تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به امضاء معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمد فرهادی وزیر علوم رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ این تفاهم نامه در 6 ماده و 26 بند و با هدف همکاری های علمی، پژوهشی و آموزشی فی ما بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.

اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در زمینه توسعه فناوری های پیشرفته، همچنین توجه به این امر که اعتلای علوم محیط زیستی می تواند موجب جذب بیشتر نخبگان علمی کشور در این حوزه شود از دیگر اهداف این تفاهم نامه است که در محل وزارت علوم به امضای طرفین رسید.

هم افزایی ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و اجرایی دو طرف و بهره وری از توان بالقوه و بالفعل مراکز دانشگاهی، پژوهشی و انجمن های علمی در خصوص ارتقای کیفی و کمی حوزه محیط زیست، تسهیل و تقویت و اولویت دهی به اجرای پروژه های اجرایی، پژوهشی و آموزشی توسط وزارت علوم و دانشگاه ها متناسب با نیازهای آموزشی ، پژوهشی و فناوری سازمان برخی از اهدافی است که در این تفاهم نامه قید شده است.

بومی سازی و کاربردی ساختن پروژه های زیست محیطی پایان یافته یا در حال اجرا در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و انجمن های علمی در سازمان به منظور دستیابی به خودکفایی کشور، توسعه زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و فناوری مورد نیاز سازمان ها، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و انجمن های علمی در حوزه محیط زیست، همکاری در ایجاد تحول بنیادی در نگرش به محیط زیست در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعت، کشاورزی و سایر بخش های کشور بر اساس روش های علمی، حمایت از انجمن های علمی و سازمان ها و نهادهای غیر دولتی زیست محیطی به منظور ارتقای نقش نهادهای علمی خصوصی در جهت تقویت بنیان های علمی زیست محیطی کشور و کمک به ارتقاء سطح دانش و بینش اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در مسائل زیست محیطی از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

کمک به تشکیل کمیسیون تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، لحاظ طرح های محیط زیست در اولویت های پژوهشی و فناوری کشور، همکاری برای تصویب و درج حداقل دو واحد درسی محیط زیست در تمام رشته های تحصیلی مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری و همکاری در ایجاد گرایش های بین رشته ای محیط زیست در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظیر ادبیات و محیط زیست ادیان و محیط زیست در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم بر اساس ضوابط موجود، همکاری در تصویب و اجرای دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور مورد نیاز سازمان به منظور رفع نیازها سازمان به منظور رفع نیازها ارتقاء علمی پرسنل سازمان بر اساس ضوایط موجود و اعطای بورس تحصیلی خارج از کشور و فرصت های مطالعاتی (با تامین هزینه های مربوطه توسط سازمان) مبتنی بر نیازمندی های آموزشی و پژوهشی سازمان از جمله وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این تفاهم نامه است.

همچنین اعلام اولویت ها و نیازمندی های آموزشی، پژوهشی و فناوری درقالب طرح های پژوهشی به وزارت علوم، فراهم کردن تمهیدات و سازوکار لازم برای انجام بازدیدهای علمی اساتید و پژوهشگران همکار از مراکز تحقیقاتی ، اجرایی و مناطق تحت مدیریت سازمان و کارآموزی دانشجویان، بررسی ، تصویب و حمایت از طرح ها و ایده های پیشنهادی مراکز دانشگاهی ، پژوهشی و انجمن های علمی و پروژه های تحصیلات تکمیلی (پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری) در حوزه محیط زیست، فراهم کردن امکان حضور اساتید و نخبگان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و انجمن های علمی در مراکز اجرایی و تحقیقاتی سازمان به منظور انجام پژوهش های مشترک و همچنین استفاده آنان از فرصت های مطالعاتی مورد نیاز با رعایت ملاحظات لازم و حمایت از طرح های مورد توافق طرفین در حوزه محیط زیست از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

در این تفاهم نامه برخی تعهدات برای طرفین در نظر گرفته شده است که برقراری امکان استفاده از نتایج کلیه طرح ها و پروژه های پژوهشی و مطالعاتی موجود در سازمان، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم ، بهره مندی متقابل از ظرفیت ها و توانمندی های علمی و پژوهشی فی مابین سازمان، دانشگاه ها و مراکز علمی وابسته به وزارت علوم از قبیل امکانات آزمایشگاهی تخصصی، کتابخانه ای و امثال آن، حمایت مشترک از ایجاد و توسعه آزمایشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی تخصصی محیط زیست، حمایت از مطالعات آینده پژوهی در حوزه مسائل محیط زیستی و استفاده از امکانات و ارتباطات بین المللی سازمان، دانشگاه ها، مراکزسایر آموزشی و پژوهشی و انجمن های علمی جهت برگزاری دوره های تخصصی محیط زیست و دعوت از اساتید و کارشناسان برجسته در این حوزه برخی از این تعهدات است.

در ماده 5 این تفاهم نامه آمده است؛ به منظور حسن اجرای مفاد این تفاهم نامه کمیته ای متشکل ازمعاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، معاون آموزش وزارت علوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست، مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری های محیط زیست سازمان ، مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم و یک فرد صاحب نظر از چهره های شاخص حوزه محیط زیست با معرفی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تشکیل می شود.

کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در دستور کار وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه‌ریزی خاصی به منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه آن ها تعریف کرده ایم.

محمد فرهادی با اشاره به برنامه های وزارت علوم در خصوص حفظ محیط زیست گفت: وزارت علوم از گذشته در زمینه حفاظت از محیط زیست فعال بوده و برگزاری کارگروه بهینه‌سازی مصرف انرژی و دوره‌های آموزشی متعدد با حضور کارشناسان گروه های تخصصی بهینه‌سازی، شروع پروژه زمین گرمایی توسط دانشگاه صنعتی شیراز و ایجاد نیروگاه های کوچک خورشیدی توسط برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه الزهرا به عنوان دانشگاه پایلوت، همچنین ایجاد دانشگاه سبز از جمله فعالیت های این وزارتخانه در این حوزه است.

فرهادی با اشاره به اینکه هدف و اولویت خود را توسعه دانشگاه های ماموریت گرا قرار داده است، گفت: بر همین اساس مقرر شد هر دانشگاه بر اساس توانمندی های علمی و آموزشی خود در یک موضوع مهم کشوری، قطب علمی شود که یکی از این قطب ها، قطب محیط زیست است.

وی در ادامه گفت: همچنین مقر شد جذب دانشجو در رشته هایی که کمتر مورد نیاز جامعه است، تعطیل و رشته های جدیدی که بیشتر مورد نیاز جامعه است از جمله برخی رشته های بین رشته ای و میان رشته ای که محیط زیست نیز یکی از آنهاست، تاسیس شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر نقش دولت ها در زمینه حفظ محیط زیست، افزود: اگرچه نقش دولت ها در این زمینه مهم و تعیین کننده است، اما نباید فراموش کرد که محیط زیست به زندگی همه مردم پیوند خورده است و همه موظف به حفظ و حراست از آن هستیم.

فرهادی افزود: در همین راستا وزارت علوم نیز به عنوان نهادی علمی و اجتماعی وظایف متعددی از جمله برنامه‌ریزی در جهت کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه آنها را برای خود تعریف کرده است. آموزشکده محیط زیست نیز به مرور زمان به دانشکده و حتی دانشگاه ارتقا یابد تا بتواند نیازهای محیط زیست را در حوزه دانشگاهی رفع کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شاهد افزایش تعاملات دوسویه در حوزه محیط زیست از سوی دو دستگاه باشیم و حتی با قبول سفارش موضوعات پژوهشی مورد نیاز محیط زیست از این طریق شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاه‌هی بتوان در راستای اجرایی شدن این تفاهم نامه گام برداشت.

تقویت نگاه علمی منجر به کاهش مشکلات محیط زیستی می شود

رئیس سازمان محیط زیست گفت: اگر بتوانیم نگاه علمی به محیط زیست را تقویت کنیم دیگر کمتر با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارزیابی زیست محیطی فرآیندی علمی و مبتنی بر مطالعات پژوهشی و حلقه پیوند علم و توسعه با محیط زیست است.

ابتکار با تاکید بر این موضوع که توجه به مسئله مهم ارزیابی زیست محیطی، امکان سازگاری محیط زیست و توسعه را همگام با حرکت به سمت توسعه پایدار فراهم می کند، تصریح کرد: تقویت نگاه علمی و دانش بنیان، همچنین افزایش مطالعات و اطلاعات ما در حوزه محیط زیست و به ویژه در موضوع ارزیابی زیست محیطی می تواند مانع شکل گیری چالش هایی مشابه چالش ها و مشکلات کنونی محیط زیست در آینده شود.

وی افزود: اگر بتوانیم نگاه علمی به محیط زیست را تقویت کنیم دیگر کمتر با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به مشکلات ناشی از احداث سد گتوند، اظهار کرد: اگر ارزیابی و مطالعات زیست محیطی این سد با دقت و نگاه علمی همراه بود، امروز با مشکلات ناشی از احداث آن مواجه نبودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیرات پدیده گرم شدن زمین بر نقاط مختلف دنیا، گفت: برای اثبات این پدیده از زوایای مختلفی که مورد بحث قرار گرفته بود، یک گروه پژوهشی متشکل از سه هزار محقق و چندین هزار گروه پژوهشی و دانشگاهی به مطالعه این موضوع پرداختند که آیا پدیده گرم شدن زمین صحت دارد و اگر صحت دارد، آیا علت آن دست اندازی بشر به محیط زیست است؟

وی اضافه کرد: بعد از اتمام مطالعات فراوان، این گروه بزرگ علمی به این نتیجه رسیدند که به احتمال 95 درصد در 30 سال گذشته زمین 85 صدم درجه سیلسیوس گرم شده و علت آن نیز دخالت های انسانی در طبیعت و افزایش تولید گازهای گلخانه ای در دنیا است.

ابتکار با بیان این که یک همکاری علمی موجب به نتیجه رسیدن چالش جهانی گرم شدن زمین شد، گفت: قطعا نگاه علمی می تواند بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کند و برای همین است که امروزه حرکت جهانی در مسائل مختلف بر مدار علم و فناوری و دانش است و ما هم باید همین رویکرد را دنبال کنیم و مسائل پیچیده را با نگاه علمی حل کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروزه رویکرد ما در دولت گسترش پژوهش است، ادامه داد: بر همین اساس، شورای پژوهشی در سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل استان ها شکل گرفت تا به موضوعات زیست محیطی با نگاه علمی پاسخ دهد و برای حل معضلات و چالش ها، راه حل های علمی جستجو کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امر آموزش نیز در حوزه محیط زیست برای ما مهم و قابل توجه است، گفت: به غیر از رشته‌های مرتبط با محیط زیست، باید ردپای محیط زیست در تمام رشته های دانشگاهی از جمله برق، عمران، انرژی و علوم انسانی دیده شود زیرا جهان امروز به دور از طبقه بندی ها و جداسازی های مرسوم علوم، امروزه محیط زیست را به تمامی علوم پیوند زده است، به گونه ای که امروزه در دنیا بحث فلسفه محیط زیست، روانشناسی محیط زیست و تاریخ محیط زیست مطرح است و ما نیز باید همسان با مباحث علمی دنیا در جستجوی علم و پیشرفت باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش های عمومی در زمینه حفظ محیط زیست، تصریح کرد: برخی از دانشجویان با مهارت های ساده زندگی از جمله حفظ محیط زیست هم آشنا نیستند. از این رو نقش دانشگاه ها و مراکز آموزشی برای آموزش همگانی در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

ابتکار گفت: موضوع محیط زیست یکی از محورهای اصلی دولت است و ما امیدواریم که بتوانیم این تفاهم نامه را با همکاری بخش های مختلف سازمان و دانشگاه و دانشجویان اجرایی کنیم و موضوع محیط زیست را بیش از گذشته با نگاه علمی ادامه دهیم.

وی همچنین به ماده ۱۹۰مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده برخی از دانشگاه ها داوطلب شدند که به عنوان دانشگاه سبز تمام اصول محیط زیست را رعایت کنند و به سمت دانشگاه سبز حرکت کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به علاقه دانشجویان به فعالیت در حوزه زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در دوره ما دانشجویان در این زمینه بسیار فعال بودند. ۱۵۰انجمن دانشجویی در حوزه محیط زیست فعال بودند و دانشجویان در این زمینه با علاقه کار می کردند در دوره قبل ما پیشنهاد مدیریت زیست محیطی دانشگاه را مطرح کردیم ولی چندان مورد توجه قرار نگرفت بر همین اساس مجدد در این دوره مطرح کردیم.

ابتکار خواستار موافقت وزارت علوم با ارتقاء دانشکده محیط زیست به دانشگاه محیط زیست شد و گفت: تاکنون این دانشکده ۳هزار و ۶۰۰فارغ التحصیل داشته است.

وزیر علوم همیار محیط زیست شد

در حاشیه مراسم امضا تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کارت همیار محیط زیست را به وزیر علوم اهدا کرد. وی درباره این کارت یادآور شد: این کارت پیش از این به تمامی اعضای هیات دولت تقدیم شده بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =