مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام محمود دعائی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات فرصتی شد برای گرد هم آمدن اسامی سیاستمداران و هنرمندانی که مدت‌ها زیر یک سقف نیامده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین بزرگداشت حجت‌الاسلام دعایی پنجشنبه شب 17 اردیبهشت ماه با حضور چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و هنری برگزار شد. اسامی گروهی از حاضران به این شرح است: سیدحسن خمینی نوه امام راحل، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمدرضا عارف، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حجت الاسلام علی یونسی مشاور رییس جمهوری در امور اقلیت های مذهبی، حسین هاشمی استاندار تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سیدرضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی، دکتر مجتبی مطهری فرزند شهید مطهری، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، سیدمحمدعلی ابطحی، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد، حسن قشقاوی معاون امور کنسولی و ایرانیان و پارلمانی وزارت امور خارجه، سیدضیا هاشمی تهیه‌کننده سینما و فاطمه راکعی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی.

آغازگر این مراسم قرائت پیام حسن روحانی رئیس جمهور بود. سیدرضا صالحی معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی متن پیام رئیس جمهور را قرائت کرد. حسن روحانی در این متن به همراهی حجت الاسلام و المسلمین دعایی با امام راحل اشاره کرده و در پیام خود تاکید کرده بود، او همواره از تندروی‌ها به دور بوده است و صداقت او همواره می‌تواند، راهی معتدل برای سیاستمداران و روزنامه نگاران باشد.

پیام دیگر این شب متعلق به آیت‌الله جوادی آملی بود که به صورت تصویری پخش شد. همچنین محمدرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی پیام شفاهی رییس جمهور دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی را قرائت کرد.

مراسم با خاطره‌گویی درباره سیدمحمود دعایی ادامه یافت.

مه‌رویان مجلس

غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطره‌ای از احیای مدرسه‌ای در رشته علوم انسانی را در سال 137 روایت کرد و در ادامه یادآور شد همواره خاطرات مربوط به حجت‌الاسلام دعایی را در ذهن دارد و مانند عکسی زیبا در نظر او ماندگار شده است.

او همچنین به خاطره دیگری اشاره کرد و گفت: «ایشان در مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون «مه رویان» دایر کرده بودند و می‌گفتند ما «مه رویان» مجلس هستیم.»

انقلاب پله پیشرفت دعایی نبوده است

دعایی در سخنان خود در این مراسم تاکید کرد که به دلیل پیشنهاد نوه امام راحل نتوانسته با برگزاری این مراسم مخالفت کند. یکی از حاضران این برنامه نیز حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی بود که سخنانی را درباره حجت‌الاسلام دعایی مطرح کرد. او گفت: «خوبی دعائی با بقیه خوبی‌ها تفاوت دارد و آن تفاوت این است که خوبی آقای دعائی هیچ وقت شنیده نشده، اما همواره احساس می‌شود. دعائی انقلابی است و روزی به این قطار پیوست که این مسیر توام با مشکلات بسیاری بود.  دعایی انقلابی است و بیش از همه نیز در انقلاب بوده، اما هرگز انقلاب برای او به سکان و پلکانی برای پیشرفت تبدیل نشده است.»

نوه امام راحل با بیان اینکه «دعایی چوب خورد، اما چوب را به کینه تبدیل نکرد و از آن‌ها به دیده بغض به دل نگرفته است.» خاطرنشان کرد: «دعایی روی اصول و قواعد خود می‌ایستد، اما پرخاشگر نیست و اصول‌گرایی خود را توام با پرخاشگری نمی‌کند.»

یادگار حضرت امام (ره) سخمان خود را چنین ادامه داد: «دعایی مواضع خود را دارد و امروز نیز روزنامه‌اش تنها روزنامه‌ای است که تصویر خاتمی را چاپ می‌کند. در عین حال او نسبت به ارزش‌ها و قواعد اصیل انقلاب به شدت پایبند است، او به همه ارزش‌هایی که انقلاب برای آن‌ها شکل گرفته، معتقد است.»

شخصیت ایرانی اسلامی دعایی

عضو شورای شهر تهران دیگر سخنگوی این مراسم بود. احمد مسجد جامعی با اشاره به اینکه در خانه دعایی میهمان او بوده، گفت: «در ملاقاتی که به اتفاق خبرنگاران و برخی از مدیران شهری و فرهنگی با دعایی داشتیم نوع برخورد او بیانگر چندین نکته بود. اول اینکه او در خانه‌ای زندگی می‌کرد که برخلاف خانه‌های کناری‌اش چیزی حدود 35 سال بازسازی نشده بود. نکته بعدی پذیرایی بود که وی و خانواده‌اش شخصا از ما انجام دادند. احترام به همسایگان و مهمانان و نوع نگرش ایرانی اسلامی‌ وی از جمله موارد حائز اهمیت بود.»

او به نوع نگاه دعایی در روزنامه اطلاعات اشاره کرد و گفت: «در هیچ شماره روزنامه اطلاعات شما نخواهید دید که عکس یا گزارشی از دعایی منتشر شود. با اینکه در تمام حوزه‌های فرهنگی هنری حضور پیدا می‌کند اما به یاد ندارم که در این حضور چیزی برای خود خواسته باشد. برایم زیبا و لذت بخش بود، شخصیتی ایرانی اسلامی‌ که متعادل و فراتر از عنوان‌ها سعی در مطرح کردن خود ندارد، با وجود اینکه امکانات در نزدیکی اوست از آنها استفاده نمی‌کند، او اگر هم در حوزه سیاست فعالیت داشته است، همواره سیاست را در خدمت اندیشه، فرهنگ و هنر و اصحاب آن گرفته و نه در خدمت سیاست.»

دعایی به حق فرزند انقلاب است

شهردار تهران در سخنانی که در این مراسم مطرح کرد، با اشاره به خصایص اخلاقی حجت‌الاسلام دعایی گفت: «سید محمود دعایی هیچ گاه از اعتدال و انصاف عبور نکرد، ایشان در خصایص اخلاقی نام‌آورند و زبانزد خاص و عام‌.  روزی که جناب آقای دعایی مبارزه را آغاز کردند، من و امثال من در دامن مادر بودیم و بعدها نیز در جنگ تحمیلی مسئولیت پاسداشت دستاورد مبارزات ایشان را بر عهده داشتیم و لذا آشنایی من با آقای دعایی به دهه 70 و زمان حضور من در تهران برمی‌گردد.»

او همچنین یادآور شد: «ادب،‌ گذشت و متانت ایشان برای امثال من یک درس بوده است، ایشان به حق فرزند انقلاب و دست پروده امام (ره) بودند و هستند.»

هیچ وقت نمی‌توانم روی سیدحسن خمینی را زمین بیاندازم

مراسم با سخنان سیدمحمود دعایی به پایان رسید.  مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در حالی که اشک در دیدگانش جمع شده بود گفت:‌«راضی نبودم این مجلس برگزار شود و شما بزرگان وقت‌تان را صرف عنصر نالایقی مثل من کنید. از خجالت آب شدم. مثل یخی که در پرتو انوار آب می‌شود، له شدم.»

او خطاب به حسن خمینی که در مجلس حضور داشت گفت: «اگر پیشینه‌ای است در پرتو حضور خاندان عزیز شما جناب آقای حسن خمینی است.»

دعايی ضمن تشکر از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاطر یادآوری پیشینه‌اش در عرصه کارگری افزود: «من در گذشته کارگری می کردم و به خاطر اینکه خانواده ام توان مالی خوبی نداشت، مادرم من را با تنگدستی بزرگ کرد؛ من مجبور بودم سه ماه تعطیلی مدارس به عنوان کارگر و شاگرد بنا کار کنم تا بتوانم در مهرماه لباس نو و کتاب بخرم و از این طریق باری از دوش مادرم بر می داشتم.»

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به رابطه‌اش با امام خمینی(ره) نیز اشاره کرد: «امام فرمودند در موسسه اطلاعات حضور داشته باشم اما بی‌طرفی خود را حفظ کنم و این توفیقی بود که از ایشان به من رسید. بعد از رحلت امام هم مقام معظم رهبری بنده را تحمل کردند و اگر توفیقی است از عنایات ایشان است.»

آیت الله روحانی، آیت الله حقیقی و آیت‌ الله کرمانی از جمله شخصیت‌هایی بودند که دعایی به عنوان الگوی خود از آنها نام برد و اظهار داشت: «در دوران انقلاب هم شخصیت بزرگی که بر من تاثیر زیادی داشت مرحوم دکتر حسن حبیبی بود.»

او با اعتراض نسبت به برگزاری مراسم بزرگداشت خود گفت:‌ «اگر می خواهید تجلیل کنید چرا از کسانی تجلیل نمی کنید که هیچ کس به فکرشان نیست؟ کسانی از جمله افتخار من سردار بی ادعا عطا احمدی، چرا سراغ آن‌ها نمی‌روید. اگر می‌خواهید تجلیل کنید از برادران مهدی‌ها تجلیل کنید که نام مستعار آن‌ها مهدی است. چرا از آن‌ها تجلیل نمی‌کنید؟ وقتی دوست نازنین من وحید قنبری این پیشنهاد را به من دادند با او برخورد تلخی کردم که ایشان سرانجام متوسل شدند به عزیزی که هیچ‌گاه نمی توانم رویش را زمین بیاندازم، یعنی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =