۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳

ایرنا نوشت:

شبکه خبر آسیا روز چهارشنبه به استناد یافته های یک نظرسنجی که در آمریکا و ژاپن صورت گرفت، نوشت: مردم آمریکا و ژاپن به چین اعتماد ندارند.

این شبکه خبری البته یافته دیگری از این نظرسنجی منتشر کرد که در نوع خود جالب است. بر اساس یافته های این نظرسنجی، 70 سال پس از درگیری ژاپن و آمریکا که به شعله ور شدن آتش جنگ جهانی دوم منجر شد، اینک اعتماد مردم دوسویه میان دو کشور آمریکا و ژاپن برقرار است و اعتماد دو کشور به طرز بی سابقه ای بازسازی شده است.

این نظرسنجی را موسسه تحقیقاتی «پیو» در آمریکا و ژاپن انجام داده است. بر اساس این نظرسنجی علی رغم بی اعتمادی همراه با احتیاط آمریکاییان و ژاپنی ها به چینی ها، مردم آمریکا و ژاپن اعتماد عجیبی به یکدیگر دارند.

این نظر سنجی به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و فقط چند هفته پیش از سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به آمریکا منتشر شد. بر اساس یافته های این نظرسنجی، دو سوم آمریکایی هایی که از آنان سووال شد، دیدگاه چین مبنی بر عذرخواهی ژاپن از جنایات ارتش امپراتوری در زمان جنگ جهانی دوم را مورد انتقاد قرار دادند.

آنان معتقدند که ژاپن به اندازه کافی در این باره عذرخواهی کرده و حتی برخی ابراز عقیده کرده اند که دیگر ضرورتی برای عذرخواهی مجدد مقامات توکیو نیست.

جامعه آماری این نظرسنجی هزار نفر از مردم آمریکا و ژاپن بوده است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که 68 درصد شهروندان آمریکایی به ژاپن اعتماد دارند و 75 درصد مردم ژاپن، آمریکا را شریکی قابل اتکا برای کشور خود می دانند.

این در حالیست که از میان شهروندان دو کشور، 30 درصد آمریکایی ها از اعتماد خود به کشور چین خبر داده اند که این رقم برای شهروندان ژاپنی فقط هفت درصد بوده است.

شهروندان دو کشور همچنین کره جنوبی را کشوری قابل قبول که بتوان روی آن حساب ویژه ای باز کرد، اتفاق نظر داشتند.

در سوالی که پرسیده شد از لحاظ اقتصادی، آیا آمریکا باید توجه بیشتری به ژاپن داشته باشد یا چین، 43 درصد چین و 36 درصد ژاپن را انتخاب کردند.

همچنین این نظرسنجی این نکته را نیز آشکار کرد که 60 درصد از جامعه آماری آمریکا فکر می کنند که ظهور چین به عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی باعث می شود که روابط میان آمریکا - ژاپن از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

«بروس استاکس» یک مدیر موسسه تحقیقاتی «پیو» می گوید که این نتایج نشان می دهد که آمریکا و ژاپن روابط آینده نگر و مستحکمی بر اساس اعتماد متقابل دارند.

همچنین بخش دیگری از یافته های این نظرسنجی به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی اختصاص داشت، 56 درصد آمریکایی ها گفتند که این اقدام قابل توجیه بود و 34 درصد آن را غیرقابل توجیه دانستند.

شبکه اخبار آسیا در گزارشی از این نظرسنجی نوشت: سفر «شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن به آمریکا تاریخی است.

این شبکه خبری نوشت: سخنان «آبه» در جریان دیدارهایش در آمریکا و به ویژه سخنرانی در کنگره با دقت رصد می شود تا هرگونه موضع او در باره مسائل جنگ جهانی دوم از منظر دولت توکیو مورد بررسی قرار گیرد.

موضوع عذرخواهی ژاپن در ماه های اخیر به طور جدی از سوی پکن و سئول به عنوان یکی از مطالبات اصلی این کشورها از توکیو به عنوان یکی از پیش شرط های برقراری روابط پایدار مطرح شده است.

بر اساس اسناد تاریخی منتشر شده در چین و کره جنوبی، بیش از 200 هزار زن تبعه کره جنوبی، چین، فیلیپین و کشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال شده اند.

این موضوع تا به امروز همچنان به عنوان یکی از دلایل اصلی سردی روابط میان این کشورها خودنمایی کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =