ایرنا نوشت:

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عده ای نهادسازی را با تشکل سازی مساوی می پندارند و گمان می کنند صرف تولد یا تاسیس یک تشکل، اعم از حزب یا انجمن، نهادسازی رخ داده است.

حسین انتظامی روز یک شنبه در آیین نخستین انتخابات شورای مرکزی خانه های مطبوعات ایران در محل ساختمان نشرآوران افزود: چنین تشکل هایی، توهم نهاد واقعی را دارند و متقابلا مدیرانی با حسن نیت، مواضع را به نفع این تشکل های پرادعا و در عین حال تهی، خالی می کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورود دولت به تشکل سازی را دارای مخاطره بسیار بزرگی دانست و گفت: این شیوه در بسیاری از موارد در گذشته رایج بوده است.

انتظامی، نهادسازی را دارای شرایطی دانست و گفت: یکی از شرایط این است که به لحاظ باور، به کار تشکیلاتی و یک فرایند رفت و برگشت دموکراتیک اعتقاد داشته باشیم.

وی افزود: حزبی که در اجلاس سالانه یا دوسالانه خود برای انتخاب شورای مرکزی فقط تعدادی قلیل شرکت کننده دارد؛ یک نهاد مدنی نیست.

انتظامی اضافه کرد: قدرت و وزن یک حزب یا یک انجمن به تعداد اعضای حاضر در انتخابات داخلی آن نه اعضای ادعایی است.

وی ادامه داد: هر قدر فرایندها برگشت پذیر، شفاف و آماده رفراندوم در یک تشکیلات، بیشتر دیده شود، احتمال اقتدارگرایی آن کاهش می یابد.

انتظامی افزود: در غیر این صورت با شکل پیچیده تری از دیکتاتوری مواجه می شویم که در لفاف بی منطقی، عوام فریبی و باج خواهی شکل می گیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادسازی را یک رویکرد و یک فرایند عنوان کرد و گفت: این مهم جز در سایه تمرین مردمسالاری و اصلاح درونی آحاد رخ نمی دهد و شکل نمی گیرد.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: سه شاخص در کارگروه توسعه مطبوعات طراحی شده است که چنانچه روزنامه ای این شاخص ها را داشته باشد نامش را روزنامه می گذاریم.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اسلامی، تیم به گروهی گفته می شود که مهارت های اعضای آن مانند تیم فوتبال مکمل هم دیگر باشد و باند، گروهی است که اعضای آن همه دارای یک تخصص باشند.

انتظامی گفت: ترکیب هیات مدیره باید به شکلی باشد که فعالیت آنان همانند یک تیم مکمل هم باشد.

نخستین انتخابات شورای مرکزی خانه های مطبوعات ایران روز یکشنبه در محل ساختمان نشرآوران برگزار و 11 عضو اصلی و علی البدل این شورا مشخص شدند.

براساس اسناسنامه این شورا، اعضای انتخاب شده به مدت یکسال فعالیت خواهند کرد.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =