نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس مقرر کردند که این طرح برای بررسی و رفع اشکالات به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبر آنلاین ،با ارجاع طرح استانی شدن انتخابات  مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها، در صحن علنی امروز (چهارشنبه 2 اردیبهشت) نمایندگان به مخالفت و موافقت از این طرح پرداختند.

در جریان بررسی کلیات این طرح، مهدی دواتگری، شکرخدا موسوی و سیدمحمدسادات ابراهیمی به عنوان مخالف و علی مطهری، حسین گروسی و محمدعلی مقیمی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.

نمایندگان مخالف طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اتفاق نظر دارند که این طرح باعث قطع شدن دسترسی مردم به مسئولان نظام و در واقع قطع پل ارتباطی میان مردم و نظام می‌شود.

مهدی دواتگری : با استانی شدن انتخابات پل ارتباطی مردم و نمایندگان قطع می شود

مهدی دواتگری در جریان بررسی کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مخالفت این طرح گفت: قطعاً طرح مذکور جامع و کامل نیست و یقیناً تبعات بسیاری به دنبال دارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه در شرایط کنونی ما احزاب فعال در کشور نداریم، اجرای این طرح موجب می‌شود که مردم نامزدهای استان خود را به هیچ وجه نشناسند.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی نماینده، پل ارتباط مردم و نظام است و با تصویب این طرح این پل ارتباطی قطع می‌شود. از طرف دیگر با اجرای طرح مذکور نماینده مناطق محروم و روستاها به مقامات دولتی دیگر دسترسی نداشته و حقوق مردم در روستاها و شهرها تضییع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات مجلس هزینه بالایی را برای نامزدهای انتخاباتی به دنبال دارد، گفت: نامزدهای انتخاباتی برای انجام تبلیغات با اجرای این طرح مجبور هستند که متکی به صاحبان قدرت و ثروت شوند. از طرف دیگر اجرای این طرح موجب تضعیف مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.

سیدشکرخدا موسوی : طرح مذکور از میزان مشارکت مردم در انتخابات می کاهد

سیدشکرخدا موسوی در مخالفت با طرح مذکور گفت: با توجه به مشکلات کنونی کشور مانند بیکاری و معیشت مردم، این طرح در اولویت کشور و مجلس نیست، از طرف دیگر با اجرای طرح مذکور مشارکت مردم در انتخابات کم می‌شود، همچنین اجرای این طرح موجب قطع شدن رابطه نمایندگان مجلس با مردم به‌عنوان حاکمیت کشور می‌شود.

نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ اهواز ادامه داد: از طرف دیگر این طرح موجب می‌شود تا صاحبان ثروت و قدرت به جایگاه قدرت در مجلس برسند.

سادات ابراهیمی : استانی شدن انتخابات مجلس راه را برای ثروتمندان و قدرتمندان باز می کند

محمدرضا سادات ابراهیمی در مخالفت با این طرح گفت: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس مردم شهرهای کوچک و محروم فراموش می‌شوند و جا برای افراد قدرتمند و ثروتمند و ورود پول‌های کثیف به این عرصه باز می‌شود.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس نهم با بیان اینکه افتخار و اقتدار نظام جمهوری اسلامی به مردمی بودن آن است، ادامه داد: اجرای طرح مذکور موجب قطع ارتباط مردم و نظام می‌شود. از طرف دیگر در شرایط کنونی نیز نمایندگان مجلس موضوعات کلان و مهم کشور را دنبال می‌کنند.

علی مطهری : طرح استانی شدن انتخابات از خرید و فروش احتمالی آرا جلوگیری می‌کند

در این بین علی مطهری به عنوان یکی از موافقان اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس به سخنرانی در رابطه با این موضوع پرداخت و گفت: برای پی بردن به ضرورت طرح مذکور باید ابتدا توضیحاتی ارائه شود، امروز نمایندگان مجلس مجبورند به مشکلات شخصی موکلان خود بپردازند و این در حالی است که وظیفه نمایندگان این نیست، حتی گاهی نمایندگان ناچار به شرکت در مراسم ترحیم خانواده‌های موکلان خود هستند.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم افزود: پرداختن به مسائل جزئی باعث شده وقت نمایندگان برای انجام امور نمایندگی خود کم شود و این در حالی است که در اصول 71 تا 99 قانون اساسی وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است.

مطهری افزود: گاهی اوقات فشارهای کاری سنگینی به نمایندگان شهرستان‌ها وارد می‌شود که نتیجه آن این است که طرح‌ها و لوایح مورد مطالعه نمایندگان قرار نگیرد و بخشی از بار کار شوراهای شهرستان و روستاها و همچنین مسئولیت‌های مسئولان شهرستانی به دوش نمایندگان افتاده است، بنابراین باید وضعیت موجود اصلاح شود.

وی در تشریح مزایای طرح مذکور گفت: این طرح باعث می‌شود نمایندگان در زمینه قانونگذاری وقت بیشتری داشته باشند و وقت خود را صرف مسائل کلان، ملی و استانی کنند که این موضوع ارتقای سطح کاری مجلس را در پی خواهد داشت. همچنین از خرید و فروش احتمالی آرا در حد بالایی جلوگیری می‌کند، زیرا خرید و فروش آرا در استان‌ها کار بسیار مشکلی است.

مطهری تاکید کرد: طرح مذکور باعث می‌شود که از وعده‌های محلی کاندیداها در جریان انتخابات جلوگیری شود و همچنین از اینکه یک نماینده به دلیل رأی‌های طایفه‌ای چند دوره نماینده مجلس شود، جلوگیری می‌کند و نتیجه آن ایجاد احزاب قوی و تشکیل اتاق فکرهایی است که می‌توانند کاندیدا در انتخابات معرفی کنند.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان استانی از مزایای دیگر طرح مذکور است. طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث کاهش حضور مردم در انتخابات نمی‌شود و با اصل قانون اساسی تناقضی ندارد، چون در اصل 62 قانون اساسی، شرایط و کیفیت انتخابات را قانون تعیین می‌کند. البته در طرح مذکور کاستی‌هایی وجود دارد که در صورت تصویب کلیات می‌توان به صورت دوشوری آنها را بررسی کرد.

مطهری گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث تقویت مجامع استانی خواهد شد و این موضوع که نمایندگان طرح را به نفع خود در مجلس مطرح کرده‌اند، یک سخن گزاف است. بنابراین تقاضای رأی مثبت به کلیات را دارم.گروسی : طرح استانی شدن به نمایندگان فرصت برای قانون گذاری مطلوب می دهد

گروسی : طرح استانی شدن به نمایندگان فرصت برای قانون گذاری مطلوب می دهد

حسین گروسی در جریان بررسی کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با در موافقت با این طرح گفت: باید توجه داشت در وضعیت فعلی فعالیت کاری نمایندگان مجلس، چند درصد از نمایندگان می‌توانند به وظایف خود در امور قانونگذاری که اثرات بسیار مهمی در عمران شهرها و روستاها دارد، تاثیرگذار باشند.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور امروز می‌تواند برای 150 میلیون نفر شغل ایجاد کند، چگونه باید شاهد مراجعه‌کنندگان به دفاتر نمایندگان باشیم که تنها تقاضای شغل دارند؟

گروسی افزود: تصویب قانون سلامت باعث کاهش حجم مراجعه‌کنندگان بیمار به دفاتر نمایندگان شد، بنابراین با تصویب طرح استانی شدن انتخابات می‌توانیم فرصت را به نمایندگان برای توجه مطلوب به امور قانونگذاری داد.

وی گفت: سهمیه شهرستان‌ها در موضوع نمایندگی با تصویب طرح مذکور همچنان حفظ می‌شود،‌ بنابراین نمایندگان به مانند سابق می‌توانند به حوزه انتخابیه خود سرکشی کنند، اما نباید اینگونه باشد که مسئولان دولتی وظایف خود را بر دوش نمایندگان بگذارند، شوراهای شهر یک ظرفیت هستند که نباید تنها مسئولیت آنها به شهرداری‌ها محدود شود و باید فضایی را ایجاد کرد تا نمایندگان به دنبال پیشرفت کشور باشند.

مقیمی : استانی شدن انتخابات فرصتی برای تقویت احزاب است

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: استانی شدن انتخابات باعث محروم شدن حوزه انتخابیه از داشتن نماینده نمی‌شود و اگر اصلاحی نیز باشد، باید در جزئیات مطرح شود، نباید فراموش کرد طرح مذکوز از مجلس پنجم تا نهم مورد بررسی قرار گرفته است. نکته این است که در حال حاضر دیگر نگاه مجلس خبرگانی به این طرح نمی‌شود و نماینده شهرستان با تصویب طرح مذکور همچنان باقی می‌ماند.

وی افزود: نمایندگان باید به بررسی بیشتر مسائل امور ملی اهتمام ورزند و از صرف اوقات نمایندگی خود در موضوعات جزئی پرهیز کنند و به سمت برنامه‌محوری بروند.

مقیمی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند "نباید فکر کنید چون نماینده فلان شهرستان یا استان هستید، باید برای آن شهر امتیاز بگیرید، شما نمایندگان همه ملت ایران هستید." برای این مطالبه مقام معظم رهبری چه پاسخ مناسبی داریم؟ قطعاً پاسخ مناسبی نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن حزب در کشور گفت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود احزاب،‌ نمایندگان مجبور به دادن وعده‌های محلی می‌شوند و بعداً نیز باید این وعده‌ها را پیگیری کنند، بنابراین با استانی شدن انتخابات فرصت برای تقویت احزاب به‌وجود می‌آید و نکته دیگر اینکه این طرح باعث فاصله بین مردم و نمایندگان نخواهد شد.

 

 

23215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =