ایرنا نوشت:

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با این برآورد که تا یک میلیون قبضه اسلحه شکاری دردست شکارچیان حیات وحش است هشدار داد: شکار غیر مجاز در کشور بیداد می کند، بر این اساس شاهد غارت گونه های زیستی در کشور هستیم که عامل اصلی تهدید حیات وحش است.

معصومه ابتکار گفت: بررسی ها نشان می دهد بین 500 هزار تا یک میلیون قبضه سلاح شکاری در دست مردم است که عامل مهمی در گسترش شکار غیر مجاز است.

وی گفت: برخی تصور می کنند اگر مجوز سلاح و حمل آنرا داشته باشند حق شکار دارند در حالی که این تصور کاملا غلط است و امسال هیچ گونه پروانه شکار برای چهار پایان در کشور صادر نمی شود و ممکن است تا چند سال آینده نیز ادامه یابد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه شکارچیان غیر مجاز طبیعت را غارت کرده اند اظهار کرد: ندادن مجوز شکار به این معنا نیست که شکار غیر مجاز در کشور انجام نمی شود در حالی که در هفته سه تا چهار نزاع محیط بانان با شکارچیان غیرمجاز گزارش می شود.

وی تاکید کرد: شکار در ایران ممنوع است مگر اینکه مجوزی از نهاد معتبری صادر شده باشد که آنهم نیازمند بررسی علمی و دقیق است.

ابتکار با بیان اینکه مجوز شکار صید پرندگان در دست بررسی است گفت: اگر قرار باشد برای شکار پرندگان مجوزی صادر شود باید در حد معیشت جوامع محلی صورت گیرد، شکار فقط در این حد مجاز است بیشتر از آن غیر مجاز است.

وی افزود: در نقاطی مانند تالاب انزلی و یا شادگان معیشت تعداد زیادی از مردم به پرندگان و شکار آنها وابسته است بنابراین مجوز شکار در این نقاط با انجام مطالعه صادر می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه چند وقتی است شاهد نهضت به زمین گذاشتن تفنگ توسط شکارچیان در نقاط مختلف کشور هستیم که تقویت این حرکت نیازمند فرهنگ سازی و برنامه ریزی دقیق تری است.

ایران به دلیل داشتن تالاب های فراوان سالانه میزبان تعداد زیادی پرنده از نقاط مختلف دنیا است که حفاظت از آنها نیازمند فرهنگ سازی و همکاری جوامع محلی است.

535 گونه پرنده در ایران دیده می شود که حدود یک سوم از پرنده های کل دنیا را تشکیل می دهند، آمارهای بین المللی نشان می دهد 12.4 درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از 192 گونه پرنده اکنون با خطر انقراض مواجه هستند.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    8 0
    خدا لعنت كند شكارچيان و دستشان خشك باد .نفرين بر شكارچيان
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    ترورخدا یه کاری بکنید.
  • ع.ک A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    ما ده هزار گونه پرنده در دنیا داریم، کجا یک سوم پرنده های دنیا در ایران وجود دارند؟خیلی از خودمون متشکریما
  • شهرام FI ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    چرا محيط زيست تعلل ميكند و از فرصت پيش آمده براي ارائه قوانين باز دارنده به مجلس اقدام نميكند همين چند ماه پيش بود كه رئيس مجلس در بازديد از سازمان محيط زيست به خانم ابتكار چراغ سبز داد و گفت مجلس آماده بررسي و تصويب قوانين جديد بر اساس پيشنهادات اين سازمان جهت حفظ و صيانت از حياط وحش و جلوگيري از شكار غير مجاز است حتي گفت پيشنهاد ميكنم تا 5 سال هر گونه شكاري ممنوع شود پس خانم ابتكار لطفا از اين فرصت پيش آمده استفاده كنيد.
  • آرشیتکت IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 0
    خانم ابتکار چرا با صنایع دفاع مذاکره نمیکنین که سهمیه فشنگ و باروت رو قطع کنه . من خودم هم اسلحه دارم اما از وقتی خریدمش یک بار هم نرفتم شکار چون پشیمون شدم اصلا با دیدن این اوضاع حیات وحش و محیط زیست . اگه سهمیه قطع بشه به میزان زیادی کاسته میشه از شکار .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    نه خانم ابتکاراون چیزی که حیات وحش این مملکت رو به غارت برده نبود مجازات های سنگین و غیرقابل عفو برای مجرمین هست یارو میره یه قوچ رو میکشه بعد 1میلیون جریمه میده درحالی که تفنگی که داره ممکنه 50 میلیون قیمت داشته باشه کسایی که همچین تفنگ هایی رو دارن یک میلیون براشون چیزی نیست مجازات ها رو سنگین کنید
  • بی نام RO ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 0
    شما چکاره ای پس؟
  • سالاری US ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    1 0
    معنی این شکار اصلا چیست که گروهی این حق را دارند و این تصاویر که نشان می دهید واقعا ناراحت کننده است .