آسوشیتدپرس: ایران و آمریکا در حال شکل‌دهی خطوط توافق هسته‌ای هستند

ایسنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران و آمریکا در حال شکل‌دهی توافقی هستند که به ایران اجازه می‌دهد به تدریج فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را افزایش دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود مدعی شد: ایران و آمریکا در حال شکل‌دهی خطوط کلی توافقی هستند که در ابتدا موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران و سپس افزایش تدریجی فعالیت هسته‌ای این کشور در طول مدت زمان این توافق خواهد شد.

برخی از مقامات کشورهای عضو گروه 1+5 که در حال مذاکره با ایران هستند گفتند که هنوز جزییات باید مورد بررسی و توافق قرار گیرد. این در حالی است که مذاکره کنندگان ایران و آمریکا هم‌چنان به رایزنی‌های هسته‌ای خود در ژنو ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش اگر دو طرف مذاکره کننده به عنوان مثال بر سر یک بازه پانزده ساله به توافق برسند به مدت 10 سال برنامه هسته‌ای ایران کنترلی شدید وجود خواهد داشت و بعد از آن محدودیت بر برنامه هسته‌ای این کشور به صورت تدریجی برداشته می‌شود.

کاهش تدریجی محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران در تعداد سانتریفیوژهایی که این کشور می‌تواند برای غنی‌سازی اورانیوم در اختیار داشته باشد مشاهده خواهد شد. به عنوان مثال تهران که هم اکنون 10 هزار سانتریفیوژ فعال در اختیار دارد می‌تواند سطح غنی‌سازی‌اش را افزایش دهد و درعین حال آن را به حد اورانیوم مناسب برای تسلیحات هسته‌ای نرساند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: طبق این توافق ایران می‌تواند از سانتریفیوژهای بیش‌تری از آنچه که آمریکا در ابتدا خواستار آن بود استفاده کند. برخی مقامات صحبت از شش هزار و 500 سانتریفیوژ را به عنوان نقطه توافق مطرح کرده‌اند.

به گفته این منابع آگاه که خواستند نام‌شان به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود این توافق نیازمند موافقت کنگره است تا بتواند به طور کامل اجرا شود. هم‌چنین آژانس بین المللی انرژی اتمی مسوولیت نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش را خواهد داشت.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =