ایسنا نوشت:

دولت روسیه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره بحران اوکراین اقدام شورای امنیت در مورد این بحران را خواستار شد و احتمالا رای گیری در مورد این پیش‌نویس فردا (یکشنبه) انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی سال گذشته ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای عضو شورای امنیت، روسیه را به حمایت از جدایی طلبان اوکراینی متهم کرده‌اند اما تهدید وتوی روسیه مانع از آن شد که طی بیش از 30 نشست، آنها اقدامی درباره این بحران انجام دهند. حال روسیه خواستار حمایت از آنها شده است.

روسیه پیش نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده است که توافق آتش بس جدید را درباره اوکراین تایید می‌کند و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که آن را به صورت کامل اجرا کنند.

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت احتمالا در نشست روز یکشنبه خود درباره این قطعنامه رای‌گیری می‌کند و رای گیری مذکور چند ساعت پس از آغاز آتش‌بس از نیمه شب انجام می‌شود. در پیش نویس قطعنامه مذکور نسبت به حوادث ناگوار این منطقه ابراز نگرانی شده است و تاکید دارد که راه حل این درگیری به صورت جامع از طریق ابزارهای صلح‌آمیز ممکن است.

ایالات متحده آمریکا به سرعت یکی از پیش نویس‌ها را که خواستار ایجاد مسیرهای امدادی بشردوستانه در این منطقه شده بود، محکوم کرد و آن را "ریاکارانه" خواند. این بار، پیش نویس روسیه به احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین اشاره دارد که دیپلمات‌های غربی تاکید دارند که هر قطعنامه سازمان ملل باید بر آن تاکید کند.

جدیدترین توافق آتش بس پنج شنبه هفته گذشته پس از مذاکرات 16 ساعته میان روسای جمهوری روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در مینسک حاصل شد. از جمله شرایط آتش بس ایجاد منطقه حائل میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان است و در همین حال اوکراین بار دیگر کنترل مرزش با روسیه را به دست می‌گیرد. آتش بس پیشین در ماه نوامبر حاصل شده اما هیچ گاه به صورت کامل اجرا نشد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =