درس های آلکس فرگوسن برای موفقیت در کسب و کار

فرگوسن اعتقاد داشت که شما با پذیرش تغییرات در واقع آن ها را به کنترل خود در می آورید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احتمالا حتی آن دسته از هواداران فوتبال که از آلکس فرگوسن خوششان نمی آمد هم  جای خالی او را روی نیمکت منچستر یونایتد احساس می کنند. او حدود بیست و هفت سال هدایت تیم منچستر را در اختیار داشت و در این مدت 49 جام بدست آورد. بی تردید شیوه مدیریت فرگوسن می تواند برای بسیاری از افراد سرمشق باشد و به همین خاطر مجله هاروارد بیزنس ریویو (Harvard Business Review) که به مسایل مربوط به کسب و کار می پردازد، فهرستی از ویژگی های مدیریتی فرگوسن را تهیه کرده و از آن به عنوان دستورالعمل موفقیت فوگوسن یاد کرده است:

1- از پایه آغاز کردن.

نخستین رویکرد فرگوسن اعتماد به جوان ها و بنا نهادن تیم بر اساس جوانان است که منفعت آن برای سال ها متوجه باشگاه بشود. خریدهای گران قیمت و کوتاه مدت هرگز سیاست اصلی فرگوسن نبوده است.

2- شهامت آغاز دوباره.

فرگوسن آنقدر شهامت داشت که هر چهار سال یکبار و پیش از آنکه تداوم شرایط موجود باعث ایجاد رخوت در تیم بشود، در منچستر دست به یک تحول بزند. البته او نسبت به جایگاهش در تیم اطمینان خاطر داشت و به همین دلیل با آرامش خاطر دست به تغییرات می زد.

3- ایجاد استانداردهای سطح بالا و عمل به آن ها.

فرگوسن در آخرین سال حضورش در منچستریونایتد 70 سال سن داشت و با این حال همچون سال های پیش از آن هر روز صبح ساعت 7 صبح در باشگاه حاضر می شد. اقدامی که باعث می شد دستیارانش نیز با آن تطبیق یابند و به گفته فرگوسن درک کنند که در باشگاه کارهای مهمی برای انجام دادن وجود دارد.

4- کنترل امور 

اگر فردی در باشگاه تلاش می کرد تا قدرت فرگوسن را به چالش بکشد و از قدرت او بکاهد با برخورد سختگیرانه فرگوسن مواجه می شد، حتی اگر این فرد ستاره باشگاه محسوب می شد. احتمالا اکنون به یاد دیوید بکهام افتاده اید.

5- درک موقعیت.

فرگوسن می گوید که قانون مشخصی برای اینکه چه زمانی باید بازیکنان را تشویق و چه زمانی باید از آن ها انتقاد کرد وجود ندارد بلکه با توجه به شرایط باید تصمیم گرفت که اکنون کدام رفتار برای تیم مفیدتر است.

6- قدرت مشاهده

آلکس فرگوسن مدیریت جلسات تمرینی را به دستیارانش می سپرد و خودش به تماشای تمرین ها می پرداخت. او به خوبی می دانست به در برخی موارد باید از بیرون به سازمانش بنگرد تا بهتر به نقاط ضعف و قوت آن پی ببرد. فرگوسن در یک اظهارنظر گفته است که فکر نمی کند که بسیاری از افراد به ارزشی که در مشاهده کردن است پی برده باشند.

7- هنر تطابق.

هوادران دو آتشه فوتبال به خاطر دارند که فرگوسن در سال 1999 با سیستم 2-4-4 و با زوج طلایی یورک و کول در خط حمله موفق شد جام قهرمانان باشگاه های اروپا را تصاحب کند اما منچستری که در سال 2008 برای بار دیگر قهرمان اروپا شد از نظر سبک بازی کاملا با منچستر قبلی تفاوت داشت. احتمالا اگر فرگوسن پس از فصل درخشان 99-98 به استفاده از سیستم قبلی ادامه می داد، حضور او در منچستر بسیاری زودتر به پایان می رسید اما او طی چند دهه هدایت منچستر به خوبی با تحولاتی که در جهان فوتبال رخ داد تطبیق یافت و شیوه بازی تیمش را به روز کرد. فرگوسن اعتقاد داشت که شما با پذیرش تغییرات در واقع آن ها را به کنترل خود در می آورید.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    14 0
    این دقیقا همون چیزیه که مربیان و صد البته مدیران دولتی در ایران در حال انجام هستند و البته یه مقداری از فرمایشات آقای فرگوسن جلوترند
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    10 7
    درس اول: حداقل نصف حقوقتونو برای آدامس کنار بگذارید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    10 0
    یاد سیستم اصلی خودمون علی اصغری افتادم
  • وحیدرضا IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    6 0
    واقعا جاش خیلی خالیه انگار یه تیم دیگه است منچستر بدونه رییس
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    17 0
    متن کامل این مقاله در نشریه گزیده مدیریت به چاپ رسیده.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    7 0
    الکس، نه آلکس
  • tt A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    3 1
    مربیان و مدیران ما هم اینگونه اند.بله
  • پرهام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    9 1
    آقا اين مطالب چيه مي ذاريد؟ رييس ما اومده اينو خونده برامون برنامه ها چيده. لطفا قبل از اينكه شب عيدي بيكار بشيم يه تكذيبيه در مورد اين مطلب چاپ كنيد.