سخنگوی قوه قضاییه در هفتادو هفتمین نشست خبری خود که اولین برنامه خبری در سال 94 محسوب می شود درباره آخرین پرونده های مطرح شده در قوه قضاییه به افکار عمومی درباره پرونده محمود احمدی نژاد، جیسون رضاییان، علی مطهری و ... پاسخ داد.

امید سلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای  که اولین نشست خبری اش در سال 94 را برگزار می کرد پیروزی تیم ملی کشتی آزاد در آمریکا را نیز تبریک گفت و از خدا خواست دل ورزشکاران را خوشحال کند. محسنی اژه ای درباره سرنوشت پرونده محمود احمدی نژاد در دادگاه نیز اظهار کرد: نمی توانم بگویم این پرونده در سال 94 به نتیجه می رسد چون برای پرونده های کیفری نمی توان زمان تعیین کرد.

معاون اول دستگاه قضا ضمن گرامیداشت نوروز فاطمی امسال توضیح داد: امیدواریم امسال بیش از سنوات گذشته جهت تامین رضایت مردم در این دستگاه اقدام کنیم. 808 نفر قاضی شدند و 1200 نفر قاضی هم جذب و آماده کار شده اند.

اژه ای در ابتدای سخنانش نکاتی را درباره برنامه قوه قضاییه در سال 94 بیان کرد و گفت: مسئله دیگر ارتقای سلامت قوه قضاییه است. کارمندان و قضات شریف ما حجم کار سنگینی را بر دوش دارند، مع ذلک به کوجکترین تخلفی در دستگاه، کم توجهی نمی شود. لذا در سال 94 با کسانی که سوءاستفاده می کنند، نوشته ای را جعل می کنند، دلالی و اعلام وابستگی به قضات یا کارمندان یا هر تخلف دیگری برخورد می کنیم. در سال 93 نیز برخی از این متخلفان بازداشت شده اند.

او گفت: همچنین در سال 94 تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض و به خصوص با دانه درشتان و متکیان به ثروت و قدرت متمرکز خواهیم شد. امسال همچنین با زمین خواران و کسانی که به هر بهانه ای دست اندازی یا تخریب و تعدی به منابع ملی می کنند برخورد می کنیم. هر چند دولت، مجلس و نهادهای نظارتی در این باره خوب کار کردند و فقط در استان تهران، حدود 710 هکتار از اراضی ملی که اشخاص متصرف شده به ناحق، شده بودند، رفع تصرف شد.

اژه ای گفت: همچنین 1500 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران تخریب شد. در سراسر استانها نیز به همین منوال میلیون ها متر مربع از اراضی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود، آزاد شد. همچنین هماهنگی بین نهادها و ارگانهایی که مجوز صادر می کنند، به وجود می آید و امیدواریم شهرداریها به وظایف خود عمل کنند تا نیاز به تخریب و خسارت نباشد. همچنین با کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می اندازند، اشرار، اراذل، قاچاقچیان مواد مخدر و هر کسی که ضد امنیت کشور کار می کردند، برخورد جدی می کنیم.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

آیا می توان امیدوار بود در سال 94 پرونده آقای احمدی نژاد به نتیجه برسد؟

خبرآنلاین

بعضی از مقامات از جمله مقام ریاست جمهوری، اگر اتهامی مطرح شود، در دادگاه مستقیما مطرح می شودو به دادسرا نمی رود. لذا گزارشها از ایشان در جا رسیدگی است. در سال 94 هم نمی دانم این پرونده به نتیجه می رسد. پرونده هایی که کیفری است، نمی توانیم بگوییم یک سال یک دو سال است، این حسب مورد بستگی به قاضی دارد.

آیا برای عدم بازگرداندن وجوه فروش نفت توسط نیروی انتظامی نیز پروونده تشکیل شده؟

خبرآنلاین

وزارت نفت یا هر دستگاه دیگری شکایت کند، رسیدگی می کنیم. درباره نقش نیروی انتظامی در فروش نفت هم چیزی نشنیده ایم.

موضع شما درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی چیست؟

خبرگزاری نسیم آنلاین

درباره این مطالب که گفته می شود، اگر بدون استناد باشد، افترا و تهمت است. چه بسا تشویش اذهان عمومی است. ما توصیه می کنیم مطالب را مستند ارائه دهند و یقینا دنبال می شود. اگر ظلمی صورت گرفته باشد برخورد می شود. لیکن بیان این مطالب به صورت کلی، خلاف قانون و غیرصحیح است.

ماجرای شکایت از پلیس سعودی در فرودگاه جده چه شد؟ درست است قربانیان خودکشی کرده اند؟

روزنامه اطلاعات

بیان این گونه مطالب هم خوب نیست. یک کار بسیار زشت، خلاف عرف و اخلاق و قانون و همه ضوابط شرعی و قانونی و عرفی، ماموران عربستان انجام داده اند و به شدت باید تعقیب شود و الان نیز می شود. دولت دنبال این پرونده است و ما شنیده ایم اینها را به اشد مجازات برسانند. مسئله خودکشی هم صحیح نیست و نباید دامن زده شود.

4 بار حکم اعدام غلامحسین خالدی محیط بان دنا، نقض شده ولی برای پنجم، حکم اعدام صادر شده. آیا درست است؟

آنا

فکر نمی کنم نقل قولی که شما گفتید، از فرد مسئولی نبوده. قوه قضاییه جهت حفظ محیط زیست متحمل زحمات زیادی شده و امسال نیز مصمم به اقدامات بیشتر هستیم. اگر کسی در جایی احیانا تخلف کرد و مرتکب جرم شد، نمی شود از جرم او صرف نظر کرد. قانون نیز موارد ارفاقی را پیش بینی کرده، ولی نادیده گرفتن جرم ممکن نیست. در پرونده محکومان به قصاص به اولیای دم بارها گفته ایم رضایت دهند. در سال 93، 365 قاتل محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم، نجات پیدا کردند. درباره این پرونده نیز مسئله قصاص و دم است، اگر کوچکترین نقصی در پرونده باشد، دیوان رای را نقض می کند. قوه قضاییه نیز برای دادن رای یا رفع نقص در پرونده ای تحت فشار نیست.

نظر شما درباره سخنان آقای جهانگیری درباره رایزنی ممنوع التصویری دولت اصلاحات چیست؟

آریا

نه، چنین چیزی صورت نگرفته. اگر با کسی حرف زده اند، من نمی دانم. از ایشان (آقای جهانگیری) پرسیدم، گفت چیز خاصی نبود توی راه می رفتم، کسی سئوالی پرسید و من جواب دادم.

درباره پرونده آقای یونسی چه می دانید؟

حزب الله

همانطور که دادستان ویژه روحانیت تهران گفته پرونده تشکیل شده و من مسئله خاصی ندارم اضافه کنم.

چرا برای پرونده میلیاردی نفتی  با گذشت 15 ماه رسیدگی نشده؟

ایران

"تاکنون رسیدگی نشده"، درست نیست. کارهای زیادی در این مدت شد و در مقابل شناسایی اموال ایشان تلاش زیادی شد و اموال تحویل وزارت نفت شد و در مقام شناسایی اموال و ارزشیابی هستیم. قرار مجرمیت برای ایشان صادر شده است و دادستان نقص گرفته و پرونده در مرحله رفع نقص است. هنوز کیفرخواست صادر نشده.

سرنوشت پرونده خبرنگار واشنگتن پست چیست؟

تسنیم

در دادگاه انقلاب و در حال مطالعه وکلای پرونده است و روز دادگاه هنوز مشخص نشده. صفحات پرونده زیاد است و به قاضی گفتم به وکلا بگویید وقت بیشتری بگذارند. این زمان می برد. مطالعه تمام شد، دادگاه شروع می شود.

برنامه قوه برای حبس زدایی از زندانیان چیست؟

شبکه خبر

بخش عمده این مسئله مربوط به قانون است. بخشی از آیین نامه ها نیز باید در سال 94 به تصویب برسد تا زمینه اجرای حبس خارج از زندان فراهم شود. زندانیانی که مشمول آزادی مشروط می شوند، تلاش می شود آزادی شامل حالشان شود. کسانی هم که توبه کرده باشند و بشود آنها را مشمول عفو کرد به مناسبتهای مختلف در لیست عفو قرار می گیرند. تعدادی را ملاحظه کردید از اوایل امسال مورد عفو قرار گرفته اند. درباره بازداشت موقت نیز تاکید شده که بی دلیل، این بازداشتها، تمدید نشود. اگر دلایل بازداشت موقت رفع شد کسی را در زندان نگه نداند. یا قرارهای منجر به بازداشت را هم تاکید شده که با هماهنگی کارشناسان ثبت و دادگاه، کار مردم راه بیفتد و بی جهت متهم در زندان نماند.

درباره عدم نظارت وزارت بهداشت بر داروهای چشم پزشکی که منجر به کور شدن برخی بیماران شد، چه موضعی دارید؟

راه مردم

جناب آقای هاشمی وزیر محترم بهداشت تمام تلاش خود را در همه ابعاد دارد و حساسیت روی سلامت مردم دارد. اما اینکه با همه این تلاشها، نقصی نداریم، اینطور نیست. مردم باید به هشدارهای مسئولان بهداشتی به خصوص در مسئله جراحی زیبایی توجه کنند. ورود داروهای قاچاق و مواد آرایشی غیراستاندارد به بازار خیلی مهم است و عوارض سنگینی دارد و همه دستگاه ها به خصوص ستاد مبارزه با قاچاق باید تلاش کنند تا با قاچاق مبارزه شود. در پرونده کور شدن بیماران نیز افرادی بازداشت شدند و بعد با قرار وثیقه آزاد شدند. ولی پرونده هنوز به حکم نرسیده است.

موضع قوه قضاییه درباره تجمع در مقابل سفارت عربستان چیست؟

جارپرس

مطلب روشن است و اگر مجوز نداده باشند، نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می کند.

درباره لایحه قاچاق مبارزه با مواد مخدر نگرانی هایی درباره تجری متهمان و مجرمان وجود دارد. نظر شما چیست؟

شبکه خبر

مطلقا چنین چیزی نیست و لایحه ای در این باره به مجلس نرفته تا به قاچاقچیان تخفیف دهند. درباره اعدام آنها نیز قانونی عوض نشده. هیچ لایحه ای جهت تخفیف اعم از اعدام یا غیر اعدام نداریم.

آیا ارزش و لیست دارایی مسئولان دولتی اعلام شده؟

فارس

قانون اساسی تعیین کرده لیست اموال و دارای خود و خانواده مسئولان در ابتدا و انتهای دوره ماموریت اعلام شود. در دولت نهم غیر از یک نفر همه افراد لیست اموالشان را اعلام کردند. در دولت دهم نیز دو نفر اعلام نکردند. آقای ابراهیم عزیزی در معاونت توسعه مدیریت، لیست اموالشان را در دولتهای نهم و دهم اعلام نکرده اند. همچنین محمدجواد محمدزاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، نیز لیست اموالشان را اعلام نکردند و آقای ملک زاده که معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی بود، لیست اموال ندادند و هنوز هم این در حال رسیدگی است. بقیه افراد اعلام کردند. به جز 5 نفر به همه رسیدگی شد و افزایش غیرحق ندارند و پرونده ها مختومه شد. پرونده 5 نفر نیز در حال رسیدگی است که آیا اموال غیرحق افزایش داشته یا نه. به دولت یازدهم نیز اعلام شده و همه لیست اموال را اعلام کرده اند و فرصت برای آنها باقی است تا پایان مدت ماموریتشان. ولی 4 نفر نقص داشته و با آنها مکاتبه شده که رفع نقص کنید.

آیا در پرونده جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست و آقای سیاسی توضیح می دهید؟

ایسنا

در مرحله اول در پرونده رضاییان، 4 نفر تعقیب شدند. نهایتا برای یک نفر قرار منع تعقیب صادر شده و در دادگاه بدوی نیز حتی حکم صادر نشده و نمی توانم جزئیات را بگویم.

قوه قضاییه پیگیر ماجرای حمله خودسرانه به آقای مطهری در شیراز شده؟

اعتماد

هم شورای تامین استان وارد شد و رئیس کل دادگستری هم عضو شورا بوده. بلافاصله هم دادستان شیراز وارد پرونده شد. پرونده تشکیل شد ه، برخی افراد بازداشت و متعاقب قرار، از زندان آزاد شدند و پرونده در حال رسیدگی است. در معاونت پیشگیری از جرم نیز ما فعال هستیم با همکاری سایر دستگاه ها، توفیق بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

قطع درختان باغ دامپزشکی در منطقه 11 تهران چه شد؟

باشگاه خبرنگاران

نمی دانم این باغ کجاست و جزئیات را اطلاع ندارم.

پرونده حادثه تروریستی حمیدیه در خوزستان چه شد؟

روزنامه قدس

هر کسی که دستگیر شود و بازداشت شود، پرونده در دستگاه قضایی دارد. پرونده نیز در حال بررسی است و از بیان جزئیات معذورم. تحقیقات ادامه دارد و چون این افراد جنایت کردند امیدواریم سریعتر پرونده تکمیل شود.

برای افزایش اختیارات شوراهای حل اختلاف در سال 94 چه می کنید؟

-

این شوراها، نهادی است که از سال 81 کار می کند و کارهای خوبی انجام داده و معتقدیم باید اساس کارهای شورا صلح و سازش باشد. الان قانون اختیاراتی داده که در پاره ای موارد در جرایم خفیف و مسایل حقوقی در سطحی، اختیار قضایی دارند و یک قاضی در آنجا حکم می دهد. اساس کار، صلح و سازش است و برکات زیادتری دارد.در لایحه جدید نیز اختیاراتی زاید بر گذشته جهت تقویت این شوراها داده شده و امیدواریم از فرصت ساتفاده کنند و خروجی به نفع کشور و مردم باشد.

درباره پرونده های سعید مرتضوی توضیح بدهید؟

خراسان

درباره شکایت یکی از صاحبان دم در قضیه کهریزک تعیین وقت شده در 5 اردیبهشت و درباره پرونده تامین اجتماعی هنوز تعیین وقت نشده و بخشی در دادگاه و برخی در دادسرا دنبال می شود.

