سرمربی اگر حرفه ای باشد اجازه دخالت در امور فنی را به هیچ کس نمی دهد ؛این مصداق کاری است که کارلوس کروش انجام داده است.

مهدی هژبری ؛معاون سردبیر خبرورزشی:سرمربی اگر حرفه ای باشد، دستی که به حریم اش دست درازی کند را می شکند و پایی که وارد محدوده اش شود را قلم می کند!

 این را حرفه ای ها می گویند... حرفه ای ها می گویند همان طور که کاسب ها شعارشان «سرم را بشکن اما نرخم را نشکن» است، سرمربیان حرفه ای هم اجازه نمی دهند کسی وارد محدوده قدرت آنها شود.

 محدوده قدرت هر سرمربی، حیطه فنی است. انتخاب بازیکن، چیدمان، ترکیب، تعویض و تغییر مهره خط قرمز هر سرمربی حرفه ای است.

 با این حساب گرفتن جهانبخش و آزمون از تیم ملی و واگذاری آنها به تیم ملی امید مصداق بارز دخالت در حیطه کارلوس کروشاست و سرمربی سابق رئال مادرید، تیم ملی پرتغال و ... کسی نیست که زیربار این دخالت ها برود!

 هرچند پیش از این تیم ملی فوتبال ایران سرمربیانی داشته که حتی تعویض را هم به دستور رییس فدراسیون انجام می دادند (رجوع شود به مصاحبه معروف محمد دادکان که می گفت زمان سرمربیگری برانکو و در جریان بازی با تیم ملی اردن، نیکبخت را خودش به میدان فرستاد و این بازیکن هم با گل زدن به اردن پایه گذار صعود تیم ملی شد) اما کروشبرانکو نیست که برای ماندن تن به هر کاری بدهد و هاشمیان را با دخالت مهرعلیزاده، خداداد را با فشار رسانه ها و نیکبخت را با دخالت مستقیم محمد دادکان به تیم ملی دعوت یا به ترکیب وارد کند!

 کروشبا برانکویی که دکتر اسدی کارنامه اش را به رخ او کشید، زمین تا آسمان فرق دارد. انتخاب بازیکن برپایی اردو و انجام بازی تدارکاتی نیست که کروشجورش کند و فدراسیون فوتبال به خاطر بی پولی حکم به کنسلی اش بدهد و کارلوس هم حرفی نزند. قصه انتخاب بازیکن با این ماجراها فرق دارد...

 کارلوس کروش که چند هفته پیش وقتی به تهران برگشت، در همان فرودگاه گفت: من بازیکنانم را به هیچ تیمی نمی دهم و جهانبخش و آزمون به جای همراهی تیم ملی امید در بازی های انتخابی المپیک 2016 ریو باید در اردوی اروپایی تیم ملی حاضر باشند، 72 ساعت قبل هم وقتی علیرضا اسدی، دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال و منتقد جدید کروش اعلام کرد آزمون و جهانبخش همراه تیم ملی به اتریش و سوئد نمی روند و برای همراهی تیم ملی امید در تهران می مانند، به روزنامه خبرورزشی گفت: اگر آزمون و جهانبخش با تیم ملی به اروپا نیایند، همکاری من با تیم ملی تمام است. آن روز خیلی ها حرف کروش را به حساب تهدید و لاف گذاشتند اما سرمربی تیم ملی با جدایی رسمی خود نشان داد موضوع جدی تر از تهدید و بلوف بود!

1. 

 البته ساده لوحانه است اگر فکر کنیم ماجرای جهانبخش و آزمون تنها دلیل استعفای سرمربی تیم ملی است. جرقه استعفای کروش شبی خورد که او بی توجه به توصیه های رییس فدراسیون فوتبال که سرمربی تیم ملی را از رویارویی با دبیرکل جدید برحذر داشته بود، به دیدار دکتر اسدی رفت و روبروی او نشست. کروش از اسدی خواست حرف های او را بشنود و سپس دلایل خود برای انتقاد از او در جلسه کمیته فنی را بیان کند. دبیرکل جدید که از سوی وزارت ورزش و جوانان به کابینه فوتبال اضافه شده و مواضع اش با وزیر ورزش یکسان است، نتایج کروش را پایین تر از حد استاندارد دانست و به او گفت به عنوان یک مربی شکست خورده حق شرط و شروط گذاشتن برای فوتبال ایران را ندارد. کروش وقتی خواست به اسدی توضیح بدهد برعکس تحلیل او، مربی شکست خورده و ناموفقی نبوده، اسدی وسط حرف اش پرید و گفت: «نبی نیستم که با چند نمودار و چند صفحه آمار قبول کنم نتایج ضعیف شما موفقیت تاریخی بوده و من به عنوان کسی که هم فوتبالیست بودم و هم کار مدیریتی در حیطه فوتبال کردم، استدلال های خودم را دارم . تحت تاثیر حرف شما و موافقان شما قرار نمی گیرم.» در همان جلسه اختلاف نظر طرفین تبدیل به دلخوری شد و کروش یک روز بعد با برپایی کنفرانسی اسدی را به توپ بست. اسدی هم قصد داشت پاسخ او را با یک کنفرانس بدهد که وزارت ورزش او را از انجام این کار برحذر داشت.

 در این میان حمایت های مردم از کروش اوج گرفت و مردمی که پیش از این با 88 درصد آرا خواهان تمدید قرارداد کروش شده بودند، باز هم از سرمربی تیم ملی جانبداری کردند تا کروش که شرایط را به نفع خود می دید نیازی برای عقب نشینی و مدارا با وزارت ورزش و جوانان احساس نکند.

 کروش که کنفرانس اسدی را با انتشار خبری مبنی بر این که اگر اسدی ساعت 11:00 کنفرانس بگذارد، او هم ساعت 12:30 کنفرانس خواهد گذاشت، کنسل کرده بود، این بار وقتی با مصاحبه جدید وزیر ورزش مواجه شد که او را ژورنالیست و شومن نامید، به دیدار کفاشیان رفت و اعلام کرد در شرایط فعلی بهتر است توافق کنند و بعد از بازی با شیلی و سوئد با تیم ملی قطع همکاری کند. کفاشیان هم در ظاهر خواسته کروش را پذیرفت و خبر استعفای سرمربی تیم ملی که ساعتی قبل از جلسه اش با رییس فدراسیون منتشر شده بود را تایید کرد.

2.

 اما این استعفا تعابیر و تفاسیر متفاوتی به همراه داشت. از یک سو حامیان کارلوس کروش می گویند استعفای کروش جدی است و کفاشیان هم با آگاهی از این موضوع که وزارت ورزش و جوانان حاضر نیست برای تمدید قرارداد کروش به فدراسیون پول بدهد، ترجیح داد کروش را کنار بگذارد تا گزینه ای که با وزارت ورزش همسو باشد، سرمربی تیم ملی شود. منابع غیررسمی ادعا می کنند وزارت ورزش حاضر به حمایت مالی از فدراسیون نیست و بودجه از پیش تعیین شده را هم با توجه به شفاف نبودن صورت های مالی فدراسیون، به علیرضا اسدی دبیرکل مورد اعتماد خودش می دهد. در چنین شرایطی کفاشیان ترجیح می دهد با وزیری که او را به حضور نمی پذیرد، سرشاخ نشود.

 عده ای هم می گویند کفاشیان همان طور که پیش از این نبی و آیت االهی را به اشاره ای کنار گذاشت تا جایگاه لرزان خودش اندکی محکم شود، این بار کروش را فدای تداوم ریاست خود در فدراسیون فوتبال کرده است. این عده معتقدند کفاشیان خیلی راحت می توانست در دعوای کروش و اسدی طرف سرمربی تیم ملی را بگیرد اما او با سیاست یکی به نعل زدن و یکی به میخ کوفتن، پشت کروش را خالی کرد و در ماجرای جهانبخش و آزمون هم با وجود آگاهی از حساسیت های کروش، حق را به مثلث کاشانی، مایلی کهن و خاکپور داد تا از گزند عواقب احتمالی حضور جهانبخش و آزمون در اردوی اروپایی تیم ملی در امان بماند. منتقدین رییس فدراسیون فوتبال می گویند کفاشیان برای ماندن دست به هر کاری می زند و خالی کردن پشت کروش هم یکی از همین کارهاست!

3.

اما در این میان هستند گروهی که به استعفای کروششک دارند. این گروه می گویند کارلوس کروشو کفاشیان پشت درهای بسته با هم توافق کرده اند با پیش کشیدن بحث استعفای سرمربی تیم ملی برخی مقامات فراتر از وزارت ورزش را وارد گود کنند تا آنها که پش از این هم خواهان حفظ سرمربی پرتغالی تیم ملی شده بودند، باز هم وسط ماجرا را بگیرند و کروشرا در جایگاهش نگه دارند.

 این عده برای اثبات ادعای خود به حضور کروش روی نیمکت تیم ملی در دو بازی مقابل شیلی و سوئد اشاره می کنند و می پرسند اگر کروش واقعا خیال رفتن دارد، چرا برای بازی های تدارکاتی تیم ملی می ماند؟! مردی که روی نیمکت منچستر و سرمربی رئال و تیم ملی پرتغال بوده، در حسرت بازی با شیلی و سوئد نیست و ماندن او به این معنی است که منتظر است سناریویی که نوشته و با ابفای نقش کفاشیان در حال اجرایش است، پایانی شاد داشته باشد و منجر به بقایش شود!

 گذشت زمان ثابت می کند حق با کیست؟! آنهایی که استعفای کروش را مانور می پندارند یا آنهایی که باتوجه به شناخت شان از روحیات کروش، خداحافظی او را باور کرده اند؟!

 فعلا دعوای کروش و اسدی که نماینده تفکرات و مواضع وزارت ورزش است، اوج گرفته و باید منتظر پایان ماجرا بود... به نظر شما در این دعوا چه کسی برنده می شود کروش یا اسدی؟! پاسخ هر چه باشد و برنده و بازنده هر که، تیم ملی ما متضرر می شود. تیمی که می ترسیم با رفتن کارلوس کروش دوباره اختیارش به دست مردانی بیافتد که از قافله فوتبال روز دنیا عقب اند و کارایی شان در حد شعار و ادعا خلاصه می شود.

 اگر جای کروش، یک مربی بزرگ به خدمت گرفته می شد، ما هم امروز هم داستان با علیرضا اسدی از رفتن احتمالی کروش خوشحال می شدیم اما آنچه ما را می ترساند، یک تجربه تلخ است؛ در این فوتبال و با این فدراسیون فوتبال نمی توان به آینده ای که هنوز نیامده امیدوار بود.

4141

 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    همين جهان بخش و آزمون جلوي سوئد و شيلي بازي كنن براي منافع ملي در بلند مدت بهتره يا افغانستان؟؟
    • سپهر A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      ولي اگه كمك كنن تيم ملي اميد بعد ٤٠ سال بره المپيك واسه منافع ملي خيلي بهتره،تيم ملي اميد بعد چند سال شرايط خوبي داره و شانس صعود دارن جهانبخش و آزمون هم تو فوتبال اروپا شانس بازي جلو فوتباليست هاي بزرگ رو پيدا ميكنن بالاخره
    • یاسر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      35 30
      منافع تیم ملی در بلند مدت منو یاد حضور نکونام و شجاعی در ترکیب تیم ملی میندازه
    • وحید IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      91 21
      اقا سپهر عزیز اگه قراره تیم امید ما با این 2 تا بازیکن بره المپیک اصلا نره بهتره که اخه داداشم یه کم فک کن این توهین به بقیه تیم امیده بعدشم الان مگه ازمون و جهانبخش رو خاکپور کشف کرده بهتر نیس بره دنبال یه بازکنی که مطرح نیس ضمنا دیگه مهم نیس اینا ما یه مرد بزرگ به نام کیروش رو از دست دادیم هههه قلعه نویی درخشان بیان جای کیروش بشینن یا مایلی کهن وای چقدر خنده دار میشه اصلا کدوم یکی از بازیکنا دیگه به حرف مربی جدید گوش میده اخه دلمون خیلی خیلی برات تنگ میشه کیروش و دیگر هیچ
  • رصا A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    سلام.متوجه جمله اخر نشدم..نویسنده از رفتن کیروش و امدن یک مربی بزرگ ابراز خوشحالی میکند..مگر کیروش مربی بزرگی نیست؟
    • بردیا A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      18 2
      4 ساله کروش با فدراسیون و سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت ورزش جدید سر و کله میزنه،اما هیچکدوم مثل گودرزی به سرمربی تیم ملی و ملت بی احترامی نکردن.خبر ، امیدوارم کامنت ها رو سانسور نکنید و چاپ بشه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    چند روز دیگه میگن نزدیک مسابقات انتخابی هستیم و مربی خارجی شناختی نداره بعدش هم یک مربی درپیت داخلی میارن و اونم حذف میشه و مدعی میشه زمان کافی نداشته. و این هم داستان تیم ملی....
  • هوادار A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    69 20
    اما از این نشریات زرد و هوچیگری های بی منطق
  • محسن A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    نه دیگه کیروش اهل این فیلم بازی کردنهایی که شما میگید نیست. کیروش رفتنی است چون میدونه کار کردن توی این فضا نه به نفع خودشه نه تیم ملی
  • بابک IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    آقای اسدی فوتبالیست و مدیر و همچنین جناب وزیر آماده جوابگویی به مردم باشند با این آشی که پختند.
  • حميد A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    73 8
    سلام اين اقاي اسدي فكر از اون ادمهاي كه رو مخ ايرانيها تو فوتبال سوت ميكشه يك بله قربان گو درجه يك وزير
  • بامداد RO ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    50 6
    آقای اسدی امیدوارم همان اندازه که منطق نامشخص داشتید برای رفتن کروش به همان اندازه هم منطق داشته باشید برای آوردن یک مربی بزرگتر از کروش شما خوب میتوانید خراب کنید. آیا خوب هم میتوانید درست کنید یا فقط استعداد در خرابکاری دارید؟
  • بی نام RO ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    35 62
    یعنی من موندم این خبرآنلاینی‌ها جزئی از کدوم قشر جامعه هستند که واسه رفتن کیروش دارن اینطور قمه میزنن یعنی تمام مشکل شما در زندگی رفتن کیروش است؟ در ضمن فقط مربیان ما از قافله روز فوتبال دنیا عقب نیستند از شمای روزنامه‌نگارش گرفته تا رئیس فدراسیون و تماشاگر و استادیوم و پخش تلویزیونی و فرهنگ و ادب فوتبالیست‌ها همه از قافله روز دنیا عقب هستند. بنابراین بنده خوشحال میشوم زودتر در فوتبال این مملکت رو گل بگیرن تا این همه بودجه مملکت دود نشه و به هوا نره
  • احمد IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    84 8
    کاش به جای کروش وزیر ورزش میرفت که از این وزیر آبی گرم نمیشه
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    85 14
    فعلا که اسدی داره بی حرمتی و بی شرمی رو به نهایت خودش میرسونه با این اوضاع ممنوع الخروج شدن و اینها
  • محمدرضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    59 11
    بابك عزيز ، كدام مدير و وزير واقعا جوابگوى مردم بوده اند ، اقاى گودرزى ؟؟؟؟ لطفا بگو جناب وزير براى ورزش چه كرده كه حالا جوابگو باشد
  • بی نام PH ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    75 15
    کیروش با این دو بازی ثابت میکنه به ایران وجهان که یکی از بهترین مربیهاست وبعد هم خداحافظی میکنه
  • حامیان امر درخشان A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    17 6
    چیزه.درخشان رو بکنین مربی خیلی خوبه.ها...
  • mah IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    27 6
    واقعا برای اسدی و گودرزی متاسفم
