ایرنا نوشت:

«اسکات واکر» فرماندار ایالت ویسکانسین به سخنان روز سه شنبه باراک اوباما که گفته تهدید «واکر» درباره لغو توافق هسته ای با ایران ابلهانه است، واکنش نشان داده و گفته رهبری باراک اوباما شکست خورده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های غربی، نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات 2016 آمریکا در بیانیه ای که برای شبکه تلویزیونی «سی ان ان» فرستاده، گفته است که برای آمریکایی ها بهتر است رییس جمهوری داشته باشند که به جای حمله به فرمانداران ایالت ها و اعضای کنگره، وقت خود را بیشتر صرف همکاری با آن ها کند.

اسکات واکر فرماندار ایالت ویسکانسین گفته است در صورت نامزدی قطعی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق اتمی با ایران را لغو می کند.

اما باراک اوباما روز سه شنبه هجدهم فروردین در مصاحبه با شبکه رادیو و تلویزیون ملی آمریکا (ان پی آر)، به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «این رویکرد ابلهانه ای خواهد بود و آقای اسکات هم احتمالا پس از اینکه کمی در سیاست خارجی تجربه پیدا کند همینطور فکر خواهد کرد.»

وی اظهار داشت: «من اطمینان دارم هر رییس جمهوری که انتخاب شود در مورد سیاست خارجی و سنت تداوم تصمیمات ریاست جمهوری دانش کافی خواهد داشت و در نتیجه توان و اختیارات قوه مجریه آمریکا برای توافق با کشورهای دیگر را زیرسوال نخواهد برد.»

همچنین «ریک پری» فرماندار پیشین ایالت تگزاس و از نامزدان احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه در موضع گیری مشابه اسکات واکر وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، یکی از نخستین اقدامانش لغو توافقنامه هسته ای با ایران خواهد بود.

با این حال اوباما خاطرنشان کرده که «معکوس کردن اقدامات رییس جمهوری پیشین، دشمنان آمریکا را جسور تر می کند و برای واشنگتن و مناسباتش با متحدان مشکل آفرین خواهد بود.»

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز چنین لفاظی هایی میان دولتمردان کاخ سفید و نمایندگان جمهوریخواه درباره مذاکرات هسته ای غرب با ایران انجام شده بود از جمله «میچ مک کانل» رهبر جناح اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا دوشنبه گذشته با انتقاد از توافق تاریخی بر سر برنامه هسته ای ایران و تهدید باراک اوباما گفت که قانونگذاران مخالف این توافق قصد دارند که در این زمینه واکنش رسمی نشان بدهند.

مک کانل در بیانیه ای که به دنبال مذاکرات فشرده هفته گذشته انتشار یافت، افزود: لازم است که دولت برای کنگره و مردم آمریکا توضیح دهد چرا توافق موقت باید به کاهش فشار به دولت (ایران ) منجر شود.

وی قول خود را مبنی بر بررسی طرح قانونی پیشنهادی سناتور باب کورکر و باب منندز که بررسی هرگونه توافق در مورد آمال هسته ای ایران را توسط کنگره الزام آور می سازد ، تکرار کرد.

اوباما قول داده است این طرح را به شکل فعلی اش و همچنین طرح جداگانه ای که تحریم های مضاعف علیه ایران اعمال کند، وتو خواهد کرد.

جمهوریخواهان از این که توافق بر سر تعیین چارچوب در هفته گذشته به ایران اجازه می دهد چند هزار سانتریفوژ خود را حفظ کرده و به برنامه تحقیقات و توسعه خود ادامه داده و آزمایشگاه بحث برانگیز زیرزمینی خود را در فردو حفظ کنند، انتقاد کرده اند.

با این حال اوباما گفته است، اگر فرصت به دست آمده ناشی از این توافق را از دست بدهیم آنگاه ما به خاطر ناکامی در دیپلماسی مورد شماتت قرار خواهیم گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =