رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیداری عمومی ضرورت نجات محیط زیست ایران است، از اهالی فرهنگ و هنر خواست تا زنجیره ای برای حفاظت و پشتیبانی از زیست بوم سبز و آسیب پذیر ایران تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی دیداری با تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر که از جمله امضا کنندگان نامه درخواست نجات جنگل مازیچال از دست زمین خواران و سودجویان بودند، از اهالی فرهنگ و هنر خواست تا زنجیره ای برای حفاظت و پشتیبانی از زیست بوم سبز و آسیب پذیر ایران تشکیل دهند.

مینو راد، پریوش نظریه، نگار جواهریان، نازنین متین نیا، پدیده جمال ها و خسرو نقیبی نیز از جمله اهالی فرهنگ و هنر حاضر در این نشست به نمایندگی از 130 هنرمند امضاء کننده نامه بودند.

ابتکار با تشکر از حس تعهد و مسئولیت پذیری و دلسوزی اهالی فرهنگ و هنر نسبت به حفظ محیط زیست و به ویژه جنگل های کشور که امروزه با تهدیدهای بسیاری مواجه است، گفت: متاسفانه تخریب محیط زیست، جنگل خواری، زمین خواری، کوه خواری آنچنان در ابعاد متفاوت و وسیع آنچنان در کشور رواج پیدا کرده است که هوشیاری و مطالبه و جریان سازی مردم بومی و گروه های مرجع همچون هنرمندان در این زمینه از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برای توقف این روند برخوردار است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: فشار اجتماعی و افزایش سطح آگاهی عموم کمک بسیار ارزشمندی برای مسئولان اجرایی در پیشبرد اهداف حفاظت از محیط زیست و طبیعت ایران و برخورد با متخلفان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انتقادات صورت گرفته پیرامون طرح گردشگری پایدار در آشوراده، گفت به طور مثال در خصوص شبه جزیره میانکاله که پناهگاه حیات وحش و رامسر سایت و ذخیره گاه زیست کره یونسکو طی سال های اخیر زمین خواری ها و ساخت و سازهای غیرقانونی شکل گرفته که ظاهرا از دید همه پنهان مانده یا مورد توجه نیست که اعتراضی پیرامون آن وجود ندارد و حتی در حال حاضر که اداره کل محیط زیست مازندران با تلاش بسیار در حال بازپس گیری این تصرفات، انعکاسی ندارد.

ابتکار با ابراز تاسف از غفلتی که نسبت به محیط زیست و طبیعت ایران به ویژه حفظ جنگل ها از کلیه آسیب ها همچون زمین خواری و قاچاق چوب طی سال های اخیر، گفت: ترمیم این آسیب ها نیاز به عزم و اراده ملی دارد و بخش مهمی از آن با هوشیاری و همراهی مردمی به ویژه گروه های مرجع میسر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از پیشنهادات مطروحه توسط حاضرین از جمله فعالیت زنان سرپرست خانوار در حوزه بازیافت و ایجاد بخش زنان و محیط زیست در جشنواره فیلم "مهر برکت"، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات جشنواره دو سالانه بین المللی فیلم سبز را برگزار می کرد که علی رغم تاثیرگذاری مثبت و استقبال پرشور داخلی و خارجی از آن در دولت گذشته متوقف شد و خوشبختانه مجددا در زمستان سال جاری پنجمین دوره آن به دبیری فرهاد توحیدی برگزار خواهد شد و می توان میان این دو جشنواره ارتباطی مناسب برقرار کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه بازیافت هم می توانیم با ایجاد پیوند میان شما و ادارات کل محیط زیست و شهرداری ها، زمینه فعالیت در حوزه بازیافت را فراهم کنیم تا به این طریق علاوه برحمایت از کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار، مطابق با روند و الگوی جهانی بتوانیم در حوزه پسماند ورودی موثر داشته باشیم.

وی روزهای جهانی زمین پاک و محیط زیست در اردیبهشت ماه و خردادماه سال جاری را آغاز مناسبی برای فعالیت مشترک در این زمینه برشمرد و گفت: یکی از بزرگترین مصائب در سراسر کشور به ویژه در استان های شمالی مسئله پسماند است تا جایی که در استان های مازندران و گیلان با تل فاضلاب و پسماند روبه رو هستیم که دور از شان ایران و مردم است.

ابتکار با تشریح این موضوع که پسماند موضوعی چند بخشی است و اگرچه دولت وظایف بسیار مهمی همچون ایجاد زیرساخت ها و زمینه برای مشارکت بخش خصوصی و تولید برق، انرژی و کمپوست از پسماند را در این زمینه برعهده دارد، گفت: اما باید بپذیریم که بخش مهمی از معضل رهاسازی پسماند در طبیعت یا تولید انبوه پسماند بیش از استاندارد جهانی به دلیل نوع تفکر مردمی است و آن ها نیز در این حوزه دارای مسئولیت های شهروندی در کنار حقوق شهروندی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از رفتار ایرانی ها در تولید بیش از حد زباله و مدیریت نادرست مسئله تولید پسماند توسط مردم، اظهار کرد: متاسفانه این معضل تا حدی است که حتی در روز طبیعت نیز به جای روز انس با طبیعت، روز تخریب طبیعت را رقم می زنیم.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =