یک شب برای کهریزک/ مراسم افتتاحیه مستند «کهریزک،چهارنگاه» برگزار شد

شب گذشته کسانی چون احمد مسجدجامعی، محمد سریر، مجید برزگر و ... در موزه سینما گرد آمدند تا در افتتاحیه مستند «کهریزک،چهارنگاه» شرکت کنند.

الهه خسروی‌یگانه: سرمای بی‌بار و بی‌بر دی‌ماه و چنارهای به خواب رفته خیابان ولیعصر. پایان راه سنگفرش شده، خانه‌ای با شکوه می‌درخشد. جایی که حالا موزه سینماست و امشب قرار است در آن مستند «کهریزک،چهارنگاه» را نشان دهند. 

آدم‌ها یکی یکی از راه رسیده‌اند و البته مددجویان شعبه محمدشهر کهریزک، اما از چهار کارگردان فیلم یک نفر غایب است: پیروز کلانتری.

مستند «کهریزک، چهار نگاه» مستندی است درباره کهریزک و آدم‌هایش. رخشان بنی‌اعتماد، محسن امیریوسفی، پیروز کلانتری و بهمن کیارستمی، سه سال پیش به دعوت و سفارش هیات مدیره کهریزک دوربین‌شان را برداشتند و راهی کهریزک شدند تا مددجویانش را در قاب دوربین ثبت کنند. آدم‌هایی با دنیاهای متفاوت. دنیاهایی عجیب و رویاهایی دست نیافتنی. 

در مراسم کوتاهی که پیش از نمایش فیلم برگزار می‌شود کیوان کثیریان مجری برنامه از رخشان بنی‌اعتماد می‌خواهد روی سن بیاید و درباره این مستند سخن بگوید. بنی‌اعتماد با اشاره به عدم حضور پیروز کلانتری می‌گوید که امشب نوبت او بوده تا از مادرش نگهداری کند و به خاطر همین نتوانسته در این مراسم شرکت کند. 

محسن امیریوسفی، کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم در سخنانی کوتاه از این که فیلم رنگ اکران به خود دیده ابراز خوشحالی می‌کند: «خوشحالم که شاهد اکران ... ببخشید داشتم اشتباهی اسم یک فیلم دیگر را می‌آوردم که این روزها ظاهرا حتی اسمش را هم نباید برد. به هر حال خوشحالم که این فیلم اکران می‌شود و عاقبت آن ختم به خیر شد.» 

بهمن کیارستمی هم یادی از آقای حکاک و هومن مرتضوی می‌کند. در ادامه اما از دکتر احمدی مدیرعامل آسایشگاه کهریزک دعوت می‌شود که روی سن بیاید. دکتر احمدی می‌گوید: «متشکرم از ۴ کارگردان مشهور که مدت‌های طولانی به کهریزک آمدند، نگاه کردند و یادداشت برداشتند. من هم از طرف مددجویان و هم هیات امنا از آنها تشکر می‌کنم.» 

در ادامه حرف‌های دکتر احمدی اما باز رخشان بنی‌اعتماد می‌گوید: «ما در کهریزک عشق و زندگی را دیدیم. داوطلبان کهریزک به ما درس بزرگی دادند.»

او همچنین درباره عدم پخش تیزرهای این مستند از تلویزیون هم سخن می‌گوید: «چندی پیش ایمیلی دریافت کردم مبنی بر این که قرار است تیزرهای این مستند از تلویزیون پخش شود. من در پاسخ به آن‌ها نوشتم که گروه هنر و تجربه با دست خالی امکان دیده شدن مستندهایی که گنجینه سینمای ایران است را فراهم آورده و خوشحالیم که این موقعیت با همه گرفت و گیرهایی که امیدواریم حل شود، فراهم آمد. ولی متاسفانه با دایره بسته و تنگی که تلویزیون برای نمایش واقعیت دارد از نمایش این فیلم که هیچ حتی از نمایش تیزرهایش هم سر باز زد.»

کارگردان فیلم «قصه‌ها» افزود: «ریالی از این فیلم دست ما را نمی‌گیرد و این فیلم در واقع عواید فرهنگی دارد نمی‌دانم چرا حتی از نمایش تیزر آن هم دریغ می‌کنند. چقدر تلویزیون باید سیاست‌هایش را بر مبنای برگشت عینی ریال تعریف کند؟ و حتی حاضر نشود تیزر این مستند را هم به عنوان رسانه ملی پخش کند؟» 

بعد از این سخنان و تشکر دکتر احمدی از رضا بختیاری بازیگر مستند «هملت در کهریزک» ساخته محسن امیریوسفی، مستند «کهریزک، چهار نگاه» به نمایش در آمد. 

محمد بهشتی، حمید فرخ‌نژاد، سروش صحت، فرهاد توحیدی، سجاد افشاریان، نگار جواهریان و ... از جمله چهره‌هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    8 0
    تبلیغی که محسن امیریوسفی برای این فیلم نوشته عالیه: اگر دنیا را میخواهید اپیزود کلانتری را ببینید، اگر آخرت را میخواهید اپیزود کیارستمی را ببینید، اگر هم دنیا و هم آخرت را میخواهید اپیزود بنی اعتماد را ببینید ولی اگر هیچکدام را نمیخواهید اپیزود هملت در کهریزک مرا را ببینید