۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۲

نوری مالکی پس از این پیروزی به دنبال تشکیل ائتلاف ملی عراق است . ائتلافی که در برگیرنده احزاب و نیروهای سیاسی مختلف باشد.

دو هفته از برگزاری انتخابات شوراهای استانی در عراق می‌گذرد . انتخاباتی که برای نخستین بار و در عین ناباوری کارشناسان، برگ برنده را در سبد نوری مالکی نخست‌وزیری عراق انداخت.در شرایطی که کمیسیون برگزار کننده این انتخابات از وقوع تقلب در برخی حوزه‌های رای‌گیری سخن می‌گوید اما به نظر می‌رسد که این قبیل اظهارات تاثیری بر پیروزی نخست‌وزیر نداشته‌باشد. با وجود اینکه این انتخابات در سطح محلی انجام گرفت و در حقیقت شخص مالکی کاندیدا هیچ کدام از حوزه‌های رای‌گیری نبود اما رای اکثریت عراقی‌ها به لیست حزب ائتلافی قانون خود پیروزی بزرگی برای آقای نخست‌وزیر است. نوری مالکی پس از این پیروزی به دنبال تشکیل ائتلاف ملی عراق است . ائتلافی که در برگیرنده احزاب و نیروهای سیاسی مختلف باشد.


حیدرالعبادی از رهبران برجسته حزب الدعوه که مالکی ریاست آن را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید: ما خواهان تشکیل یک ائتلاف ملی جدید بر اساس معیارهای جدید هستیم و ائتلاف یکپارچه موجود در شرایط استثنایی که مغایر با شرایط کنونی بود، تشکیل شد.ائتلاف یکپارچه عراق در سال 2005 برای شرکت در انتخابات پارلمانی که در پایان همان سال برگزار شد، تشکیل شد.
این ائتلاف در آن زمان از برگزیدگانی از احزاب شیعه از جمله مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عبدالعزیز الحکیم که ریاست ائتلاف را بر عهده گرفت و حزب الدعوه، جریان صدر، حزب الفضیله و نیروها و شخصیت‌های مستقل دیگر تشکیل شد . این ائتلاف در آن زمان 130 کرسی پارلمانی از مجموع 275 کرسی را به دست آورد.


عمر سالم این ائتلاف چندان به درازا نکشید و به سرعت اختلافاتی بین این جریان‌ها و احزاب ایجاد شد و احزاب و جریان‌هایی از جمله حزب الفضیله و جریان صدر از این ائتلاف عقب نشینی کردند و این امر باعث تضعیف این ائتلاف شد و کرسی‌های آن در پارلمان به 80 کرسی کاهش یافت و پس از آن رقابت بین حزب الدعوه و مجلس اعلا در انتخابات شوراهای استانی شدت گرفت که در نتیجه آن لیست نوری المالکی موفقیت‌های بیشتری به دست آورد.
عبادی درباره ریاست ائتلاف ملی عراق اظهار داشت: هدف از تشکیل ائتلاف جدید ریاست حزب الدعوه در این ائتلاف و به حاشیه بردن احزاب دیگر نیست بلکه تشکیل یک ائتلاف با اصول جدید است و ما امیدواریم که همگی با ما درباره تشکیل این ائتلاف توافق کنند. ما این اصول جدید را تنها برای خودمان ترسیم نمی‌کنیم بلکه این اصول جدید را برای شرکای خود در این ائتلاف ترسیم می‌کنیم.

وی درباره‌ ائتلاف جدید اظهار داشت: ما خواهان ائتلاف ملی هستیم که بر اساس فرقه‌گرایی و گروه گرایی بنا نشده باشد، به این معنی که احزاب میهنی بر اساس قانون در اداره کشور با ما مشارکت داشته باشند.
این مقام حزب الدعوه وجود اختلاف با مجلس اعلا در خصوص ریاست ائتلاف جدید را دور از نظر دانست و اظهار داشت: ریاست ارثی نیست و بارانی نیست که از آسمان نازل شده باشد بلکه ریاست عمل بر اساس واقعیت است. بنابراین اگر ویژگی‌های لازم در کاندیدایی از مجلس اعلا وجود داشته باشد وی خواهد توانست این ائتلاف را ریاست کند و اگر ویژگی‌های لازم در کاندیدای دیگری از هر حزب دیگری وجود داشته باشد از نظر ما هیچ مانعی برای ریاست او وجود ندارد.


بروز تقلب در انتخابات شوراهای استانی تایید شد
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به وجود تقلب در انتخابات شورای استان‌ها اعتراف کرد.فرج الحیدری رییس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ضمن اعلام این خبر ادعا کرد که کمیسیون انتخابات نتایج بیش از 30 مرکز رای‌گیری را به علت وجود تقلب لغو کرد.
این مقام در ادامه افزود: کمیسیون انتخابات در اتهامات مربوط به تقلب در انتخابات شورای استان‌ها بازنگری کرده و تصمیم نهایی خود را همزمان با اعلام نتایج نهایی اعلام خواهد کرد، اما ما نتایج انتخابات را هرگز لغو نخواهیم کرد.
به نظر می‌رسد که بیشترین تقلب انتخاباتی در استان دیالی صورت گرفته است. رئیس کمیسیون عالی ادعا کرد که این میزان تقلب چندان اهمیت ندارد و موجب برگزاری انتخابات مجدد در هیچ استان عراق نمی‌شود.پیش‌بینی می‌شود که نتایج نهایی انتخابات تا چهل و هشت ساعت دیگر اعلام شود.


عراق از لیست اولویت‌ها خارج شد
هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در تازه ‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که کشورش از لیست اولویت‌های کاری واشنگتن خارج شده‌است و این بدین معناست که عراق در حال بدست آوردن جایگاه خود در منطقه است . هوشیار زیباری در این اظهارات ادعا کرد که دیگر از عراق به عنوان آلت دست آمریکا یاد نمی‌شود
زیباری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه افزود: سفر نمایندگان دیپلماتیک بلندپایه از کشورهای ایران، کویت و سوریه اعتبار تازه عراق به عنوان یک کشور مستقل را تقویت خواهد کرد. اخیرا از من سوال شده است که عراق دیگر یک اولویت مهم برای دولت باراک اوباما محسوب نمی‌شود و من پاسخ دادم که این خبری خوب است، اگر ما در یک شرایط بحرانی قرار نگیریم.
زیباری با اذعان به وجود برخی مشکلات در عراق پس از صدام حسین گفت: ما با یک‌سری مشکلات سیاسی، تنش‌ها، اصلاح قانون اساسی، قانون نفت و عملکرد دولت روبرو هستیم. اینها بخشی از روند آشتی ملی در این کشور جنگ زده است.
وزیر خارجه عراق با شاره به وجود بحران در غزه گفت: عراق با کناره‌گیری از شرکت در اجلاس قطر در راستای حمایت از حماس در جنگ اخیر غزه گام برداشت و بجای آن در اجلاس اقتصادی در کویت شرکت کرد.
زیباری با اشاره به بازگشایی هفت سفارتخانه کشورهای عربی در بغداد و سفرهای دیپلماتیک آتی به عراق گفت: نخست وزیر سوریه و وزیر خارجه این کشور به زودی به عراق سفر می‌کنند. ما به فکر بازگشایی خط لوله از طریق سوریه به مدیترانه هستیم این یک موضوع مهم محسوب می‌شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =