۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۷

چین تجهیز تایوان را به ضرر منافع ملی خود می‌داند

چین دست‌بردار ایالات متحده نیست. قراردادهای نظامی میان ایالات متحده و تایوان خشم چینی‌ها را برانگیخته است. از هفته گذشته تا‌کنون که حجم این معامله‌های تجاری چیزی بالغ بر چند میلیون دلار اعلام شده است ، در پکن غوغایی برپا است . چین ابتدا سفیر ایالات متحده را فراخواند. پس از آن امریکایی‌ها سخنگو کاخ سفید را جلو انداختند و اعلام کردند که واشنگتن هم درست مانند پکن کارهایی می‌کند که چندان به مذاق طرف مقابل خوش نمی آید. پکن اما دست بالاتر را گرفت و اعلام کرد که تمامی قراردادهای نظامی خود با امریکا را به حالت تعلیق درخواهد آورد. این استراتژی هم جواب نداد و در نتیجه چین امروز وارد موضع شدید اللحن تری شد. تهدید چینی‌ها این‌بار تحریم شرکت‌های امریکایی را شامل شد. چین در آخرین موضع‌گیری خود هشدار داد که کمپانی‌های فروش تسلیحات را که اسلحه در اختیار تایوان قرار دهند، تحریم خواهد کرد . چین سفیر ایالات متحده را هم برای چندمین بار احضار کرد. دیدار میان مقام‌های نظامی چین و امریکا هم به حالت تعلیق در‌آمد .

به گزارش آسوشییتدپرس، پیش از این تنش‌ها قرار بود نشستی میان نمایندگان دو طرف برای کنترل تسلیحات در اختیار برگزار شود که در حال حاضر به حالت تعلیق در‌آمده است. قرارداد تجاری 6 میلیارد دلاری میان تایوان و امریکا از منظر چینی‌ها به ضرر منافع پکن است. این قرارداد چیزی نیست که چین بتواند به راحتی از کنار آن بگذرد. معاون وزیر امور خارجه چین حتی پا را از این هم فراتر نهاده و ادعا می‌کند که واشنگتن با این حرکت در امور داخلی چین دخالت کرده است.

نکته جالب اینجاست که ایالات متحده نیز درست مانند چین استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد . با این وجود وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند که این حرکت را برای کمک به ثبات تایوان و دفاع در برابر حملات خارجی‌ها برای این کشور انجام می دهد . این تحولات در حالی انجام می‌گیرد که چین بر سر پرونده هسته‌ای ایران با واشنگتن مخالفت کرده و بسیاری ادعا می‌کنند که ایالات متحده در حال تلافی است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =