امروز موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران سه فعالیت جدید دانشنامه باستان شناسی، مجله انگلیسی زبان علوم باستان شناسی و دفتر حمایت از فعالیت های پژوهشی دانشجویان و استادان را کلید زد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در سال 1338 به پيشنهاد مرحوم استاد دکتر عزت الله نگهبان در دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه تهران تأسيس شد و اکنون توانسته با گسترش فعالیتهای خود به عنوان تنها مرکز پژوهشی دانشگاهی ( نوع اول) در سطح ايران در زمينه تحقيقات باستان شناسی و تاريخ هنر فعالیت کند.

هدف اصلی اين موسسه، انجام تحقيقات علمی دانشگاهی در زمينه هاي مربوط به باستان شناسی و شناسايی فرهنگی و تمدنهای گذشته ايران و ممالک همجوار تشکیل شد و امروز با رسیده به این اهداف در صدد سه فعلیت جدید است.

از این رو مراسم افتتاحیه دفاتر دانشنامه باستان شناسی، مجله انگلیسی زبان علوم باستان شناسی و دفتر حمایت از فعالیت های پژوهشی دانشجویان و استادان با حضور معاون پژوهشی دانشگاه، هیات رئیسه دانشکده ادبیات،اعضای هیات علمی گروه باستان شناسی، اعضای پژوهشی موسسه و اعضای هیات تحریریه و دانشجویان باستان شناسی برگزار شد.

سه فعالیت جدید در موسسه

رحیم ولایتی رئیس موسسه در این مراسم گفت: به نظرمن موسسه باید یک تشکیلات منظم پژوهشی داشته باشد تا هیات علمی که موتور محرکه آن است بتواند فعالیت کند.

او با اشاره به اینکه در موسسات پژوهشی خارج از کشور دانشجویان حضور پررنگی دارند ادامه داد: نباید دانشجو خود را جدا از موسسه بداند و ازحضور او باید قانونی حمایت شود. حدود 7 ماه پیش پیشنهاد حمایت از پژوهشهای دانشجویی را به شورای پژوهشی دادیم که خوشبختانه استقبال شد و هدف ما از این دفتر، ایجاد تشکلهای صنفی نیست بلکه می خواهیم به صورت قانونی فعالیت کنند.

ولایتی ادامه داد: در تمام موسسات پژوهشی این فعالیت وجود دارد چون به این پژوهشها در باستان شناسی نیاز داریم و امیدوارم در دفتر حمایت از پژوهشهای دانشجویی انگیزه و حمایت باشد.

رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران با بیا ن اینکه از سال 1314 فعالیتهای میدانی باستان شناسی در دانشگاه تهران وجود داد گفت: متاسفانه هیچ مرجع و دایره المعارفی نداریم تا از این 80 سال فعالیت مستندی داشته باشیم.

او ادامه داد: از طرفی اسناد و مدارک باستان شناسی که جمع آوری شده یود به خاطر جا به جایی ها مفقود شدند که اگر این دانشنامه وجود داشت چنین مشکلی پیش نمی آمد. بنابراین قصد داریم این دانشنامه را برای باستان شناسی تدوین کنیم و یک اساسی در این زمینه است.

ولایتی به مجله علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: این مجله فعالیتها و پژوهشهای دانشجویان و اساتید را به زبان انگلیسی به دنیا معرفی می کند.

او ادامه داد: متاسفانه بودجه در حوزه باستان شناسی کم است و سازمان میراث فرهنگی هم تا کنون همکاری مناسبی نداشته اما امیدوارم در قالب تفاهم نامه این امر میسر شود.

او با بیان اینکه اروپاییان ایران را به نفت و باستان شانسی می شناسند گفت:  کشورهای همسایه در باستان شناسی از ما جلو هستند در حالیکه باید مانند کشور ترکیه سازوکار قانونی سالم را برای فعالیت کشورهای خارجی در این حوزه فراهم کنیم.

دانشنامه الکترونیکی

حسن کریمیان عضو هیات علمی دانشکده باستان شناسی گفت: حجم انبوهی از فعالیتهای پژوهشی میدانی وجود دارد که باید منتشر شود و مجله Iranian Journal of Archaeology and Archaeological Sciences در این زمینه کمک می کند.

سردبیر مجله ادامه داد: کشور انگلیس با ورود به کشورهای همسایه ما اخبار و پژوهشهای آنها را منتشر می کنند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم و در مجله از آنها استفاده کنیم.

او به تدوین دانشنامه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اطلاعات جمع آوری شده و سایت هم راه اندازی می شود اما نیاز به پشتوانه مالی دارد.

او با اشاره به اینکه به عنوان دبیر علمی دایره المعارف منصوب شده گفت: در باستان شناسی جهانی تحولاتی ایجاد شده و این علم به سایر علوم ورود کرده است و استفاده مشترک از اطلاعات انجام می شود.

کریمیان گفت: چون تدوین دانشنامه زمان بر است فعلا در سایت اطلاعات قابل نشر را در اختیار علاقه مندان قرار دادیم و نشر الکترونیکی را بر نشر کاغذی مقدم کردیم.

او گفت: به همین جهت اکنون رشته هایی مانند باستان شناسی وراثت، باستان شناسی اختر، استخوان، ژنتیک و جنایی داریم و دیگر باستان شناسی در فعالیتهای باستانی محبوس نیست.
کریمیان ادامه داد: از همین رو مجله هم به زبان انگلیسی طراحی شده تا نتایج فعالیتهای علمی باستان شناسی ایران را به دنیا معرفی کند.
او با بیان اینکه مجله با انتخاب 8 مقاله در اواخر بهمن ماه منتشر می شود گفت: قصد داذیم آن را به سطح ISI برسانیم و یک مجله بین اللملی در دنیا شود.

کریمیان

استفاده از پتانسیل دانشجویی

دکتر حسن فاضلی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در 20 سال اخیر این اولین اتفاق قشنگ در حوزه باستان شناسی است و موسسه وارد یک مرحله جدید شده است.

او تاکید کرد: موسسه باستان شناسی ویترین دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است و باید به آن اهمیت داد و پژوهش را محور فعالیتها کرد.

او گفت: اکنون بسیاری از دانشجویان ما با دانشجویان خارجی ارتباط دارند و پروژه های خوبی در حال انجام است و باید از این پتانسیل ها استفاده کرد.

دکتر معصومی

همدلی دانشجو، اساتید و موسسه

در پایان این مراسم دکتر معصومی معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: این موسسه نتیجه تلاسهای اساتید و اندیشمندان علم باستان شناسی است . بدیهی است که باید در آن به پژوهش و استفاده از دانش دانشجویان توجه شود.

او ادامه داد: علم باستان شناسی ما را به گذشته و تاریخمان ربط می دهد بنابراین باید سیاست گذاری های کلان در آن شود تا به حاشیه نرود.

معصومی تاکید کرد: موسسات پژوهشی مهمترین مراکز ارتباطی با دانشگاه هستند و دانشجو خوراک تحقیقاتی می خواهد که می تواند در این موسسه ها پیدا کند.

او در مورد مجلات در دانشگاهها گفت: دانشگاه تهران 118 مجله دارد که در دنیا اینگونه نیست بنابراین باید شاخصهایی مشخص شود تا مجلات قوی انتخاب شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: به همین منظور کمیسیون علمی سنجی تشکیل شده تا این مجله ها را بررسی کند و تنها از مجلات علمی و تخصصی حمایت شود.

او ادامه داد: موسسه ها باید به روز باشند و لازمه آن تغییر اساسنامه است اما برخی موسسه ها هنوز با اساسنامه قدیمی خود فعالیت می کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 3
    ببخشید بغیر از حوزه نفت و گاز اونم البته فقط ذخایر میشه بفرمایید از چی از ترکیه جلوتر هستیم که این دومیش باشه؟