ایسنا نوشت:


یک منبع آگاه فلسطینی از تلاش رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای میانجی‌گری میان جنبش فتح و حماس خبر داد و اعلام کرد که وی به تازگی دیدارهایی را با مقامات عربستانی در این خصوص داشته و روز پنجشنبه برای مذاکره با رهبران حماس به غزه می‌رود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط، منبع فلسطینی مذکور گفت: جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به تازگی با مقامات عربستانی دیدار کرده و از آنان خواسته در جهت تحقق آشتی ملی در فلسطین گام بردارند.

به گفته این منبع، پیشنهاد کارتر با استقبال ریاض مواجه شده و عربستان آمادگی خود را برای میانجیگری میان دو جنبش فتح و حماس در قالب طرحی تحت عنوان "توافق مکه 2" ابراز کرده است.

توافق مکه 1 میان دو جنبش فتح و حماس در 8 فوریه 2007 با نظارت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان صورت گرفت و طی این توافق دولت وحدت ملی تشکیل شد اما پس از چند ماه به دنبال بازگشت درگیری‌های مسلحانه‌ای که منجر به کنترل یافتن حماس بر غزه شد، این دولت فروپاشید.

این منبع فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت: عربستان پیش از آغاز میانجی‌گری‌ها از دو طرف تعهداتی را مبنی بر جدیت در تحقق آشتی درخواست کرده است و کارتر تلاش می‌کند برای اجرای بندهای توافقنامه احتمالی از حماس تعهدات کتبی بگیرد.

این منبع مدعی شد که کارتر به تازگی به دوحه، پایتخت قطر سفر و در آنجا با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرده است و در این دیدار از جدیت این جنبش برای تحقق آشتی اطمینان حاصل کرده است.

این منبع فلسطینی ادامه داد: کارتر روز پنجشنبه برای دیدار با رهبران حماس و مذاکره با آنان در این خصوص به غزه سفر خواهد کرد.

تاکنون عربستان و یا رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا واکنشی به خبر نداشته‌اند.

روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت احرونوت"نیز در این باره نوشت: کارتر به همراه نخست‌وزیر پیشین نروژ روز پنجشنبه وارد غزه خواهند شد و سفر آنان سه روز به طول می انجامد.

کاتر بارها از سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها انتقاد کرده است. وی در جریان حمله اخیر این رژیم به غزه در سال گذشته گفته بود "هیچ توجیهی در جهان برای اقدامات اسرائیل وجود ندارد." کارتر درکتابی که با عنوان "فلسطین؛ صلح، نه به تبعیض نژادی" در سال 2006 منتشر کرد، می‌نویسد: ادامه اشغال اراضی فلسطینیان از سوی اسرائیل و ادامه استعمارگری، مانع اصلی توافق فراگیر صلح در خاورمیانه است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    2 0
    این سران آمریکا وقتی پیر میشن صلح جو میشن وقتی جوان هستند دنبال گرفتن دنیا هستند