مهم این است که حضور انتظامی در این مناطق بیشتر باشد و باید به ریشه‌ها توجه کنیم.

به گفته وی کانون‌های جرم خیز بر اثر فعل مهاجرت و ... پدید آمده است.

بافت فرسوده یکی از معضلات امنیتی پایتخت

احمدی مقدم بافت فرسوده را یکی از مشکلات پلیس در تهران عنوان کرد و گفت: باید این بافت‌ها تعیین تکلیف شود، اگر قرار است نوسازی یا تخریبی صورت گیرد باید اقدام شود. امروزه در برخی از محلات مرکزی پایتخت بسیاری از معتادان، اتباع خارجی و غیره در بافت‌های فرسوده مستقر هستند و کنترل این مناطق نیز سخت است.

وی تصریح کرد: محله دروازه غار، عودلاجان، مولوی و غیره از مناطقی است که باید اقدامات کالبدی در آن صورت گرفته و پلیس نیز آماده همکاری در این خصوص است.

دو نامه وزیر ارشاد به فرمانده ناجا در خصوص کنسرت‌ها

احمدی مقدم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صدور مجوز به کنسرت‌ها و همکاری پلیس با وزارت ارشاد اظهار کرد: در مورد کنسرت‌ها وزیر ارشاد دو نامه برای من نوشت که در آن به نامه‌ای استناد کرده بود که در یکی از شهرستان‌های استان تهران گفته شده بود که این افراد حق کنسرت ندارند. وزیر در این نامه پرسیده بود که اگر این افراد کنسرت نگذارند پس چه کسانی باید کنسرت بگذارند که من نیز بررسی کردم و گفتیم ببینیم آیا رده‌ها در سطح شهرستان‌ها چنین اختیاری دارند یا خیر؟

احمدی مقدم با بیان اینکه در نهایت مقرر شد نمایندگانی از پلیس اماکن، امنیت، وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مسئول بنشینند و جلسه‌ای بگذارند اظهار کرد: قرار شد تا در این جلسه تمهیدات و تسهیلاتی که باید در خصوص کنسرت‌ها اندیشیده شود مشخص شود.

احمدی مقدم با بیان اینکه یک عده برای درآمد اقتصادی کنسرت برگزار کرده و موجب ایجاد ترافیک و یکسری مسائل امنیتی می‌شوند گفت: ماموران و واحدهای انتظامی نیز با توجه به اینکه در ساعات خارج از ماموریتشان باید حضور داشته باشند درخواست مبالغی را داشتند که به طور کلی در حال حاضر مشغول تدوین یک ابلاغیه در این خصوص هستیم تا با مشارکت دستگاه‌های مسئول این مشکل نیز مرتفع شود.

فرمانده ناجا درباره اینکه تا زمان تدوین این ابلاغیه وضعیت کنسرت‌ها به چه شکل خواهد بود؟ به ایسنا گفت: در حال حاضر این روند به روال گذشته ادامه دارد اما برای التزام بخشی به این حوزه مشغول هستیم و انشالله هنرمندان و مردم دچار مشکل نشوند.

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا درباره اینکه گفته می‌شود در بحث بودجه نیروی انتظامی در سال جاری بخشی از تامین اعتبارات از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد گفت: رقم بودجه معمولا بر اساس ارقام و عملکرد هر سال پیش بینی شده و در بودجه قرار می‌گیرد بنابراین چنین چیزی یک تکلیف نیست و اینطور نیست که حتما باید به وسیله جریمه بودجه جبران شود.

واکنش به جریمه مشمولان غایب سربازی

احمدی مقدم درباره موضوع پرداخت ریالی جریمه به مشمولانی که دارای بیش از هشت سال غیبت از سربازی هستند گفت: این موضوع فروش سربازی نیست، بلکه یک جریمه است. شما می‌دانید که هرچند سال یکبار به غایبان عفو داده می‌شود. بنابراین نیروهای مسلح آمد و پیش بینی کرد حالا که قرار است عفو داده شود خیلی هم مجانی نباشد و یک جبران خسارت هم صورت بگیرد بنابراین این موضوع فروش سربازی نیست. بعلاوه اینکه افرادی که برای پرداخت جریمه و معافیت اقدام می‌کنند در طول سالهای مختلف محدودیت‌های زیادی را نیز متحمل شده و از سوی دیگر با توجه به سن و سالشان کارایی نیز برای ما ندارند.

احمدی مقدم با بیان اینکه فکر نمی‌کنم این موضوع اشکالی داشته باشد افزود: البته این طرح برای یک سال است و این طور نیست که یک نفر بیاید و از امروز غایب شود تا 10 سال دیگر معاف شود ضمن اینکه مبلغ جریمه نیز هنوز قطعی نشده است.

فرمانده ناجا با اشاره به اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی اظهار کرد: البته در قانون وظیفه عمومی پیش بینی شده که با غایبان از سربازی برخورد شده و آنان دستگیر شوند.

وقوع 25 درصد سرقت‌های کل کشور در پایتخت

احمدی مقدم با بیان اینکه در آگاهی و دادسرا نیز بر اساس تخصص‌ها تقسیم بندی صورت گرفته گفت: جرایمی نظیر سرقت از بانک‌، سرقت خودرو و سرقت لاستیک طبیعتا با یکدیگر برابر نیستند اما ماموران به تمامی این جرایم رسیدگی خواهند کرد. بنابراین مردم نباید تصور کنند که ماموران ما برخی از جرایم را سرسری گرفته‌اند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در حال حاضر 25 درصد از سرقت‌های کل کشور در تهران بزرگ رخ می‌دهد، خاطر نشان کرد: این یعنی اگر به عنوان مثال روزانه 2000 سرقت در کشور به ثبت برسد 500 مورد آن مربوط به تهران بزرگ است که این خود یک حجم کار بسیار بالاست.

مجازات‌ها برای برخی مجرمان بازدارنده نیست

وی با انتقاد از عدم بازدارندگی مجازات‌ها برای برخی از مجرمان گفت: عزیزان در دستگاه قضایی باید با باندهایی که جرایمی را مرتکب شده‌اند بهتر برخورد کنند. گاهی اوقات مجرمان نه تنها از کرده خود پشیمان نیستند بلکه پس از دستگیری با افتخار آن را تعریف می‌کنند گویی یک شیرین کاری جالب انجام داده‌اند. ما هم در قوه قضاییه پیگیر هستیم تا مجازات این دسته از افراد تشدید شود.

گزارش عملکرد قرارگاه اربعین توسط نیروی انتظامی

 فرمانده نیروی انتظامی درباره عملکرد پلیس در طرح اربعین اظهار کرد: سال گذشته 500 هزار زائر از کشورمان در ایام اربعین به کربلا و نجف رفتند که امسال این رقم با افزایش حدود سه برابری به یک میلیون و 400 هزار نفر رسید و این در حالی است که پایانه‌های مرزی ما چنین ظرفیتی را نداشتند.

احمدی مقدم ادامه داد: در هر صورت با بسیج اطلاعات و نیروها، خدمات خوبی به مردم و زائران صورت گرفت و اقدامات قابل توجهی برای تشریفات و ورود و خروج از مرز انجام گرفت. حتی کسانی که پاسپورت نداشتند ظرف مدت یک روز از تهران برایشان پاسپورت صادر شد و پلیس خدمات زیادی برای زائران انجام داد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم شمار زائران به کربلا در اربعین سال آینده از این تعداد بیشتر شود گفت: پیشنهاد ما این است که این موضوع در عالی ترین سطح دولت و در جایگاه شورای حج قرار بگیرد و با ریاست رئیس جمهور، معاون اول یا حداقل وزیر کشور به پیش برود.

وی طرح اربعین و اقدامات انجام شده در این بازه را پیچیده توصیف کرد و گفت: در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) برای ساماندهی یک میلیون زائر که بناست چند ساعت مستقر شوند آن همه هماهنگی انجام می‌شود بنابراین لازم است در طرح اربعین هم چنین اقدامی انجام شود.

روایت فرمانده ناجا از سفر به عراق

وی با اشاره به سفری که در همین ایام به کشور عراق داشته است، گفت: در آنجا در دیداری که با برخی از مسئولان عراقی داشتم آنان از ما خواستند که ایران در خاک عراق نیز خدمت رسانی به زائران را انجام دهد و تردد تا کربلا و نجف نیز از سوی ایران انجام بگیرد.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه در ساختار نیروی انتظامی باید نوسازی در حوزه اشراف اطلاعاتی و واکنش سریع مدنظر قرار بگیرد خاطر نشان کرد: اول اینکه پلیس نباید از چیزی غافلگیر شود اما ما در ماجرای اربعین غافلگیر شدیم. موضوع دیگر این است که پس از غافلگیری باید یک واکنش سریع انجام شود.

احمدی مقدم با اشاره به فعالیت قرارگاه ظفر یگان ویژه افزود: این قرارگاه در بسیاری از موارد به پلیس کمک کرده و در طرح‌های نوروزی، طرح دریا، عاشورا و تاسوعا و ... در کنار مردم است.

در ایام عاشورا و تاسوعا 60 میلیون ایرانی در مراسم‌ها شرکت کردند آیا کسی از خودش سوال نکرده که چطور هیچ اتفاقی رخ نداد آن هم در شرایطی که دشمنان در حال برنامه ریزی برای برهم زدن امنیت کشورمان هستند؟ اینها نشان از یک کار سنگین و بزرگ است.

احمدی مقدم در پایان نمره 88 از 100 را به عملکرد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ داد و گفت: این یک نمره بسیار خوب است وبا توجه به وسعت کار دستاورد خوبی محسوب می‌شود.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    221 4
    بودجه گشت ارشاد را بديد به بخش هاي ديگه پليس،اون وقت پليس فعاليتش را از سر مي گيره و امنيت برقرار ميشه
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      27 0
      سردار جون نمره بسیار خوب و بذار مردم بده نه خودت
  • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    15 1
    چرا هیچ کس در مورد رانندگیهای خطرناک در طول شب چیزی نمیگه؟ به خدا جون هممون در خطره. پلیس هم که کلا در طول شب رفته گل بچینه. خبر آنلاین صدای ما رو به گوش پلیس برسون.
    • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      1 0
      تا وقتی خودمون نخوایم درست نمیشه آقا.. ما کلا فرهنگ رانندگیمون غلط هست و در این مورد نمیشه از پلیس نوقع داشت مشکل رو برطرف کنه.. همین چیزای پیش پا افتاده هم که یکی درمیون رعایت می کنیم مثل بستن کمربند ایمنی و عدم توقف روی خط عابر به زور جریمه هست وگرنه در اکثر موارد هیچ احساس مسئولیتی از طرف راننده وجود نداره
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    11 18
    چه جالب برای یک عده بچه پولدار که مرتکب خلاف شده اند یعنی همان غیبت سربازی و کارت جعلی. برایشان به مدت یکسال سربازی فروشی میشه بعد دوباره روال عادی میشه.
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    12 1
    به نظرم امار بالای سرقت فقط بخاطر ضعف پلیسه ،و پیشنهاد میکنم از برادران بسیجی فقط در جهت امر به معروف استفاده نشده و در این موارد نیز شرکت داده شوند
  • روح الله IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    9 15
    ما هم بخوایم از این جریمه خوبا بشیم باید غیبت کنیم پس
    • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      7 2
      جو ندین بابا.. به شما چی میرسه تصویب نشه.. یه ذره انسانیت داشته باشید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    9 10
    من الان باید بروم سربازی ولی با این حساب دیگه نمیرم چون به گفته ایشان هر چند سال یکبار عفو غایبان اعلام میشه تا چند سال دیگه من عفو میخورم جااان.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    2 2
    دانشجوی فوق لیسانس هستممتاسفانه و سرباز فراری نیستم میخواستم اگر بشه جریمه خوبای 20 میلیونی ماهم بشیم امکان داره؟
  • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    4 0
    این جریمه غایبین بعد از 18 سال داره اجرا میشه یعنیی بعضیا هدفشون اینه صبر کنند تا 18 سال دیگه محرومیت بکشن با ترس و فکر زندگی کنند تجریه ما غایبین سن بالا اینو میگه نرفتن سر وقت سربازی یعنی خیانت کردن به خودت و آیندت تازه اگر از سال 94 سخت گیری شروع بشه و هم تو ی خیابان تو جاده تو فرودگاه کارت پایان خدمت خواستن چی در کل این همه سختی ارزش نداره