نامه رییس حج ایران به همتای عربستانی/ تهدید به لغو عمره‌ از طرف ایران

رییس سازمان حج و زیارت به دنبال حرمت‌شکنی به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، در نامه‌ای خطاب به وزیر حج عربستان، تعلل بیشتر در اعلام موضع رسمی نسبت به این حادثه‌ی تلخ را شرم‌آور و خلاف شرع خواند و تهدید به لغو عمره‌ از طرف ایران کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری سازمان حج و زیارت؛ متن کامل نامه سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت که امروز - پنجشنبه - بیستم فروردین‌ ماه خطاب به وزیر حج عربستان نوشته شده، به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر بندر بن محمد حجار

وزیر محترم حج عربستان سعودی

سلام علیکم

انتظار می‌رفت جنابعالی که همواره نسبت به تأمین حقوق و امنیت زائران تأکید داشته‌اید، با دستور قاطع، محاکمه سریع این دو فرد مجرم به اشد مجازات که کمترین مطالبه به حق زائران عمره‌گزار است و موجب آرامش و اطمینان زائران درخصوص اهتمام و حساسیت وزارت حج عربستان نسبت به صیانت از حقوق زائران می‌شود را پیگیری می‌کردید.

جنابعالی نیز تأکید می‌فرمایید که عدم اقدام و پاسخگویی به موقع در مورد اینگونه جرائم موجب تقویت این شبهه خواهد شد که اهتمام و عزم جدی جهت تأمین امنیت زائران مشاهده نمی‌شود و پر واضح است که اعزام عمره‌گزاران زمانی می‌تواند تداوم داشته باشد که حقوق اولیه آنان شامل تأمین امنیت اخلاقی، جانی و اراده عملی به منظور حفظ حقوق اولیه زائرین وجود داشته باشد.

خاطرنشان می‌سازد تعلل بیشتر در اعلام موضع رسمی نسبت به این حادثه تلخ، شرم‌آور و خلاف شرع که در تمامی جوامع جهانی نیز محکوم است، می‌تواند روند اعزام عمره‌گزاران را با چالش جدی مواجه کرده و تبعات و خسارات احتمالی آن نیز قطعاً متوجه طرف کوتاهی‌کننده خواهد بود.

همچنان امیدواریم که جنابعالی با موض‌گیری فوری نسبت به جسارت‌های صورت گرفته به ضیوف الرحمان در حرم امن الهی و اقدام جدی برای محاکمه افراد مجرم، از وقوع اتفاقات مشابه پیشگیری فرمایید.

شایان ذکر است در مکاتبات قبلی که بلافاصله ساعتی بعد از وقوع حادثه ارسال شد و مرتباً در حال پیگیری است، رسیدگی عاجل نسبت به این موضوع مهم و اشد مجازات برای دو مأمور مجرم و فاسد دستگیر شده و عذرخواهی رسمی عربستان بصورت جدی مطالبه شده است.»

هشتم فروردین‌ماه امسال هنگام خروج زائران ایرانی از فرودگاه جده، دو مأمور سعودی به بهانه بازرسی از دو نوجوان ایرانی، آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند که با پیگیری نماینده وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت ایرانی، آن دو مامور شناسایی و طبق اظهارات معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه دستگیر می‌شوند.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد؛ درباره حادثه سوء استفاده جنسی از دو نوجوان ایرانی در عربستان اقدامات خود را از کلیه مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه به‌طور مستمر و جدی ادامه خواهد داد.

معاون وزیر امور خارجه نیز با تأکید بر این‌که در انتظار صدور و اجرای فوری حکم اشد مجازات برای عاملان این رفتار ضد انسانی مأموران سعودی هستیم به عربستان هشدار داد: بدیهی است در صورت بی‌توجهی مقامات سعودی و تأمین نکردن امنیت و آرامش کامل زوار ایرانی، تهران در این خصوص تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

عربستان تا کنون مواضع و اقدام رسمی خود را درباره این تعرض اعلام و اعمال نکرده است.

 

2323

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    24 5
    حالا اگه بگه با لغو شما جای شما خالی نمی ماند جواب چی می خواهید بدهید؟
  • عمو آرش A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    44 0
    نامه و پیگیری دیپلماتیک و تهدید و اینا سر جاش، اما عمره رو به نظرم واضحه باید متوقف کرد.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    25 2
    باسلام خدمت رییس سازمان حج وزیارت ریاست محترم سازمان حج وزیارت ومسوولین محترم کشور حج عمره مستحب است واکنون که این عمل مستحبی موجب هتک حرمت ملت بزرگ ایران شده شمارابه خدامدتی این عمل مستحب را تعلیق فرمایید مگرچه سودی ازاین مسیرعایدعربستان می شود
  • مهدی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    35 1
    اگر می خواهید وهابیون عربستان سرعقل بیایند تهدید کافی نیست عمل کنید تا همه بفهمند که ایرانی عزت دارد .
  • احسان ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    419 6
    اگر ذره اي غيرت داريد بايد اين مستحب فعلا تعطيل بشه كه پاي ابروي يك ملت وسطه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
      30 0
      باید حح را تحریم کنیم تا مشت محکمی باشد به دهان آل سعود که دیگر جنین غلطهایی نکنند
  • بی نام DE ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    378 7
    ایرانی‌ حج را تحریم می کند و ذلت نمی پذیرد.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    ولی من ک منتظر ثبت نام جدید عمره هستم و ارزوی سرزمین وحی دارم مخالفم
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
      31 1
      نمیترسی به همون سرنوشت دچارشی؟
    • h ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
      33 0
      رفتي بازرسي بدني سلام منو برسون
    • رويا A1 ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
      18 1
      شما فكر مى كنى كه فقط خودت منتظر اين سفرى خود خواهى تا كى؟؟خيلى ها آرزوشو دارن اما خيلى از افراد مؤمن وسالك هم بودن كه با وجود شرائط به سفر حج نرفتن و هزينشو صرف كارهاى خير كردن، از كجا معلوم كه دولت ملعون آل سعود هزينه حج رو صرف داعشى ها نمى كنه؟؟ حالا بازم دوس دارى برى اگه هممون اين سفر رو تحريم كنيم يا فقط به تتمتع اكتفا كنيم مخالفتمونو نو با رفتار بى شرمانه اون مأموران پست نشون داديم اگه براى نزديكاى خودت اين اتفاق مى افتاد بازم حاضر بودى برى؟؟؟؟؟؟ ننگ بر آل سعود سكوت ما مسلمونا جائز نيست
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
      1 0
      توي گيت خروجي خيلي مواظب باش حاجي
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      1 0
      , منتظر بمون
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    40 0
    آقای محترمی که می گی منتظر حج عمره هستم اگر به یکی از اعضای خانواده خودت همچین جسارتی می شد بازم می گفتی آرزوی سرزمین وحی داری ؟ اگه خون ایرانی تو رگ داشته باشی نباید همچین حرفی بزنی
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    24 0
    اصلا اونا به هواپیماهای ما اجازه فرود نمیدن شما تهدید می کنی؟؟؟؟؟ واسه ما میگید این شعارها رو؟
  • ناشناس IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    12 0
    خواهش میکنیم فعلا دست نگه دارید بخاطر هموطنانم غیرت به خرج بدید به مدت نرید اونا هم یاد میگیرن که با ما با احترام رفتار کنن
  • بانام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    15 1
    این نامه انقدر تند بود که عربستان رو زیرو رو کرد
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    5 27
    دوستان اگر تحریم حج به ضرر عربستان بود حتما ایران حج را تحریم میکرد. عربستان در صورت تحریم حج از سوی ایران، بلافاصله سهمیه ایران را به سایر کشورهای اسلامی واگذار میکند و تبلیغات ضد شیعی خود را گسترش می دهد. حضور در حج عمره فرصتی است برای شیعیان تا از حقانیت خود در برابر آنچه که وهابیون به انها نسبت میدهند دفاع کنند. برخی از آنها حتی گمان میکنند شیعیان قران دیگری دارند. با حضور شیعیان در حج بسیاری از این شبهات در میان عوامرالناس برطرف می شود.
    • ام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
      1 0
      تو نمیخواد نظر بدی
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    25 1
    به نظر من باید حج واجب را هم فعلا لغو کرد تا حکومت عربستان به تمام تعهداتش در مقابل زائران ایرانی عمل کندالبته من مرجع تقلید نیستم که حکم صادر کنمولی هر حکمی بر اساس عقل وشرع صادر می شود. انشاءالله که مراجع موضوع را مد نظر قراردهند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    دلیل اصلی این اتفاق بی حرمتی های قبلی عربستان به زایران ایرانی است. طوری رفتار کرده اند که که نگهبان شان هم فکر کرده حتی به زایران ما ... بکند طوری نیست باید دولت عربستان وادار به عذر خواهی شود. رفتن و نرفتن حج هم مشکل اصلی نیست. احترام به ما باید دیکته شود. به هر قیمتی
  • سعید A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    تحریم حج که باید حتما انجام بشه.ولی دولت باید این جسارت را به طور جدی در دنیا مطرح کنه و از طریق سازمان سران اسلامی تقاضای کنترل حج توسط کمیته ای از کشورهای مختلف اسلامی بشه ....ضمنا خانواده سفیر عربستان باید احضار بشه و توسط نگهبانان وزارت خارجه همین عمل درموردبچه های اونها انجام بشه..اگه بچه نداشتن خودشون...
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    خاک برسرمان ازبانکها وام میگیریم بریم خانه خداتاآدم بشیم بهمان تجاوزمیشه سرمایه ملی داخل کشورهزینه بشه باقرض ووام که زیارت نمیشه یکمی سرعقل بیایم چقدرندانسته رفتارمیکنیم
  • الی جون IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    1 0
    منی که منتظرم به عنوان کمک و پرستاری سه پیرزن ناتوان به مکه بروم،بخدا قسم اگر همین الان فبش مکه را دستم بدهند پاره پاره خواهم کرد.