افراد بازداشتی پرونده سهام عدالت کرمان چه شد؟

ایلنا

چیزی بلد نیستم و نشنیدم. مصمم هستیم با مفاسد اقتصادی برخورد کنیم.

آیا سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل می شود؟

موج

در مجلس چنین موضوعی مطرح است و ما کلیات آن را رد نمی کنیم. ولی سازمان موازی با سازمان بازرسی کل کشور نمی خواهیم ایجاد کنیم. چنین مسئله ای فقط در حد بحث است و نه نتیجه نهایی نرسیده و ما در حال مطالعه ایم.

برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در موضوع انتخاب سال، در قوه قضاییه چه دیدگاهی دارید؟

میزان

خود ایشان مسئله را اخیرا مطرح کرده اند. اگر در مرز قانونی و محدوده قانونی حرکت کنیم، چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه، این پایه ای برای همدلی و همزبانی است. اگر اختلاف برداشت از قانون وجود دارد، می شود در نشست و گفتگو این را حل کرد. اگر هم به نتیجه نرسیدیم، قانون را مجلس و قانون اساسی را شورای نگهبان تفسیر می کند. مثلا درباره توافق هسته ای، عده ای به صورت جدی نگران هستند. چرا؟ یکی به جهت اینکه از دشمن بدی و بی اعتمادی و خلاف تعهد دیده اند و نگرانند اینها نامردی کنند. جهت دیگر نیز به خاطر ندانستن جزئیات است. باید تیم مذاکره کننده ما تا جایی که مقدور است شفاف موضوع را تشریح کند. برخی افراد دارای دغدغه، در سطحی هستند که باید جزئیات با آنها در میان گذاشته شود. اینها می گویند "فکت شیت" شما چه می گوید و چرا با آمریکایی ها متفاوت است. اینها باید توضیح داده شود.

درباره اسیدپاشی اصفهان خبر جدید هست؟

نسل فردا

متاسفانه خبر جدیدی نیست و کمتر هفته ای است موضوع را پیگیری نکنم. از معاون امنیت کشور در وزارت اطلاعات و مدیرکل اطلاعات اصفهان پیگیری کرده ام ولی نتوانسته اند کسی را دستگیر کنند.

درخصوص نامه برخی نمایندگان درباره تخلفات سعید مرتضوی در تامین اجتماعی و نام بردن از متهمان جدید چه موضعی دارید؟

فرهیختگان

زمانی روی یک پرونده کار نمی شود و این گلایه وارد است. زمانی پرونده در حال کار شدن است و تحقیق و استعلام و مکاتبه صورت می گیرد، این را نمی شود گفت کار نمی شود. بالاخره این پرونده ابعاد مختلف دارد و طی سالیان این مسئله اتفاق افتاده و بازپرس در حال کار کردن است و این تاخیر به خاطر ماهیت کار است نه سهل انگاری. اگر قاضی به فردی در مظان اتهام برسد تعقیب می کند ولی اینکه توقع دارند که هر چه در گزارش مجلس آمد، قاضی هم بپذیرد، چنین چیزی نیست.

کمبود بودجه چطور روی عملکرد قوه قضاییه تاثیر می گذارد؟

حمایت

از تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم ولی قوه قضاییه از لحاظ بودجه ای به شدت دچار مشکل هستیم و در بخش تملک و جاری مشکل داریم. استدلال کردیم و دولت و مجلس همراهی کردند ولی گفتند بیش از این، نمی توانیم به قوه قضاییه بودجه را افزایش دهیم که جای تشکر دارد، ولی ما در انجام ماموریتهای خود به خصوص اجرای قانون آیین دادرسی کیفری جدید از اول تیرماه با مشکل مواجهیم. تا جایی که ممکن است اجرا می کنیم و اگر بودجه هم نرسید تکلیف روشن است.

زندانهای خصوصی و درآمدزایی برای زندانیان چه شد؟

رادیو جوان

چند نفر در بخش خصوصی درسالهای پیش آمدند و فقط حرف زدند. سازمان زندانها در حال تلاش است که به زندانیان حرفه بیاموزد و در زمان زندان نیز کار کنند.آمار داده شده که بیش از 50 هزار زندانی مشغول به کار در امور تولیدی و غیرتولیدی شده اند و حدود 30 هزار نفر حرفه آموزی شده است. ما از حضور بخش خصوصی دراین باره استقبال می کنیم.

یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان ادعا کرده در سال 88 برخی از اعضا شورا، درباره کاندیداها، نظر داشتند. در صورتی که نباید اظهار نظر کنند.

بسیج

از این مسئله چیزی خبر ندارم.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408956

برچسب‌ها