تسنیم نوشت:

وزیر اقتصاد ترکیه از اجرای توافق تجارت ترجیحی ایران با این کشور از فردا خبر داد و گفت: قرار است پول ملی میان تبادلات انجام و دلار حذف شود.

نیهات زیب‌کچی وزیر اقتصاد کشور ترکیه امروز در دیدار خود با وزیر صنعت معدن تجارت ایران به ارائه توضیحاتی از جزئیات مفاد توافق جدید تجارت ترجیحی ایران و ترکیه پرداخت و گفت: پس از 11 سال مذاکره در نهایت توافق تجارت ترجیحی ایران و ترکیه تصویب و از فردا اول ژانویه 2015 آغاز خواهد شد.او با بیان اینکه از فردا دو دولت فهرست اقلام توافقی خود را با تعرفه‌های جدید اعلام خواهند کرد گفت: براساس توافقات حتی توانسته‌ایم تعرفه برخی از کالاها را به صفر نیز نزدیک کنیم.

وزیر اقتصاد ترکیه گفت: با اجرایی شدن این توافق درصددیم حجم مبادلات تجاری خود با ایران را از 16 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار برسانیم.زیب‌کچی با تاکید بر اینکه در جریان مذاکرات مقرر شده تا دو طرف تیم‌های کارشناسی را تشکیل و نظارت و بررسی لازم را بر چگونگی اجرای توافق انجام دهند گفت: این گروه‌های کارشناسی تمام مفاد توافق را بررسی و مشکلات آن را به دو دولت گزارش می‌دهند.او گفت: البته قرار است این گروه کارشناسی فهرست محصولات جدید را در پایان هر ماه به ما گزارش دهد. در صددیم حداقل 15 کالای جدید را هر ماه به فهرست کالاهای مورد توافق خود با طرف ایرانی در تجارت ترجیحی منظور نماییم .

زیب کچی با اشاره به اینکه کشور ترکیه تمام مقدمات لازم را برای توافق جدید ترجیحی خود با ایران در سه مرز مشترک با این کشور انجام داده است، گفت: امیدواریم طرف ایرانی نیز در مرزهای مشترک اقدامات را انجام دهد و تا پایان سال 2015 روان‌سازی مناسبی برای اجرای توافق تجارت ترجیحی ایجاد شود.وزیر اقتصاد ترکیه در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کشور ترکیه در مذاکرات ایران با گروه 1+5 همیشه حمایت‌های خود را انجام داده است گفت: امیدواریم با حذف تحریم‌های بین‌المللی روابط ایران با سایر کشورها تسهیل شود. البته با عدم حذف تحریم‌های بین‌المللی ترکیه همچنان در شرایط سخت در کنار ایران قرار دارد.

زیب‌کجی گفت: در توافق تجارت ترجیحی با ایران برای توسعه همکاری‌های بانکی نیز اقدامات لازم انجام شده حتی دو طرف تاکید دارند که تجارت با پول ملی و با حذف دلار انجام شود.او با بیان این که در توافقات تجارت ترجیحی حتی سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز در کشورهای ثالث از طریق بخش خصوصی پیش‌بینی شده است گفت: یک نمایشگاه مشترک بهمن ماه امسال در تهران برگزار می‌شود که امیدواریم این نمایشگاه بهانه‌ای باشد برای نزدیکی بخش خصوصی دو کشور ایران و ترکیه.

زیب‌کچی با بیان اینکه روابط امروز ایران و ترکیه در کشورهای منطقه و بحران‌های خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است گفت: روابط قبل ایران و ترکیه به گونه‌ای بود که مثلا به طور مثال مطرح می‌شود که ما چاهی را حفر و به آب خوبی دست پیدا نکرده‌ایم اما هم اکنون می‌‌گویم که در گذشته طناب‌ها کوتاه بود اما امروز چاه عمیقی حفر کرده و به آب خوبی دست پیدا کرده‌ایم.او در رابطه با مراودات دو کشور ایران و ترکیه نیز گفت: یکی از راهکارهای حل مشکلات بانکی به کار گیری پول ملی دو کشور است که این موضوع می‌تواند در بلندمدت مشکلات را تا حدودی برطرف کند البته یک کارگروه بانکی از دو طرف تشکیل و ساختارها و مشکلات بانکی را بررسی خواهد کرد.

به گفته وزیر اقتصاد ترکیه، کشور ترکیه تنها کشوری است که در شورای امنیت بر اعمال تحریم‌ها بر ضد ایران رای منفی داده است و امتیازاتی که امروز در توافق تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه منعقد شده است تاکنون به هیچ کشوری داده نشده است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • adibravoo A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    63 55
    چین و هندوستان رو آباد کردیم حالا نوبت ترکیه ست.
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
      8 3
      ترکیه آباد هست نیازی به تلاش شما نیست.شما همان بهتر که با کالاهای چینی حال کنی
  • عباس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    60 8
    باز اجناس ترکیه کیفیت دارد جای شکر دارد