۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹

ایسنا نوشت:

سالانه در ایران بیش از 13.5 میلیون تن سنگ ساختمانی تولید می‌شود که به دلیل نداشتن فناوری مناسب در این بخش، چینی‌ها تنها با برش سنگ‌ها داخل کشتی‌هایی که حتی از مرز ایران خارج نشده‌اند ، سنگ ساختمانی ایرانی را فرآوری می‌کنند و به ایرانی‌ها می‌فروشند که شاید همین امر موجب ظهور قیمت‌های میلیونی در بازار سنگ شده است.

تنوع سنگ‌های ساختمان بسیار زیاد است اما سنگ‌های تراورتن، مرمریت و گرانیت بیشترین تقاضا را دارند که از متری 25 هزار تا دو و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسند.

در حال حاضر سنگ تراورتن به عنوان گران‌ترین و البته ارزان‌ترین سنگ نما در بازار مصالح ساختمانی عرضه می‌شود و در ابعاد و رنگ‌های مختلف به عنوان سنگ نمای ساختمان به فروش می‌رسد.

این نوع سنگ که متقاضیان زیادی دارد در شش رده کیفی سوپر، ممتاز، درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار از متری 25 هزار تا دو و نیم میلیون تومان فروخته می شود.

همچنین از سنگ مرمریت برای انجام کارهای دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده می‌شود که در حال حاضر نیز در اکثر ساختمان‌های نوساز وجود دارد و در بازار نیز در شش رده کیفی از متری 30 هزار تا 250 هزار تومان عرضه می‌شود.

علاوه بر این سنگ گرانیت به عنوان سومین سنگ پر متقاضی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان در بازار شناخته شده است که در حال حاضر در حدود قیمت 30 هزار تا 180 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان باید گفت که ایران بعد از کشورهای هند و برزیل، سومین تولید‌کننده سنگ‌های تزیینی قلمداد می‌شود و میزان ذخایر سنگ ساختمانی (نما) در کشور چهار میلیارد تن است که سالانه بیش از 13.5 میلیون تن سنگ نما به تولید می‌رسد.

سنگ‌های تزیینی در تمام استان‌های ایران از جمله آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس، مرکزی، همدان سیستان و بلوچستان و زنجان یافت می‌شود اما به گفته معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، چین از سالیان گذشته تاکنون مواد معدنی مختلف را به صورت خام از ایران می‌خرد و پس از انجام فرآوری‌های لازم، به خودمان می‌فروشد. این در حالی است که چین بیش از 18 درصد ذخایر شناخته شده دنیا را دارد.

برنا گفت: بسیاری از کشور‌های اروپایی، ژاپن و چین علی‌رغم غنی نبودن در مواد معدنی، از طریق دست یافتن به تکنولوژی توانسته‌اند مواد معدنی ایران را فرآوری و کالاهای صنعتی را به نام خود تولید کنند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سنگ گرانیت IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    سایت بسیار خوبی دارید ممنون