در حالی که پیش‌تر وزیر بهداشت گفته بود پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند، معاون سلامت وزارت بهداشت از فقدان تجهیزات سنجش پارازیت در این وزارتخانه خبر داد.

حسن امامی‌رضوی روز گذشته در واکنش به گفته‌ها درباره اثر سوء پارازیت‌ها بر سلامت افراد جامعه، یادآوری کرد: وزارت بهداشت باید ابزارهای لازم را برای سنجش میزان پارازیت‌ها داشته باشد اما در حال حاضر در این وزارت‌خانه ابزارهای اندازه‌گیری پارازیت وجود ندارد.

معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم وزارت بهداشت به این ابزار مجهز شود تا بتواند اعلام کند که این پارازیت‌ها وجود دارد یا خیر، و به چه نحوی است.

امامی رضوی توضیح داد: برای اندازه‌گیری میزان پارازیت‌ها، دستگاه‌های پیشرفته‌ای لازم است تا به صورت دقیق میزان انتشار این پارازیت‌ها محاسبه شده و بررسی شود که این میزان برای سلامتی انسان مضر است یا خیر.

امامی‌رضوی همچنین خبر داد که وزارت بهداشت درخواست خرید دستگاه‌های اندازه‌گیری پارازیت‌ را داده و منتظر تحویل‌گرفتن آنهاست.

نتایج نهایی تحقیقات درباره پارازیت‌ها تا آخر سال
هفته پیش وزیر بهداشت خبر داده بود ستادی برای تحقیق درباره اثرات پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامت انسان تشکیل شده است. به گفته او این ستاد متشکل از افرادی از معاونت سلامت وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری است.

مرضیه وحید دستجردی در این باره به خبرگزاری فارس گفته بود بر اساس نتایج تحقیقاتی که این ستاد تا به حال کرده، پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامتی انسان ندارد. اما در عین حال او خبر داده بود که ستاد تحقیق درباره اثرات پارازیت‌های ماهواره‌ای همچنان به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد و گزارش‌های آن به وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت خبر داد که معاونت سلامت وزارت بهداشت نیز اقداماتی تحقیقاتی درباره پارازیت‌های ماهواره‌ای انجام می‌دهد و نتایج نهایی فعالیت‌های تحقیقاتی درباره اثرات پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامت انسان هنوز اعلام نشده است.

وحید دستجردی گفت نتایج جانبی که ارائه شده پارازیت‌های ماهواره‌ای مشکل خاصی برای سلامت انسان به وجود نمی‌آورد اما نتایج نهایی تحقیقات یکی دو ماه دیگر یا شاید تا پایان سال ارائه می‌شود.

پارازیت‌ها عقیم می‌کند و سرطان‌زاست
پیش از این برخی کارشناسان با اشاره به امواج الکترومغناطیس دکل های BTS و پارازیت، افزایش پدیده جهش‌زایی ژنتیکی و ناباروری در شهروندان را محتمل دانسته بودند.

از جمله دکتر محمد رضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش رو به تزاید شمار مبتلایان به ناباروری در کشور، قرار گیری در معرض تابش انواع امواج را از علل ناباروری در جامعه بر شمرد. او گفت: این امواج از امواج ساده رادیویی تا امواج تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود.

رزاقی گفت با قرارگرفتن دختران و پسران جوان در معرض این امواج، سلول‌های تولید مثلی آنان تحت تاثیر قرار گرفته و سبب از بین رفتن عملکرد جنسی و قدرت باروری آنان می‌شود.

دکتر محققی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد مضرات پارازیت‌های ماهواره‌ای گفته بود: تاثیر این امواج روی کودکان می تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماری ها در سیستم های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است.

علی گورانی کارشناس و مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نیز در این زمینه گفته است: اکثر آنتن های تلفن همراه BTS که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور نصب شده اند و پارازیت های ارسالی، مجوز ایمنی وزارت بهداشت را ندارند.

حسن اصیلیان، معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست نیز خبر می‌دهد: طی تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم، افراد در معرض تشعشعات دکل های تلفن همراه و پارازیت ها مبتلا به اختلال ناباروری پیشرفته هستند.

متولی پارازیت‌ها معلوم نیست
پیش از این یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایلنا گفته بود: اینکه پارازیت‌ها اثرات منفی بر جسم و روان افراد دارند از نظر علمی و تحقیقات انجام شده مورد قبول است اما در آخرین جلسه‌ای که با مخابرات داشتیم این شرکت از خود سلب مسئولیت کرده است.

انوشیروان محسنی بندپی درباره اقدامات مجلس برای پی‌گیری ارسال پارازیت‌ها و عواقب بهداشتی آن توضیح داد: بحث رسیدگی به پارازیت‌ها از ابتدای ماه محرم و پس از موضع‌گیری رییس کمیسیون بهداشت و مطرح شدن بحث‌های دیگر در جامعه به صورت جدی به آن پرداخت نشد.

او ادامه داد: آخرین بررسی مجلس به توضیح خواستن شرکت مخابرات مربوط می‌شود که در آن موقع اعلام کرد پارازیت‌های امواج به آنها ارتباطی ندارد و منشا جای دیگری است.

محسنی همچنین یادآوری کرد که پارازیت‌ها تاثیرات سوء بر روی سلامت افراد دارند و ادامه داد: اینکه امواج اثرات منفی بر جسم و روان افراد دارند از نظر علمی و تحقیقات انجام شده مورد قبول است و نتایج بررسی‌ها نشان داده که این امواج بر سیستم مغز، اعصاب، شنوایی و نحوه برخورد و رفتار افراد اثر مخرب دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =