عضو پیشین تیم مذاکرات هسته ای خطاب به نماینده کنگره آمریکا گفت: دعوت‌ها و سخنرانی‌های نتانیاهو در کنگره هیچ کمکی به صلح و امنیت در منطقه نکرده بلکه دشمنی و کینه و بی‌ثباتی را رونق داده است.

به گزارش خبرآنلاین،حسین موسویان،عضو تیم مذاکره‌کننده پیشین ایران با 1+5 افزود: شما از نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل دعوت کرده‌اید که در مورد برنامه هسته‌ای ایران در کنگره سخنرانی کند. کنگره آمریکا در دهه‌های گذشته بارها و بارها از نخست‌وزیر اسراییل دعوت کرده است، با این وجود یک‌بار هم که شده از رییس‌جمهور یا وزیر خارجه ایران دعوت کنید تا برای کنگره واقعیت‌ها را تشریح کند، حقایقی را یه شما بگوید که تاکنون نشینده‌اید.

وی در جمع 1000 نفری مردم ایالت کارولینای جنوبی که به دعوت شورای امور جهانی این ایالت برگزار شده بود گفت: 35 سال خصومت و دشمنی بین دو کشور بزرگ و قدرتمند ایران و آمریکا کافی است. کلیه استراتژی‌های آمریکا همچون سیاست تغییر رژیم در ایران، حمایت از تجاوز صدام، تحریم، جنگ مخفی و تحریم‌های یک‌جانبه و چند جانبه علیه ایران شکست خورده و کنگره جدید آمریکا نباید به دنبال آزمودن آزموده شکست خورده باشد.

وی ادامه داد: اسراییل که عامل کلیدی "سیاست فشار" آمریکا علیه ایران بوده، امروز از همیشه منزوی تر و آسیب پذیرتر شده و اخیرا هم که اعتماد دولت آمریکا را از دست داده است اما متقابلا ایران قدرتمندتر و بانفوذتر از قبل شده است.

این دیپلمات پیشین ایران گفت: منطقه و خاورمیانه در یک بحران بی‌سابقه به سر می‌برد و در آستانه سقوط است. ایران و آمریکا دو کشوری هستند که در منطقه بیشترین قدرت و نفوذ را داشته و از این رو مسئولیت بزرگ و تاریخی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه دارند.

موسویان افزود: درست است که در 35 سال گذشته روابط ایران و آمریکا با خصومت و دشمنی تعریف شده، اما این همه داستان نیست. تاریخ روابط دو کشور به 160 سال پیش برمی‌گردد و سه دوره متفاوت به خود دیده است. در دوره اول از 1856 تا 1953 یعنی حدود یک قرن روابط بسیار دوستانه بوده است. در طول یک قرن مذکور، آمریکا از استقلال ایران در مقابل سلطه انگلیس و روسیه حمایت کرد. از نهضت مردم ایران برای قانون اساسی مشروطه حمایت کرد. هاوارد بسکرویل، یک آمریکایی فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون در مبارزات برای قانون اساسی، شانه به شانه مردم ایران جنگید و کشته شد. او در جمله معروف خود گفت: " تنها تفاوت من با مردم ایران، محل تولد من است".

وی ادامه داد: در سال 1911 دولت و مجلس ایران، ویلیام مورگن شوستر، یک وکیل آمریکایی را به عنوان "خزانه دار کشور" انتخاب کردند و او خدمات صاقانه و بزرگی برای سرو سامان دادن امور مالی ایران انجام داد. جوزف کوکران آمریکایی بنیانگذار اولین دانشکده پزشکی ایران بود. اما با دخالت آمریکا در کودتای 1953، دوره دوم تاریخ روابط ایران آمریکا رقم خود که "دوره سلطه" بر ایران بود. در این دوره آمریکا مصدق که نخست وزیر منتخب مردم بود را ساقط کرد، شاه را بر سلطنت گماشت، روند دموکراسی در ایران را کشت و 25 سال از حکومت دیکتاتور و فاسد شاه حمایت کرد که موجب شد تا مردم ایران به رهبری امام خمینی انقلاب کردند و در حقیقت آمریکا با شروع خصومت علیه انقلاب مردمی در ایران، دوره سوم روابط که " دوره خصومت" بود را رقم زد که تا به امروز ادامه داشته است.

این دیپلمات پیشین هسته‌ای کشورمان با بیان این که مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده و ایران هم انعطاف‌ها و حسن‌نیت‌ های کم‌نظیری را به خرج داده است، گفت: توافقاتی که تاکنون به دست آمده برای امضاء توافق نهایی کافی است، زیرا متضمن تعهدات حداکثری ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی است به اضافه اقدامات حسن نیت‌آمیز زیادی که فراتر از ان پی تی مثل غنی‌سازی در سطح 5% و عدم بازفراوری در تاسیسات آب سنگین اراک است.

موسویان تاکید کرد که کنگره آمریکا نباید قاتل این فرصت تاریخی باشد که اکنون در مذاکرات به وجود آمده است .نه آمریکا تحمل جنگ جدید دارد و نه منطقه پر آشوب خاورمیانه.

وی تصریح کرد: ایران و آمریکا باید هر چه زودتر پرونده هسته‌ای را بسته و وارد همکاری برای مدیریت بحران‌های بزرگ خاورمیانه شوند و تروریسم تکفیری را از صفحه خاورمیانه پاک کنند و به ایجاد صلح و ثبات در عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی و دیگر کشورهای آسیب پذیر کمک کنند. راه پایان خصومت با ایران، احترام متقابل، منافع مشترک و عدم مداخله است. دولت ایران از ابتدای انقلاب هیچ منعی را برای روابط مردم با مردم دو کشور نگذاشته است. این دولت و کنگره آمریکاست که همه محدودیت‌ها در روابط مردمی را قایل شده است. به مردم اعتماد کنید. از روابط مردم خود با مردم ایران نترسید. بگذارید با گسترش توریسم، تبادلات آکادمیک، گفت‌وگوی بین الادیانی دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت، تبادلات بشردوستانه و پزشکی و غیره راه روابط مردم با مردم باز شود.

این دیپلمات پیشین ایرانی با اشاره به تحت تاثیر بودن کنگره آمریکا از لابی اسراییل افزود: چرا نمایندگان کنگره آمریکا با نمایندگان مجلس ایران گفت‌وگو نکنند. دیالوگ کنگره آمریکا و مجلس ایران به نمایندگان کنگره کمک خواهد کرد تا یک‌طرفه قضاوت نکنند و کمتر تصمیمات نامعقول بگیرند.

به گزارش ایسنا، .رییس شورای امور جهانی ایالت کارولینای جنوبی در پایان سخنرانی خطاب به مارک سنفورد نماینده کنگره که در این جلسه به طور غیرمنتظره حضور یافته بود تا سخنان موسویان را بشنود گفت: آقای موسویان پیشنهاد کردند که کنگره آمریکا از رییس جمهور ایران دعوت کند و حرف‌های ایرانی‌ها را بشنود. در این لحظه حضار با کف زدن از این پیشنهاد حمایت کردند.

وی سپس به نماینده کنگره گفت: این حمایت مردم کافی است که شما این پیشنهاد را با کنگره مطرح کنید.

مارک سنفورد نماینده کنگره آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی برای شنیدن سخنرانی موسویان حضور یافت که موجب تعجب حضار گردید.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =