اسرائیل استفاده از بمب‌های فسفری در غزه را مشروع می‌داند

یک سال و چند روز از حمله اسرائیل به نوار غزه و کشتار بیش از 1400 شهروند غیرنظامی در این منطقه می‌گذرد. با این‌وجود هنوز هیچ نهاد بین‌المللی اسرائیل را به واسطه جنایت علیه بشریت در منطقه‌ای که ساکنان آن تنها فقر و گلوله را تجربه می‌کنند، محاکمه نکرده است . گزارش گلدستون که ریاست کمیته تحقیق سازمان ملل در خصوص جنگ غزه را بر عهده داشت نیز چند ماه پیش سر و صدای فراوانی در سطح بین‌المللی به راه انداخت. قاضی افریقایی که خود را از دوستداران اسرائیل می‌داند نیز در این گزارش اعتراف کرد که اسرائیل در چند مورد قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را در مورد ساکنان بی‌دفاع غزه زیر سوال برده است . با این‌وجود در اسرائیل هیچ‌کدام از مقام‌های دولت سابق و دولت فعلی بنیامین نتانیاهو این اتهام‌ها را قبول ندارند. در تل‌آویو همه از لیکودی‌ها نا اعضای حزب کادیما ادعا می‌کنند که در پاسخ به چند راکت‌پراکنی اعضای حماس اقدام به حمله بی‌امان به غزه کرده‌اند .

به گزارش گاردین، در چنین شرایطی اسرائیل چند ساعت پیش رسما توضیحات خود در خصوص گزارش گلدستون را به سازمان ملل تسلیم کرد. گزارشی که در آن رهبران اسرائیلی ادعا می‌کنند که حتی در یک مورد هم در نوار غزه نسبت به قوانین بین‌المللی بی‌توجهی به خرج نداده‌اند. اسرائیل در ادامه این ادعای عجیب و غربی مخالفت خود را با تشکیل کمیته مستقل تحقیقاتی در خصوص جنگ عراق هم اعلام کرده است .

در گزارش 46 صفحه ای که اسرائیلی‌ها در اختیار سازمان ملل نشین‌ها قرار داده‌اند به برخی اشتباهات تاکتیکی و هدف شناسی ارتش این رژیم اعتراف شده است اما رسما اتهام ارتکاب جنایت جنگی تکذیب شد . دو نهاد اصلی حمایت از حقوق بشر بین‌المللی از یک سال پیش تاکنون بر اساس مدارک مستدل به دست آمده از غزه ، اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند .
اسرائیل در بخشی از این گزارش ادعا می‌کند که تنها جرم سربازان اسرائیلی در غزه به یک مورد محدود شده است . در آن مورد هم سرباز اسرائیلی یک کارت اعتباری را از منزل یک فلسطینی ربوده و مبلغ موجود در آن را خرج کرده است! اسرائیل ادعا می‌کند که این سرباز را به اتهام سرقت هفت ماه حبس کرده است!

این گزارش اسرائیلی‌ها در حقیقت پاسخی به گزارش جامه و پانصد صفحه‌ای‌ست که گلدستون در سپتامبر گذشته در خصوص ارتکاب جنایت جنگی توسط حماس و اسرائیل در جریان جنگ غزه منتشر کرد . گلدستون که در چهارچوب شورای حقوق بشر سازمان ملل کار کرده بود از هر دو طرف خواست که کمیته‌های مستقل خود را برای تحقیق در این خصوص راه اندازی کنند. تا‌کنون نه حمپاس و نه اسرائیل موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام نکرده‌اند و در چنین شرایطی بار این پرونده بر دوش دبیر کل سازمان ملل بان کی مون است . بان کی مون ظرف چند روز آینده گزارش خود در این خصوص را در مجمع عمومی خواهد خواند. در جریان سه هفته جنگ سیزده اسرائیلی در برابر 1400 فلسطینی جان خود را از دست دادند.

هفته گذشته بود که حماس نیز در دفاع از عملکرد خود اعلام کرد که راکت‌های این گروه به اشتباه شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده است . دیده‌بان حقوق بشر اما این ادعای حماس را هم تکذیب کرده است . در جریان گزارش گلدستون، اسرائیل بیش از فلسطینی‌ها انتقادهای بین‌المللی را دریافت کرد . این گزاش به اندازه‌ای اسرائیلی‌ها را گرفتار کرده است که نتانیاهو در قالب نخست وزیری رژیم اسرائیل، این گزارش را چالشی بزرگ برای امنیت این رژیم خواند . اسرائیلی‌ها در توجیه قتل عام 1400 فلسطینی ادعا می‌کنند که حماس از این افراد به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است . در این گزارش اسرائیلی‌ها استفاده از فسفر در حملات خود را منطقی خوانده و ادعا می‌کنند که مقر سازمان ملل در غزه هم به اشتباه هدف قرار گرفته و نیازی به تحقیق در خصوص آن نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AU ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۲
    0 0
    آدمو یاد ریش تراش سرقت شده کوی دانشگاه میندازه!!!!