  • mehdi A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    5 15
    اینطور هم میتوان برداشت کرد وزرات نصف قرارداد کی روش رو میدهد و از آنجاییکه کی روش همیشه پیش از هر اتفاقی در اینجا کنار رفتنش یه جایی را از قبل برای خودش دست و پا کرده وبنابراین با تیم بعدی یه قرارداد تپول میبنده و در نتیجه میزان پولش با همدیگر خیلی بیشتر از قرارداد 4ساله اش میشودپس با اعصابی راحت به ادامه مربیگری خودش در جایی دیگر ادامه میدهد؟؟
  • بی نام DE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    46 6
    آقای اسدی و وزیر ورزش خیالتان راحت عید مون رو زهرمارکردید بروید خوش باشید ببینیم بهتراز کروش میتونین بیارین. زمان همه چیرو مشخص میکنه.
  • m A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    14 55
    من که فکر می کنم اینا سیاه بازی رسانه ها و طرفداران کروش هست که با این نتایج فوق ضعیف و با موج دادن و جو دادن این مربی رو تثبیت کنند هنوز باورم نمیشه کروش از تیم ملی برکنار شده و دیگه مربی نیست به نظرم اینها نقشه های طرفداران کروش هست..
  • شهان A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    35 4
    علی ابادی کجا رفت ؟ اسدی هم یکی مثل علی ابادی . برعکس/ اینا دنبال مطرح کردن خودشونن نه یکی با ابعاد جهانی.
  • نوید A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    42 8
    اقای وزیر حق ندارن در عزل و نصب دخالت کنن.اگه فیفا بفهمه باز تعلیق میشیم..
  • محمد A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    32 11
    همین دو تا رو کی دعوت کرد کیروش اقای خاکپور اگه مربیه بره چهار تارو پیداکنه بیاره نچسبه به کیروش
    • احمد بیطرف A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      11 24
      محمدجان. این دو تا رو کیروش کشف نکرده بوده. پیش از حضور در تیم ملی، جهانبخش و آزمون به خارج از کشور ترانسفر شدن. از تیم ملی این آقا هیج بازیکنی اروپا نرفته. لطفا مقایسه کنید با جام ملتها 96 که کریم باقری، خداداد و علی دایی رفتن بوندس لیگا، جام جهانی 98 که مهدوی کیا رفت و پاشازاده، مقدماتی 2002 که رحمان رضایی رفت سری آ، جام ملتها 2004 که علی کریمی رفت بایرن، جام جهانی 2006 که جواد نکونام رفت لالیگا و آندو رفت لیگ برتر جزیره این آقا دو تورنومنت مهم رو سپری کرده، خودتون داروری کنید. لطفا بچاپ خبر
  • صدرا IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    15 38
    من شک ندارم این نظر رو نمیذارید. ولی تا حالا فکر میکردم فقط کیروشی پور داریم الان متوجه شدن کیروش آنلاین هم داریم. از دیروز فقط دارید راجع به کیروش حرف میزنید.....
  • محمود طباطبایی US ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    37 7
    من پیشنهاد می کنم که آقای خادم به عنوان مدیر تیم ملی و آقای درخشان به عنوان سرمربی فعالیت کنند . انشالله که با این ترکیب نه از تاک نشانی می ماند و نه از تاک نشان. البته آقای علی آبادی هم می تواند به جایگاه ریاست فدراسیون برسد و نتانیاهو هم رییس جمهور خواهد شد. به به ...به به ...
  • ناصر A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    14 24
    من موافق موندن کیروش هستم ولی از این رفتارهای اخیرش زیاد خوشم نمیاد یه مربی بزرگ نمیذاره اینقدر بهش توهین بشه.معلومه اصلا پیشنهاد دیگه ای نداره.والا یه مربی بزرگ برا حفظ سمتش و پول نمیذاره اینقدر باهاش بازی بشه.اری هان رو یادتون هست؟وقتی وزیر ورزش یه مملکت ادمو نمیخاد چرا باید اینقدر زور بزنه برا موندن.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    54 9
    کروش تنها مدیری بود که تفکر حرفه ای و نظم تیمی رو به بازیکنان القا کرد و مفهوم کار گروهی رو بی نیاز به بازیکن سالاری نشون داد.
  • linda IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    23 6
    بعضیا با جبهه گیری جلوی ادامای بزرگ نیخوان خودشونو سرزبان ها بندازن/الان ادم میفهمه چرا چند ساله فوتیال یه قهرمانی نداشته
  • bahram A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    15 41
    خبر انلاین عزیز امار کیروش رو با هر مربی دیگه تیم ملی مقایسه کنید به خدا هیچ کار خاصی تو فوتبال ما نکرد.شما زیاد دارید طرف این اقا رو می گیرید مثلا با مایلی کهن برانکو پورحیدری طالبی ایویچ از کدومشون بهتر کار کرده.تمام نظراتی رو انتشار میدید که یک درصد هم منطقی نیستن و احساسی هستن.نمیدونم برا چی از نظرات کارشناسان فوتبال استفاده نمیکنید.
  • اسحاق A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    7 10
    بنده موافق نظراتی هستم که کیروش راخیلی گنده کردند ،
  • سياوش A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    5 5
    كيروش از محبوبيتش سواستفاده ميكنه ،دمش گرم كفاشيان اگه اين دفه كوتاه مي اومد باز مي رم مي رم كيروش در هر فرصتي تكرار ميشد، خوبيش به اينه كه اگه اين دفه كيروش بمونه دست از لوس بازي هاش برميداره...
  • l US ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    4 5
    کروش بی لیاقت نمی خوایم..