منتخب جهان عرب خطرناک ترین حریف ایران در جام ملت های آسیا

قطر،جدی ترین رقیب ایران است که کلی بازیکن عرب زبان را از کشورهای مختلف جمع کرده است.این گزارشی است از که مجله تماشاگران خیلی ریزبینانه به آن پرداخته است.

سعید یوسفی:«سباستین سوریا را مهار کنید» این نسخه واحدی بود که اکثر کارشناسان به محض خبردار شدن از همگروهی تیم ملی فوتبال کشورمان با قطر تجویز می‌کردند. آنها البته حق هم داشتند. سوریا زهردارترین مهره در خط حمله قطر به حساب می‌آمد و اگر می‌توانستیم او را از کار بیندازیم کار قطر را هم ساخته بودیم. وقتی قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا انجام شد و ما دوباره با این تیم همگروه شدیم باز به یاد همان نسخه قدیمی افتادیم اما وقتی لیست مسافران این کشور برای حضور در رقابت‌ها اعلام شد غافلگیر شدیم. در کمال ناباوری بالمادی سرمربی عنابی‌پوشان این‌بار روی نام سوریا قلم قرمز کشیده بود. این درحالی است که او همواره یکی از آماده‌ترین بازیکنان قطر به حساب می‌آمده است. اما این تصمیم چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ پاسخ ساده است: «آینده‌نگری»

بالمادی با کنار گذاشتن چند بازیکن قدیمی و مسن تیمش از جمله سباستیان سوریا و ....برزیلی و جایگزین کردن آنها با چند بازیکن جوان میانگین سنی تیمش را به پایین‌تر از 24 سال رسانده است. به خوبی مشخص است که قطری‌ها نمی‌خواهند در جام جهانی 2022 که خود میزبانی‌اش را برعهده دارند زنگ تفریح رقبا باشند. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کشورمان که بازی‌های اخیر این تیم را حسابی آنالیز کرده است معتقد است که قطر به نسبت دو بازی مقدماتی جام جهانی که مقابل ایران انجام داد خیلی پیشرفت داشته است. کی‌روش می‌گوید: «قطر یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر آسیا را دارد و بی‌شک اصلی‌ترین رقیب ما در مرحله گروهی جام ملت‌ها خواهد بود. شما خودتان ببینید که بازیکنان جدید این تیم چقدر با استعداد و خوب هستند که مربی به راحتی از مهاجمی چون سوریا چشم‌پوشی می‌کند، روزهایی را که ما به آسانی آب خوردن از دست دادیم آنها در حال کار کردن، عرق ریختن و کسب از طریق بازی‌های متعدد دوستانه بوده‌اند.»

البته قطری‌ها چند سالی هست که تشکیلاتی به نام «بنیاد قطر» را راه‌اندازی کرده‌اند، برنامه پیشرفت فوتبالشان را نوشته‌اند و خیلی سختگیرانه و با دقت در حال انجام این برنامه‌ها هستند. از زمان تشکیل این بنیاد مربیان سرشناس بسیاری به قطر آمده‌اند و در آنجا مشغول به کار شده‌اند که شاید یکی از سرشناس‌ترین آنها بورا میلوتینوویچ باشد. مرتضی محصص کارشناس برجسته فوتبال و مدرس رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال نگاه جالبی به این تیم قطر دارد. او ضمن تاکید بر پیشرفت فوتبالی قطری‌ها از استراتژی جدیدی سخن به میان می‌آورد که کشورهای عربی انتخاب کرده‌اند. او می‌گوید: «تا چند سال قبل عرب‌ها برای تقویت فوتبال ملی‌شان بیشتر به دنبال بازیکنان با‌استعداد آمریکای جنوبی و به ویژه برزیلی‌ها می‌رفتند اما در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که این کار نوعی حس تحقیر در بین سایر بازیکنان فوتبال این کشور ایجاد کرده است. حالا آنها سراغ بازیکنان بااستعدادی می‌روند که با اینکه اصالتا قطری نیستند اما همه عرب‌زبانند و همین هم‌زبانی خیلی می‌تواند به عملکرد مجموعه تیم یاری برساند.» 

بازیکنان جدیدی که قطری‌ها به خدمت گرفته‌اند هم جوان هستند و هم با استعداد. این تیم حالا خیلی فیزیکی‌تر و روان‌تر از قبل بازی می‌کند و همچنین میزان دوندگی و سرعت تیمی‌اش تا حد زیادی بالاتر رفته است. محصص اعتقاد دارد که قطر بهترین تیم همگروه ماست و باید از آن ترسید. البته حشمت‌خان مهاجرانی سرمربی تیم ملی کشورمان در جام جهانی 1978 هم با ایشان هم عقیده است: «اگر در مقابل این تیم غفلت کنیم بیچاره خواهیم شد.» از او درباره شکست قطر برابر عربستان در دیدار نهایی جام قهرمانی کشورهای حوزه خلیج فارس سوال می‌کنیم و این گونه پاسخ می‌گیریم: «آن شکست تنها یک اتفاق ساده بود.»

