پسماندهای تصفیه خانه یزد به زاینده رود می‌ریزد

ایسنا نوشت:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیشترین عامل ایجاد مشکلات زیست محیطی مرتبط با آب در حوضه زاینده رود به علت کهنگی تاسیسات انتقال آب و فاضلاب و نبود امکانات زیر ساختی در اصفهان و استان‌های هم جوار است.

حمید ظهرابی عصر(چهارشنبه) در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان با اشاره به اصلاحیه قانون منع احداث صنعت تا شعاع 50 کیلومتری اصفهان گفت: این اصلاحیه، مجوز تولید شش شهرک صنعتی در مساحتی بالغ بر چهار هزار و 400 هکتار از اراضی اصفهان را صادر کرد اما در عمل سه هزار و 660 هکتار دیگر نیز به متراژ قابل توافق برای ساخت شهرک‌های صنعتی تا شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان اضافه شد و در ادامه مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی را برای مردم و استان اصفهان ایجاد کرد.

او گفت: بیابان زایی در شرق اصفهان به یک تهدید طبیعی برای استان اصفهان تبدیل شده و خشکسالی تالاب گاوخونی نیز در سال‌های گذشته و به بحران فرسایش بادی در این منطقه دامن زده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان کیفیت آب زاینده رود از منبع تا مقصد را در سال‌های گذشته مورد توجه قرار داد و گفت: کیفیت آب خروجی از سد چم آسمان به وضعیت نسبتآ خوب رسیده در حالی که در سنوات گذشته این کیفیت قابل قبول بود اما کاهش دبی آب، افزایش ورود پسماندهای کشاورزی، خشک شدن رودخانه و تجمیع تدریجی آلاینده‌ها در مسیر رودخانه باعث کاهش محسوس کیفیت آب اصفهان شده است به طوری که پس از خروج آب از سد و در مسیر ورود خود به اصفهان کیفیت آب بر اساس شاخص‌های تعریف شده ابتدا به وضعیت نسبتآ بد و سپس بد می‌رسد.

ظهرابی از ورود پسماندهای تصفیه خانه یزد به رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد پسماندهای وارد شده به جریان زاینده رود فاقد استانداردهای محیط زیستی هستند که بیشترین عامل ایجاد مشکلات زیست محیطی مرتبط با آب در این بخش به علت کهنگی تاسیسات انتقال آب و فاضلاب و نبود امکانات زیر ساختی در اصفهان و استان‌های هم جوار رخ می‌دهد و مطالعات اخیر سازمان محیط زیست نشان داده است که این وضعیت باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی و ورود آلاینده‌ها به سفره‌های غذایی مردم می‌شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    تصفیه خانه یزد چه ربطی به زاینده رود داره؟ مگه میشه؟
  • بی نام US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    پس اینهمه از مدیریت پسماند میگن چیه؟ تو تهرانم سالها پیش طرح جمع آوری آبهای سطحی وفاضلاب رو داشتن اجرا میکردن ولی در عمل استفاده ای ازون ندیدیم. حتا اینهمه شهرک جدید ساخته شده در مورد مدیریت فاضلاب و پسماندش هیچ طرحی نیس
  • مصطفی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    به حق چیزای نشنیده . . . . فاضلاب مگه موج رادیو هست که از یزد بره تا اصفهان؟
  • پیروز FI ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    15 3
    یزد آب زنده رود را میبرد و پسماندش را به اب آشامیدنی اصفهان میریزد واقعا خنده داره...وقتی خوزستان اجازه انتقال آب کارون به زاینده رود را نداد و این اقدام با واکنش مثبت افکار عمومی و حتی دولت مواجه شد اصفهانیها هم باید غیرت نشان دهند و جلوی انتقال آب به یزد را بگیرند و مطمئنا باشند افکار عمومی همچون قضیه کارون از اونا حمایت میکنه. میتونین هم برید تا ابد برای مرگ زایند رود ناله کنین . ولی مطمئن باشید که ننه من غریبم براتون آب نمیشه
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      0 0
      صد سال از دنیا عقبیم به خاطر این توصیه ها و تصمیمات قبله ای عشیره ای ... اخوی مشکل تصفیه خانه یزد است که باید درست بشه. اب رو قطع کنن که مشکلی حل نمیشه
  • بی نام US ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    3 0
    مگه میشه همچین چیزی؟؟ اصفهانیا اینقد بدبخت شدن؟