۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۸

دولت چین در اعتراض به نقشه‌ آمریکا برای صدور جنگ‌افزار به تایوان، همکاری نظامی خود را با این کشور متوقف کرد.

به گزارش دویچه‌وله ،چین با اعتراض به نقشه‌ آمریکا برای معامله‌ تسلیحاتی با تایوان، اعلام کرد که همکاری نظامی با واشنگتن را متوقف می‌کند. شین‌هوا خبرگزاری دولتی چین، روز شنبه (۳۰ ژانویه) اعلام کرد که چین تصمیم گرفته است در واکنش به نقشه‌های واشنگتن برای فروش جنگ‌افزاری به ارزش ۴ / ۶ میلیارد دلار به تایوان، دیدارهای متقابل میان مقامات نظامی دو کشور را لغو کند.

پکن افزون بر آن، یک نماینده‌ دیپلماتیک واشنگتن را احضار کرده است.شین‌هوا نوشت که وابسته‌ نظامی آمریکا در امور دفاعی، برای گفت‌وگویی دعوت شده و کیان لی‌هوا  رییس سیاست خارجی وزارت دفاع چین، مراتب اعتراض دولت متبوع خود را رسما به وی اعلام کرده است.
به گزارش شین‌هوا، وزارت خارجه‌ چین اعلام کرده است که علیه شرکت‌های آمریکایی که در معامله‌ تسلیحاتی با تایوان شرکت داشته‌اند، تحریم‌هایی وضع خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا به کنگره‌ی این کشور در واشنگتن اطلاع داده بود که فروش اسلحه به تایوان از جمله دربرگیرنده‌ ۶۰ هلیکوپتر جنگی، موشک‌هایی علیه هدف‌های زمینی و دریایی و نیز سیستم پدافند موشکی است.

این جنگ‌افزارها، سیستم‌های پدافندی از نوع پاتریوت، هلیکوپترهای نظامی «بلک‌هاوک"، کشتی‌های ویژه‌ جستجوی مین‌های دریایی و دستگاه‌های مخابراتی برای جنگنده‌های اف ـ ۱۶ را دربرمی‌گیرند.

هماهنگی با سیاست "چین واحد"
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا گفت که واشنگتن مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد که تایوان را به جنگ‌افزارهای مورد نیاز این کشور مجهز کند. وی افزود که فروش این جنگ‌افزارها به تایوان، با سیاست "چین واحد" واشنگتن هماهنگی دارد و در خدمت امنیت و ثبات میان چین و تایوان است.

در مقابل، در اطلاعیه‌ای که از سوی معاون وزیر خارجه‌ی چین انتشار یافت و متن آن برای سفارت آمریکا در پکن نیز فرستاده شد، آمده است که چنین معاملاتی به مناسبات میان دو کشور زیان‌های سنگین وارد می‌کند و بر روی بسیاری از گستره‌های مهم تجارت و همکاری میان دو کشور، تاثیری منفی برجای می‌گذارد.

برنامه‌ی اتمی ایران، یکی از موارد اختلاف

به‌رغم تلاش‌های باراک اوباما برای بهبود مناسبات با چین، تا کنون یکسری اختلاف‌ها، بر مناسبات میان دو کشور سایه انداخته است. رویکرد چین در رابطه با برنامه‌ اتمی ایران، اختلاف بر سر آزادی اینترنت و رفتار با شرکت‌های غربی در چین، از جمله این اختلاف‌ها هستند.
از دید چین، آمریکا با فروش جنگ‌افزار به تایوان، توافقنامه‌ی سال ۱۹۸۲ میان دو کشور را نقض می‌کند. طبق این توافقنامه قرار بود آمریکا صدور اسلحه به تایوان را گام به گام کاهش دهد. آخرین باری که آمریکا به تایوان اسلحه صادر کرد، به سال ۲۰۰۸ و دوره‌ ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش بازمی‌گردد. در آن زمان هم اقدام واشنگتن با اعتراض چین روبرو شد و این کشور مناسبات نظامی خود را با آمریکا به طور موقت متوقف کرد.

چین در چارچوب سیاست خود مبنی بر "چین واحد"، تایوان را یکی از ایالت‌های سرکش و پیمان‌شکن خود دانسته و تهدید کرده است که این جزیره را در صورت لزوم با قهر نظامی دوباره به خاک چین منضم خواهد کرد.

تایوان در حال حاضر تنها از سوی شمار اندکی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شود. آمریکا و اتحادیه‌ اروپا جزو این کشورها نیستند. ولی ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ قانونی را وضع کرد که بر پایه‌ی آن از تایوان در امور دفاعی پشتیبانی می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =