روزنامه مردم امروز نوشت:

سخنرانی هفته گذشته حسن روحانی علیه عربستان و کویت بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت. رئیس‌جمهور در جمع مردم بوشهر گفته بود: «قیمت نفت گرچه امروز به حدود نصف نسبت به ماه‌های قبل رسیده است اما بدانید آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند پشیمان خواهند شد.» حسن روحانی پیش‌تر در میان اعضای کابینه‌اش، کاهش قیمت نفت را توطئه برخی کشورها توصیف کرده بود. روحانی در ساحل خلیج فارس به صراحت از عربستان و کویت به‌عنوان کشورهایی که در کاهش قیمت نفت ایفای نقش کرده‌اند،نام برد: «این راه برای آنها قابل ادامه دادن نیست. اگر از کاهش قیمت نفت ایران ضرر می‌کنند بدانید کشورهای دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.» حالا روزنامه «الشرق الاوسط» در مقاله‌ای به قلم سردبیر سابقش به این سخنان روحانی واکنش تندی نشان داده است.

استناد سردبیر االشرق‌الاوسط به رفتار عبدالله

خبرگزاری فارس دیروز در خبری به نقل از روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نوشت: «طارق حمید، سردبیر پیشین این روزنامه در مقاله‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، دکتر حسن روحانی را به دنباله‌روی از آنچه او «شیوه عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به هنگام ولی‌عهدی»اش نامید، دعوت کرد و از او خواست تا مانند «رئیس هیئت‌مدیره یا مدیر اجرایی واقعی یک شرکت» با مشکل کاهش قیمت نفت رفتار کند.» سردبیر سابق روزنامه الشرق‌الاوسط در مقاله‌اش نوشته است: «چنین انتقادی از جانب روحانی، شایسته رئیس‌جمهور یک کشور نیست. بهتر است روحانی با ملت خود درباره واقعیت بحران کاهش قیمت نفت، صریح باشد و مانند ملک عبدالله در اواخر دهه 90 که ولی‌عهد بود و قیمت نفت کاهش یافته بود، عمل کند؛ زمانی‌که ملک عبدالله به همه کشورهای خلیج [فارس] و نه فقط به عربستانی‌ها، گفت که دیگر زمان شانه‌خالی کردن، گذشته و زمان آن رسیده است که کمربندها محکم بسته شود. این، نقش یک رهبر و رئیس (جمهور) یک کشور است تا به جای سرزنش دیگران، با حقایق روبه‌رو شود.» سردبیر پیشین روزنامه «الشرق‌الاوسط» کاهش قیمت نفت را به شرایط سیاسی خاورمیانه گره زده است. آیا طارق حمید سخنان ملک عبدالله در سومین اجلاس سران اوپک را به خاطر دارد؟‌ وقتی که روسای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت به ریاض آمده بودند تا سومین بیانیه اجلاس سران را امضاء کنند. به پاییز سال 86 می‌رویم. زمانی قیمت نفت با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده بود. چند ماه قبل‌ترش و در ابتدای سال 2008 میلادی، قیمت نفت با کاهش شدید به حدود 49‌دلار در هر بشکه رسیده بود. هم سطح قیمت‌های فعلی نفت. به ریاض می‌رویم.

ملک عبدالله در اجلاس سران اوپک چه گفت؟

هوگو چاوز هنوز زنده بود. حلقه تحریم‌های ایالات‌متحده در حال تنگ شدن بود. عربستان توانسته بود بعد از چند سال و به‌رغم مخالفت معمر قذافی، سومین جلسه سران را در ریاض برگزار کند. قذافی هم زنده بود اما به کنفرانس که در کاخ ملک عبداالله برگزار شده بود نیامد. جلسه افتتاحیه کنفرانس سران اوپک، به‌صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد. از ایران، محمود احمدی‌نژاد به همراهی وزرای خارجه، نفت و اقتصاد در اجلاس شرکت کرده بودند. چاوز پشت میکروفن رفت. دست هایش را بالا و پایین می‌برد تا نطقی طولانی و پر هیجان بخواند. او روسای اوپک را به ایستادگی در مقابل استکبار دعوت و تلویحا از به‌کارگیری ابزار تحریم علیه یک کشور انتقاد می‌کرد. برای تهییج بیشتر به رئیس جمهور الجزایر اشاره کرد و جملاتی با این مضمون هم بر زبان راند:‌ «برادرم بوتفلیقه، من نوجوان بودم که شما با استکبار جهانی و استعمار می‌جنگیدید. حالا ما را چه شده است.... » سخنان طولانی چاوز همه را تحت تاثیر قرار داده بود. حالا قرار بود ملک عبدالله ریاست سران اوپک را از چاوز تحویل بگیرد. پادشاه عربستان پشت میکروفن رفت و سخنرانی بسیار کوتاهی کرد. با این مضمون: «ما در اوپک دو هدف داریم. یکی، حمایت از منافع کشور‌های عضو و دوم، حمایت از اقتصاد جهان در برابر نوسانات غیرمنتظره و افزایش بی‌رویه قیمت نفت.» بعد هم 300‌میلیون دلار به صندوقی برای تحقیق در مورد محیط زیست، انرژی و تغییرات آب‌وهوا هدیه کرد و پایین آمد.

چرا عربستان مخالف سیاست اعلامی ملک عبدالله عمل می‌کند؟

پادشاه عربستان امروز در بستر بیماری است. اما سخنان او در تاریخ ثبت است. حالا «طارق حمید»، سردبیر پیشین روزنامه «الشرق‌الاوسط»‌ نظرش را درباره سخنان ملک عبدالله در سومین اجلاس سران اوپک بگوید. آیا رفتار امروز عربستان در مخالفت با کاهش تولید نفت به نفع افزایش قیمت، با هدف حمایت از منافع کشورهای عضو اوپک تطابق دارد؟! یک تحلیلگر نفتی در این‌باره به «مردم امروز» می‌گوید: «ممکن است برخی بگویند اقدام عربستان و همفکرانش برای تثبیت سهم بازار اعضای اوپک در مقابل تهدید افزایش عرضه نفت‌های گران قیمت (از جمله نفت شیل آمریکا) صورت گرفته است. پاسخ اما واضح و ساده است. اول اینکه ایران نمی‌تواند در شرایط تحریم، فعلا بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر کند.

پس قیمت نفت فعلا برایش مهم‌تر است. دوم آنکه لیبی و نیجریه تا پایان نیافتن درگیری‌های داخلی امکان افزایش تولیدشان را ندارند.» لیبی بسیار کمتر از زمان قذافی نفت تولید می‌کند و نیجریه هم تا تولید قبل از درگیری‌های داخلی‌اش فاصله دارد. پس برای این دو کشور هم فعلا قیمت نفت اولویت دارد. این تحلیلگر نفتی با اشاره به وضعیت اقتصادی ونزوئلا صدوشصت‌وششمین اجلاس اوپک می‌افزاید: «اقتصاد ونزوئلا در حال فروپاشی است. قیمت‌های پایین فعلی نفت کمر این کشور را می‌شکند. مجمولا 8 کشور اوپک که در اجلاس 166 وزرای این سازمان با تصمیم عربستان، کویت، امارات و قطر برای کاهش ندادن سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای اوپک مخالف بودند حامی کمک اوپک برای افزایش قیمت نفت بودند. مفهومش این است که منافع این کشورها در شرایط فعلی با قیمت‌های بالاتر نفت تامین می‌شود.» یک بار دیگر بخش اول سخنان ملک عبدالله در سومین اجلاس سران را بخوانید: «ما در اوپک دو هدف داریم. یکی، حمایت از منافع کشور‌های عضو....» سعودی‌ها این‌روزها بر خلاف وعده ملک عبدالله عمل کرده است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =