محمد پنجعلی کاپیتان اسبق تیم ملی درباره جلسه با وزیر ورزش و اتفاقاتی که افتاد، توضیحاتی می دهد.

سعید اکبری؛ او می گوید انتقاداتی از عملکرد وزارت ورزش داشت اما نشد در این جلسه آنها را مطرح کند. پنجعلی در این گفت و گو این انتقادها را مطرح می کند.

آقای پنجعلی برگزاری چنین جلساتی چقدر می تواند برای فوتبال ایران مفید باشد؟
اگر پیگیری شود و عزیزان بتوانند نظرات کارشناسنه بدهند، قطعا می تواند مفید باشد. از آنطرف باید نظرات را لحاظ کنند. اینطور نباید که حرف بزنیم و آخرش اتفاقی نیفتد. اگر این جلسات نمادین باشد کمکی نمی کند.

البته بعد از جلسه، واکنش ها به برگزاری آن منفی بود. قطعا به اندازه کافی در جریان هستید.
به نظر من نباید این جلسات رسانه ای شود. موافق و مخالف باید نظرشان را بدهند ولی نباید رسانه ها در جریان ریز جلسه قرار بگیرند. اگر قرار است با فساد مبارزه شود، وزارت ورزش که اعتقاد دارد فساد در فوتبال وجود دارد، نظرات را بگیرد و در نهایت یک اقدام خوبی برای پاکسازی کند. از آنطرف، پیشکسوت ها باید بیایند و دردهایشان را بگویند. ما همه می دانیم که درد ورزش و فوتبال ما مدیریتی است. واقعیت این است که ما در هیچ زمینه ای موفق نبوده ایم، از رده باشگاهی بگیرید تا فوتبال پایه ها. این واقعیت فوتبال ماست. ممکن است در مقطعی پیروزی بیاوریم و موفق باشیم ولی چیزی درست نمی شود. هر چه می گذرد فوتبال ما نسبت به منطقه و کشورهای شرق آسیا ضعیف تر می شود.

اتفاقا در این جلسه بحث هایی شد و موافقان و مخالفان هم نظرشان را گفتند ولی قبول دارید نتیجه جلسه چیزی نبود که توقعش را داشتید؟
ببینید من اعتقاد دارم باید روی زیر ساخت ها کار کنیم. فوندانسیون فوتبال ما ایراد دارد. در اینکه اگر بخواهیم درباره یک شخص حرف بزنیم، به بیراهه رفته ایم. درد ما درد شخص نیست. چه مربی ایرانی باشد چه مربی خارجی. مربیان پول حرف های می گیرند و می روند ولی ما باید آخرش ببینم چقدر تاثیر داشته اند؟ ولی بیشتر از این ما باید مدیران را نقد کنیم.

دادکان بعد از جلسه ای که داشتید، موضع گرفت و گفت نیمی از افرادی که در جلسه حضور داشتند لمپن و فاسد بودند.
قطعا اگر کسی لمپن و فاسد باشد در آینده از این جلسات طرد می شود.

شما حرف های دادکان را تائید می کنید؟
اگر افراد مشکل داری در جلسه حضور داشته اند، قطعا از این جمع می روند. ولی من اعتقاد دارم ما باید در نهایت ببینیم چکیده این بحث ها، می تواند کمکی به فوتبال ما کند یا نه؟ در جلسه ای که داشتیم، مدام درباره احترام به پیشکسوت حرف زدیم و از تعدادی از آنها هم تقدیر که آدم های پاک و سالمی هستند. اتفاقا جای امثال دادکان و بعضی دوستان دیگر خالی بود که بیایند و نظرات شان را بگویند. آنها صاحب نظر هستند.

ولی قبول دارید بحث هایی که در پایان جلسه شد، همه چیز را تحت تاثیر قرار داد؟
به نظر من باید هدف این جلسات تنها کمک به فوتبال باشد، همین.

ولی به نظر می رسد در چنین جلساتی نظرات مخالف وجود ندارد. مصاحبه حاضرین در جلسه را مرور کرده ایم و همه از وزیر و سیاست هایش تعریف کرده اند ولی...
ببیند اصلا درست نیست که همه بخواهند موافق باشند و مخالفت شان را بیان نکنند. من اینطور جلسات را تائید نمی کنم. اتفاقا باید مخالف ها بیاید و نظرشان را بگویند. باید بحث شود و ما بتوانیم به یک جمع بندی درستی برسیم. قطعا در جلسه مخالف هم داشتیم. اینهمه آدم بزرگ و با تجربه حضور داشتند. حرف شان را زدند.

ولی خیلی از منتقدان به سیاست های وزیر ورزش انتقاد دارند. عملکرد آنها در استقلال و پرسپولیس مشخص است. آیا کسی بود که در این زمینه انتقاد کند؟
من حرف شما را قبول دارم. به خود وزارتخانه انتقاد وارد است. اتفاقا عرض من همین است. ما باید انتقادها را مطرح کنیم ولی متاسفانه فرصتی نشد بتوانیم حرف بزنیم. من خودم صحبت های زیادی داشتم. برای همین دلم می خواهد موضوع را همین جا مطرح کنم. شما ببیند پرسپولیس امسال چقدر مشکل داشته است. به نظر من مشکل ها نشات گرفته از ضعف مدیریتی است.

این مدیران را وزارت ورزش برای پرسپولیس آورده اند.
صحبت ما هم همین است. عملکرد این وزارتخانه در رابطه با پرسپولیس ضعیف بود و آنها خیلی اشتباه کردند. اتفاقا باید عملکردشان نقد شود. باید کار کارشناسی شود. باید چکار کرد که فوتبال ما از این وضعیت خارج شود؟

ولی در این شرایط ظاهرا وزارت خانه تنها دیگران را نقد می کند نه خود را. در حال حاضر تیم ملی آرامش دارد و بی شک این آرامش می تواند به پیشرفت کمک کند ولی با حرف های وزیر ورزش آرامش از بین رفته و دوباره حاشیه به تیم ملی بازگشته است.
من هم قبول دارم تیم ملی باید آرامش داشته باشد چون آسیب می بیند. ما باید بحث را به سمت سیاستگذاری کلی در فوتبال ببریم. باید به معنای واقعی شایسته سالاری شود.

حرف های شما درست است. ولی در نهایت به نظر می رسد نشستی که برگزار شد برای این بود که مربیان داخلی جمع شوند، وزیر ورزش حرف هایش را بزند و آنها تشویقش کنند. قبول دارید این به ضرر شماست و به نفع وزارتخانه؟
ببیند این جلسه بیشتر برای تقدیر از بزرگترها و پیشکسوت ها بود. کسانی که قابل احترام هستند و من خودم شاگرد آنها بودم. من معتقدم باید جلسه به سمتی می رفت که اساس فوتبال ماست. باید به مشکلات ریشه ای فوتبال می پرداختیم. اگر بخواهیم به مشکلات شخصی مان بپردازیم، به نفع فوتبال فوتبال نخواهد بود.

شما هم معتقدید این جلسه، جلسه علیه کروش نبود؟ البته این فضایی است که در رسانه ها ایجاد شده است.
این فضایی است که ایجاد شده ولی اتفاقا ما زیاد درباره کروش حرف نزدیم. صحبت های خیلی خوبی در جلسه شد. امیر حاج رضایی هم حرف زد. همینطور آقای چراغپور و دوستان دیگر. درباره رابطه حاکم بر فوتبال و همینطور حق کشی هایی که می شود حرف زدیم. درباره اینکه به پیشکسوت ها بی احترامی می شود.

یک سوال؛ اگر شما جای کروش بودید در این شرایط به کار ادامه می دادید؟
کروش یک مربی حرفه ای است. احتمالا منافع را در این دیده که به کار ادامه دهد. این یک واقعیت است. به نظر مشکل اصلی ما تفکر حاکم بر فوتبال است. کروش مربی بزرگی است اما اگر ما 10 مربی مثل او هم بیاوریم فوتبال مان درست نمی شود چون کار از پایه ایراد دارد. فوتبالی که ریشه در دولت دارد، موفق نمی شود. ما مربی با دانشی مثل کروش آورده ایم ولی تغییری در فوتبال ملی ما به وجود نیامده. ما مربیان زیادی در این سال ها آورده ایم ولی تاثیر زیادی نداشته اند. شما ببیند ژاپن چرا مربیان بزرگ خارجی می آورد؟ چون در ابعاد بین المللی موفق باشد.

ولی تیم ملی ما به مراتب از باشگاهها موفق تر بوده است.
بله، من این حرف را قبول دارم. شما ببیند تراکتور و فولاد چطور از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند؟ این به خاطر سیاست حاکم بر فوتبال ماست. متاسفانه در این فوتبال با یکسری کلمات بازی می شود. به خاطر همین باید به ریشه ها بپردازیم. مربی خارجی نمی تواند به تنهایی به فوتبال ما کمک کند چون مشکل تفکر ماست. امکانات ما غیر حرفه ای است. ما باید برای یک پروسه 10،15 ساله سیاستگذاری کنیم. سال هاست این حرف ها را می زنیم ولی وضعیت تغییر نکرده است. در این فوبتلا افراد تا رابطه نداشته باشند به جای ینمی رسند. شایسته سالاری فقط در حد یک شعار است. خیلی ها در این فوتبال شایسته نیستند.

شما هم تصور می کنید کارلوس کروش لمپن است؟
نه اصلا، من چنین تصوری ندارم.

شما مخالف این بحث ها هستید.
بنده به هیچ وجه به کسی از جمله همکارانم این حرف را نمی زنم. من خودم یک بازیکن قدیمی بوده ام، یک فوتبالیست بوده ام نباید چنین جمله ای را درباره یک فوتبالی دیگر به کار ببرم. بنده معتقدم همه چیز دست خود آدم است. هر اتفاقی می افتد به خاطر خودمان است. در عین حال، نباید کسی را گناهکار بدانیم.


252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    33 2
    چرا حرف تو دهنش ميذاريد؟
  • بابا پنجعلی A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    20 1
    نقیییییی الکی میگه
    • محمد ح م تلوری A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
      1 0
      خبرررررررررر خب این الان چه ربطی به متن داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟یکم واسه ملت شخصیت قائل شو مسخره شو در اوردی
  • محسن A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    15 89
    بس کنید چقدر از این کیروش حمایت می کنیدهرچیزی حدی داره