کارشناسان تاکید دارند : عامل اصلی تورم افزایش بی رویه هزینه های دولت است نه ساختارتامین و بهره وری پایین

آذرجزایری: در حالیکه وزیر اقتصاد ، عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران رادرست نبودن  ساختار تأمین و بهره وری پایین اعلام می کند کارشناسان در گفت وگو با " خبرانلاین " عامل اصلی تورم را افزایش بی رویه هزینه های دولت دانستند و تاکید کردند : اگرچه این استدلال وزیر اقتصاد اشتباه نیست اما نمی توان از ان به عنوان تعریف علمی و دقیقی از تورم یاد کرد .چرا که عوامل عنوان شده از سوی شمس الدین حسینی بر تورم تاثیرگذار است اما تورم را ایجاد نمی کند .

این کارشناسان همچنین با اشاره بر اظهارات اخیر وزیر اقتصاد از موفقیت های دولت در کاهش تورم معتقدند : اگر تورم کاهش یافته عوامل بیرونی  برروی ان تاثیرگذار بوده و نمی توان این کاهش را به موفقیت دولت در مهار ان نسبت داد. 

به گفته دبیرسابق شورای نظارت بر حساب ذخیره ارزی ، عامل اصلی تورم در ایران هزینه های دولت است .

براساس اظهارات بایزید مردوخی،باید دید سیاست هایی که تا کنون از سوی دولت اعمال شده است باعث کاهش تورم شده و یا عامل خارجی بر روی این مساله تاثیر گذاشته است .بنابراین نمی توان با قاطعیت از موفقیت دولت در کاهش تورم سخن گفت چرا که در بررسی ها تاثیر عوامل خارجی بیش از سیاست های دولت بوده است .

وی خاطرنشان ساخت : بنابراین تعریف وزیر اقتصاد از عوامل ایجاد تورم به هیچ وجه درست نیست .

به گفته او ، وزیر اقتصاد در حالی تاکید دارد که کاهش تورم موفقیت دولت است که هیچ دلیل کارشناسانه ای را برای تایید گفته خود مطرح نمی کند .در واقع اگر دولت معتقد است که این کاهش تورم ناشی از اعمال سیاست های درست است پس باید این سیاست ها و میزان تاثیرگذاری انها ذکر شود که تا کنون این امر محقق نشده است .

نایب دوم رییس کمیسیون اقتصاد مجلس نیز با تاکید بر اینکه فاصله زیادی بین تورم اعلام شده از سوی دولت و واقعیت موجود در بازار وجود دارد تاکید کرد : تورم عوامل مختلفی دارد که اگرچه بهره روی پایین و ساختار تامین را شامل می شود اما این دو عوامل اصلی نخواهند بود چرا که هزینه های دولت مهترین عامل محسوب می شود.

بی ثباتی در سیاست های دولت و عدم نظارت کافی ، مچهول ماندن سیاست های پولی و مالی ، عدم رشد سرمایه گذاری ، گرانی قیمت کالاو خدمات و سیاست های اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذاری است که از سوی چیمان فروزش به عنوان عوامل ایجاد تورم عنوان می شود .

به گفته این نماینده مردم زاهدان در مجلس ، مهمترین مشکل در شرایط فعلی اعلام نرخ تورم از سوی دولت و محاسبه قیمت کالاها به نرخ دولتی و نه واقعیت بازار است .وی تاکید دارد باید بخش خصوصی وجود داشته باشد که به صورت مستقل نرخ تورم را براساس واقعیت ها محاسبه کند چرا که دولت ها هر یک بر اساس مصالح خود سعی می کنند تا با تغییر در اعداد و ارقام نرخ تورم را پایین نشان دهند در صورتیکه با کوچکترین دقت برقدرت خرید مردم کاملا مشخص است که تورم افزایش یافته است .

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علامه نیز با تاکید بر اینکه افزایش بی رویه هزینه های دولت عامل اصلی تورم است تاکید دارد : دولت عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران است .

احمد میدری با اشاره بر اینکه  برای تغییر در میزان تورم باید در نظام مالی و بودجه ای دولت تغییر ایجاد کرددلیل اصلی کاهش تورم در کشور را کاهش درامدهای نفتی و رکود اقتصاد جهانی دانست و افزود: در بعضی ار بخش ها چون ساخت و ساز شاهد کاهش قیمت هستیم که البته این امر با وجود آنکه اعلام می شود نشات از سیاست های دولت می گیرد اما در واقع جهش قیمت مسکن در دو سال گذشته باعث رکود قیمتی در شرایط فعلی شده و هیچ ربطی به سیاست های دولت ندارد اما همین امر برروی شاخص ها تاثیرگذار است و باعث می شود در شاخص ها نرخ تورم پایین نشان داده شود . اما در عوض در دیگر کالاها چون موادغذایی شاهد رشد قیمت هستیم.

یک مدرس اقتصاد نیز بر اظهارات نادرست وزیر اقتصاد در خصوص عوامل اصلی ایجاد تورم تاکید کرد و گفت : ساختار تامین و بهره وری پایین اگرچه برروی تورم تاثیرگذار هستند اما عامل اصلی نخواهند بود چرا که عامل اصلی تورم نفدینگی و هزینه های دولت است .

ستاری ،با تاکید بر اینکه در حال حاضر رشد تولید نداریم اما در ازای آن نقدینگی بسیار بالاست  علت این امر را رویکردهای انبساطی در بودجه های سالانه عنوان کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    0 0
    من به عنوان دانشجوی اقتصاد فکر میکنم تورم مادر مشکلات ومسائل اقتصادی یک کشور است زیرا افزایش تورم باعث افزایش سطح قیمت ها.کاهش پس انداز خصوصی وعمومی<کاهش خرید دولت>. کاهش رفاه و... میشود که در نهایت اقتصاد کشور رابا مشکلات جدی روبرو میکند....
  • دلربا IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    0 0
    من به عنوان دانشجوی اقتصاد فکر میکنمتورم مادر مشکلات اقتصادی یک کشوراست. زیرا تورم باعث باعث افزایش سطح قیمت.کاهش پس انداز عمومی وخصوصی<کاهش خرید دولت>.کاهش رفاه و.... میشود که در نهایت کشور را با مشکلات جدی اقتصادی روبرو میکند....