خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

نیویورک تایمز نوشت: جمهوری خواهان با ارسال نامه اخیر به ایران، فقط تلاش های گذشته خود را برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای بی نتیجه کرده اند.
این پایگاه اینترنتی در سرمقاله امروز خود نوشت، جان مک کین نامزد سابق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، پس از کمک به شعله ور شدن اختلافات شدید درباره توافق احتمالی هسته ای با ایران، اکنون خطای خود را تصدیق می کند. وی در گفت و گوی روز سه شنبه خود با شبکه خبری فاکس نیوز گفت« شاید این کار بهترین شیوه برای مخالفت با این موضوع نبود.»
وی به نامه غیرمسئولانه ای اشاره دارد که وی و چهل و شش همکار جمهور خواهش در کنگره در این هفته برای مقامات ایران ارسال کرده اند که با انتقاد شدید دموکرات ها و حتی برخی محافظه کاران مواجه شده است.
این نامه در واقع تلاش جمهوری خواهان برای ترساندن ایرانی ها از توافقی با آمریکا است که برنامه هسته ای آن را دست کم برای یک دهه محدود خواهد کرد. برهمین اساس انها هشدار دادند رئیس جمهور بعدی آمریکا به راحتی می تواند هر گونه توافقی را نقض کند. این اقدام جمهوری خواهان تلاشی آشکار و خطرناک برای تضعیف رئیس جمهور برای حل مهمترین مسئله امنیتی کشور از طریق ارتباط مستقیم با یک دولت خارجی است.
شاید مک کین که رئیس کمیته خدمات نظامی سنا است، قبل از امضای این نامه درباره عواقب آن فکر می کرد. تام کاتن جمهوری خواه از ایالت آرکانزاس این نامه را تهیه کرده است. جمهوری خواهان کنگره به جای ایفای نقش خود به عنوان رهبران آمریکا، بیشتر گمان می کنند نقش آنها در خارج از دولت آمریکا، جدا از اصول قانون اساسی، سنت و منافع امنیت مردم آمریکا است.
این نامه جدیدترین تلاش آنها برای بی نتیجه گذاشتن مذاکرات با ایران است. در اوایل این ماه، جمهوری خواهان کنگره، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره دعوت کردند و یک گروه از سناتورها نیز برای تصویب قانونی تلاش کردند که بر اساس آن شرایط جدیدی بر توافق هسته ای افزوده می شد و دولت باید برای توافق از کنگره مجوز بگیرد.
جمهوری خواهان علاوه بر تمایل برای خرابکاری در توافق با ایران، تمایل دارند تا جایگاه آمریکا را به عنوان قدرت جهانی که می تواند تعهدات بین المللی تهیه ایجاد کند و به آنها بپیوندد را نیز تضعیف کنند.
این روزنامه در ادامه با اشاره به انتقادات شدید مقامات مختلف آمریکا از این نامه نوشت، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا با محکوم کردن این اقدام جمهوری خواهان ، این اقدام آنها را نوعی ائتلاف با تندروهای ایرانی قلمداد کرد. به عقیده وی این اقدام جمهوری خواهان تشکیل نوعی ائتلاف غیرمعمول با تندروهای ایران است.
باید در نظر داشت که این نامه تا حدی دموکرات ها را ناامید کرده است که حتی آنهایی که احتمال داشت از قانونی حمایت کنند که اختیارات بیشتری به کنگره درباره موضوع ایران می داد را به تجدید نظر درباره آن وادار کرده است. قبل از این گمان می شد این دو لایحه- که یکی تحریم ها را علیه ایران افزایش می داد و دیگری دولت را وادار می کرد هر گونه توافقی را برای تصویب و بازنگری به کنگره ارائه دهد- می تواند حمایت دموکرات های بسیاری را برای مقابله با حق وتوی رئیس جمهور جلب کند. هر دوی این اقدامات می توانست مذاکرات هسته ای را به شکست بکشاند، اما این اقدام اخیر جمهوری خواهان نوعی عقب گرد است.
بدون تردید بهترین راه برای جلوگیری از دست یابی ایران به ساخت بمب اتمی؛ مذاکرات و توافقی سخت و نیز نظارت های شدید است. با رد کردن دیپلماسی، جمهوری خواهان احتمال ساخت بمب اتمی ایران و درگیری نظامی را محتمل تر می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    3 0
    چقدر بد ترجمه شده بود متن اصلي رو مي ذاشتيد خب