روز ۲۹ فروردین، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به ایران سفر می کند. معاون سازمان محیط زیست اما می گوید باید محورهای زیست محیطی در مذاکرات مسوولان ارشد دو کشور وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیستان و بلوچستان؛ ایران و افغانستان، مشترکات زیادی دارند و البته همه این مشترکات براین دو کشور همزبان تاثیرگذار است. از جمله مسائل زیست محیطی از تاثیرگذارترین این مشترکات است؛ تالاب هامون در ایران رو به احتزار است و منبع تامین آب هامون هم رود هیرمند است که از افغانستان نشات می گیرد. 

به همین دلیل است که فعالان محیط زیست می گویند برای نجات هامون باید با افغانستان رایزنی کرد. معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست هم این تاکید را دارد.

احمدعلی کیخا، با اشاره به سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران به خبرآنلاین گفت: ما به طور کلی به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست معتقدیم که یکی از متغیرهای اصلی تصمیم گیری در تنظیم رابطه مان با افغانستان حفاظت از تالاب هامون است. مولفه اصلی در این خصوص در حقیقت بحث هامون‌هاست و انتظار داریم به صورت ویژه در دستور کار رئیس جمهور محترم قرار بگیرد.

وی همچنین تأکید کرد : امیدواریم این مسائل مورد بحث و گفتگو باشد. اما تنظیم برنامه‌های دیدار رئیس جمهور افغانستان با ما نیست با وزارت امور خارجه است. قطعا ما هم دنبال می کنیم و هم استقبال می کنیم تا چنین ملاقاتی انجام بگیرد.

کیخا در پاسخ به این سئوال که آیا همچون سفر سپ بلاتر به ایران و طرح موضوع انتشار تصویر یوزپلنگ بر پیراهن بازیکنان تیم ملی از سوی خانم ابتکار این پیشنهاد را به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌دهد که دیداری بین خانم ابتکار و اشرف‌غنی تدارم دیده شود گفت: بنده به عنوان مسئول حفاظت از تالاب‌های ایران معتقدم که ما باید از هر اقدامی که به حفاظت تالاب های کشور کمک می کند فروگذار نکنیم. حتما در این راستا پیشنهاد داده‌ایم و از این به بعد هم پیشنهاد خواهیم داد و پیگیری اجرای آن هم خواهیم بود که این اتفاقات بیفتد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین تأکید کرد: تالاب‌های بین المللی هامون در آیین های مختلف و ادیان الهی نظیر زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام مقدس است. در دین زرتشت هامون چنین جایگاه خاصی دارد و آیین‌های خاص هم متناسب با تالاب هامون برای حفظ و احیای تالاب های بین المللی هامون باید از هر فرصتی استفاده بکنیم. استفاده از پتانسیل ادیان مختلف یک پیشنهاد برای احیای هامون‌هاست و پیشنهاد دیگر بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی است. برای همین باید در استفاده از چنین دیدارهایی دریغ نخواهیم کرد. البته تاکید می کنم ما در مورد همه تالاب های کشور و نه فقط تالاب هامون از همه ظرفیت ها و توانایی های موجود استفاده خواهیم کرد که کمک می کند به حفاظت از همه تالاب‌های کشورمان.

وی همچنین درباره این موضوع که محیط زیست و اکوسیستم مشترک آبی ایران و افغانستان به ویژه در مورد تالاب هامون قربانی رفتار نامناسب دیپلماتیک شده است گفت: این واقعیت وجود دارد که در دهه گذشته رفتار ما با کشورهای دنیا به درستی تنظیم نشده بود و فضایی که ایجاد شده بود متاسفانه به نفع جمهوری اسلامی ایران نبود. الان به نظر من اوضاع فرق کرده است. الان خود دولت و دستگاه دیپلماسی در برنامه هایش و در استراتژی هایش تنظیم رابطه درست با کشورهای دنیا را قرار داده است. بخشی از منافع ما در تعامل با کشورهای دنیا نهفته است. ما نمی توانیم از این غافل شویم. به این مسئله وقتی نگاه کنیم می بینیم در بین کشورهای دنیا کشورهای همسایه از یک اولویت ویژه ای برخوردار هستند. عرض کردم ما از شرایط افغانستان متاثر هستیم و تحت تاثیر قرار می گیریم و نمی توانیم برنامه های توسعه کشور را بدون توجه به مسائل کشورهای همسایه پیش ببریم.

این متخصص اقتصاد آب با تأکید بر تنظیم درست روابط بین ایران و افغانستان گفت: آنچه که در تنظیم روابط کشور از نگاه بنده به عنوان یک مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست مهم است اینکه باید دنبال همکاری باشیم تا نزاع و تفرق. با نگاه همکاری پیش برویم و نیازهای مشترکمان را مشخص کرده و کمک کنیم به همدیگر در رفع این نیازها به نظر بیشتر و بهتر جواب می گیریم.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لذا من پیشنهادم این است که با توجه به آنکه با افغانستان هم ریشه های قومی داریم و هم ریشه های تاریخی - فرهنگی و هم سابقه بسیار زیادی در همکاری با هم داشته‌ایم برای بهبود این رابطه با تکیه بر حفاظت از محیط زیست که مرز نمی‌شناسد برنامه‌ریزی مشترکی در این سفر بین روسای جمهور دو کشور انجام گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =