دکتر پورجوادی می گوید: «داعش بی وطن است و چون بی وطن است با همۀ عناصری که حس ملیت و تعلق داشتن به ملت را در دیگران ایجاد می کند مخالفت می ورزد.»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر نصرالله پورجوادی، نویسنده و استاد فلسفه درباره تخریب آثار باستانی توسط داعش، یادداشتی در صفحه فیس بوک شخصی خود نوشته است که در ادامه می خوانید.

بیگانگان در جهان امروز

«داعش به سراغ اشیاء باستانی موزۀ موصل رفته و آنها را می شکند. به خیال خود کار حضرت ابراهیم را می کند. غافل از این که ابراهیم اول با نفس خود مبارزه کرد و با پتک بر سر آن زد. داعش اگر آثار هنری را منهدم می کند نه فقط به خاطر این است که با هنر و فرهنگ بیگانه است بلکه به خاطر عقده ایست که از بی وطنی دارد.

داعش در اعماق ضمیر خود می داند که هویت ملی ندارد و تاریخ ندارد. عناصر فرهنگی در سابقۀ او نیست. کدام سلف صالحی بود که دست به انهدام آثار هنری زد؟ سلف صالح مانند ابراهیم با نفس خود مبارزه می کردند. داعش سابقۀ تاریخی ندارد. هویت ملی ندارد. حس ملیت در اعضاء داعش نیست. تاریخ مقدس مدینه نمی تواند جای تاریخ ملی را بگیرد. آنها نه به مدینه 1400 سال پیش تعلق دارند و نه به مدینۀ امروز. به هیچ جا تعلق ندارند. داعش بی وطن است و چون بی وطن است با همۀ عناصری که حس ملیت و تعلق داشتن به ملت را در دیگران ایجاد می کند مخالفت می ورزد.

جهان امروز جائی برای کسانی که خواب جهان وطنی را می بینند ندارد. طالبان هم وقتی مجسمۀ بودا را منفجر کردند نشان دادند که متعلق به افغانستان و ملت افغانستان نیستند. داعش هم به هیچ کشوری تعلق ندارد. تعلق خاطر داعش فقط به ایدئولوژی است. ایدئولوژی موهوم . در قرون وسطای ممکن بود که جماعتی بی وطن باشند ولی در جهان امروز جائی برای بی وطن ها نیست. شهروندان جهان امروز، خوب یا بد، باید متعلق به کشور و ملت و تاریخ و هویت ملی خاصی باشند. در غیر این صورت با جهان و جهانیان بیگانه خواهند بود و دیر یا زود از میان خواهند رفت.»

/6262

کد خبر 403496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    4 1
    عجب چه پاسخی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    4 2
    داعش میذاند که بزودی بساط وجودش جمع آوری خواهد شد و آموخته است که برای ماندن نامش در تاریخ عده ا ی چیزهایی را میسازند و به یادگار میگذارند و نامی از آنان بجا میماند و عده دیگز نام خود را با تخریب آثار گذشتگان در تاریخ ثبت میکنند .از این گروه نامداران مخرب و بقل استاد بی وطن ودر به دردر تاریخ فراوانند و اینان دنباله روهای آن مخربان و غارتگرانند
  • طیبه IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 1
    زاویه نگاه استاد بسیار خواندنی بود دست مریزاد
  • سید نجیب الله نجیب A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    نگاه خوبی بود اما شاید بشود طور دیگر هم دید ما افرادی هم داریم در جهان که دارای تمدنی آنقدر قدیم هم نیستند و دارای تمدن جدید هستند و از بی هویتی رنج می برند چون تمدن خود را با جنایتی که کمتر از داعش نیست ایجاد کرده اند و مانند همین داعشی ها هم بی بند و بار جامعه خود بوده اند و ترد شده اندو حال دارای قدرت بسیار نیرومند اند که جهان را از همه ابعاد می توانند کنترول کنند و اینها که من به صورت مبهم از آنها سخن گفتم می خواهند جز تمدن مدرن خویشه همه را از یاد ها ببرند و کسی دیگر برای مشاهده تمدن های دیگر نباید از آنها سر بزند و آنها را بشناسد