 

بازیکنانی که در خارج از خاک قطر متولد شده‌اند

نام

سن

محل تولد

تیم باشگاهی

پست تخصصی

بلندی قامت (سانتیمتر)

محمد مونتاری

21

غنا

الجیش

مهاجم

194

علی اسداله

21

بحرین

السد

هافبک

175

ابراهیم ماجد عبدالمجید

24

کویت

السد

دفاع آخر

183

قاسم برهان

29

سنگال

الغرافه

دروازه بان

192

بوعالم خوخی

24

الجزایر

العربی

بال

183

کریم بودیاف

24

فرانسه

لخویا

دفاع/ هافبک دفاعی

187

ترسور کانگامبو

27

کنگو

لخویا

بال

180

 

 

 

 

251 41

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    77 3
    ببخشيدها...در بازي هاي جام خليج فارس قطر قهرمان شد و هرگز از عربستان شكست نخورد. دو خط آخر
  • اس اس آبی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    71 3
    والا اینجوری که همه رقیبا دارند با برنامه و آینده نگری کار می کنند و ما هم همینجوری داریم تیشه به ریشه خودمون می زنیم متأسفانه در چند سال آینده به جایگاهی خواهیم رسید که گرفتن یه مساوی از تیمای کوچک عربی برای ما آرزو بشه ، امیدوارم با تدبیر و دلسوزی مسئولان چنین اتفاقی نیفته
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    48 25
    من فكر كردم مسي و رونالدو رو آوردن،از د‍ژاگه كه ما آورديم قوي تر هستن اين بازيكنا كه رديف كردن واسه توجيه ناكامي تيم ملي ؟؟؟ چطور چندسال پيش كه با قطر مساوي كرديم فاجعه بود الان باخت با اختلاف يه گل هم بهش ميتونه راضي كننده باشه نه؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    44 5
    قدها رو ببینید همه بالای 180......
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    68 20
    کیروش ما بدون امکانات و بدون حمایت باید جلوی ولخرج های عرب بایسته ... کیروش یه اجنبیه باغیرته ... یه مرد باحال ...به نام نامی ایران سربلند شه الهی...
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    20 3
    این بازیکن های اجاره ای عجب قد های بلندی هم دارن .کار دفاع ما در آمده
  • بی نام US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    21 27
    ما از اینا خارجی بیشتر داریم
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    48 9
    در حال حاضر،تیم ملی افغانستان م میتونه حریف جدی و قدرتمندی برای تیم ملی فوتبالمون باشه
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    20 50
    تيم ما هم كم يار از اينور اونور دنيا نياورده،اصليت ايرانين ولي ماله ما نيستن
  • ارشیا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    27 0
    اشتباه می گویید ، قطر از عربستان برد
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    29 3
    وایییییی دّ دّ م...
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    19 3
    فک کنم 6 تا هم بهشون زدند
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    7 0
    قطر كه اندازه 1 استان ما وسعت داره و به جز نفت و گاز هيچ ثروت طبيعي ديگه اي و هيچ صنعت و صادراتي نداره به جايي رسيده كه ميزباني جام جهاني رو گرفته و قويترين و با ثبات ترين اقتصاد دنيا لقب گرفته اونوقت ما با اين همه ثروت طبيعي و اين همه استعداد و اين همه وسعت كشور 1 ورزشگاه قابل تحمل داريم كه اونم واسه 50 سال پيشه . افسوس
  • جانباز A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 1
    خوب اگه عرضه داریدچراشماخطرناکترین تیم اسیانمیشید همچین میگه جهان عرب که انگار ازقاره اروپا حراس داره مردمومن به فکر نان باشیدکه خربزه ابه
  • rmz A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    4 0
    اگه کشور های عربی بازیکن خارجی اوردند خب ایران هم بازیکن خارجی اورد. مگه چیه؟ اشکالی داره.؟. حالا اگه ایران میرفت چند تا دیگه بازیکن خارجی میورد همتون میومدید میگفتید عالیه و... ولی چون یک کشور عربی بازیکن خارجی اورده همه میاند میگند تیم چند ملیتی و..... یک میخواد بگه تیم ملی ایران هم چند ملیتیه..